קבוצת גבע
חסר רכיב

דף מספר 2538

17/06/2022

דף 2538 י"ח בסיון תשפ"ב 17 ביוני  2022

 



עריכה והדפסה : נעה ידין  ומירה ידין

עריכה באינטרנט: טל גולן  אייל אורן

הדף באתר גבע www.kvgeva.org.il. הערות, כתבות, מכתבים, בקורת ומחמאות מהבית ומהפזורה אפשר לשלוח ל  e.mail שלנו: daf@kvgeva.org.il


ציור: איתי בקין    מתןך הספר"מוצלחים" פרטים בהמשך

אהבי את האדם באשר הוא אדם כבדיהו וחפשי בו את הטוב בעבור זה לא תחסר לך אף פעם חברת אדם נעימה ואוהבת. כך כתבה אמי עליה השלום בספר הזכרונות שלי כשהייתי ילדה בת 10. בעולמנו הציני והקשה נראים הדברים מלאי תום ומופרכים. ולא היא. אימי היתה אשה שכל חייה האמינה ונהגה לפי הכלל שאותו הטיפה לנו. וכשהעולם הולך ומקשיח ואתה חרד לילדיך ונכדיך נדמה שדבריה של אמי רחוקים מהמציאות ומההויה האנושית, הולכים ומתרחקים. השבוע התפרסם במוסף הארץ מאמר על תומס ליקונה פסיכולוג המתמחה בהדרכת הורים ועוסק בשאלה מרכזית איך לגדל את ילדינו כך שיגלו נדיבות חמלה אדיבות נתינה לקיחת אחריות וקרבה.

קישור לפליפבוק:

 

PDF


אלי כהן ז"ל 
 

חברי גבע מודיעים בצער על מות

חברנו אלי כהן ז"ל

ומשתתפים באבל המשפחה


האיש שרצה שקט וחייו סערו עליו, דברים ליד קברו של  אלי כהן

בשלהי 1944 קראו אסתר ואליעזר כהן לבנם בשם אלי, תינוק שהצטרף לאחיו ולאחותו. זו משפחת כהן שעלתה מחאלב שבסוריה וגרה ברמות רמז בחיפה. זו משפחה פועלית שאביה עבד בבית החרושת "שמן" וחיה חיי צמצום והקפדה על הוצאה מושכלת של כל פרוטה מכיסה, על הסתפקות במועט, במועט מאד. אלי כאחיו, כאחותו הבוגרת וזו שנולדה אחריו, חוו בסעודת ליל שבת את חלוקת נתח העוף לפרוסות בידי אמם שאמרה בליבה: ניתן את העוף לילדים שיאכלו משהו בערב שבת, ולעצמה האם לא השאירה דבר, כלום. שם, בין היתר, למד אלי להתחלק במעט שיש ומה ערכה של עבודה ופרנסה, שיעור מעשי בחיים שמשמעותו נטמעה בו היטב.

מסלול התלמיד אלי כהן הביא אותו לבתי הספר "רמות רמז" שבו היה נהוג חינוך חובה חינם, ואחר כך במאמץ משפחתי לא פשוט הכרוך בתשלום, לביה"ס התיכון המקצועי בסמ"ת. אלי הצעיר הפנים היטב את הנלמד. במקביל הוא השתלב בתנועת "הנוער העובד" , מהלך שניתב אותו ואת חבריו, ליצור גרעין להתיישבות בקיבוץ משמר דוד, "מבטח" שמו. הדרך למשמר דוד עברה כאן בגבע, בצריפי הנח"ל שבפאתי הישוב, מהם הנח"לאים יצאו לעבודת הכשרה לחיי חקלאות וחיי קבוצה. כאן הכיר את דיתה אבל הפגישה המכרעת שמאז הם היו לזוג, הייתה בצעדה ב 1967.

לאלי היה ברור שהוא יהיה חייל קרבי בנח"ל. לאחר גיוסו צד את עיני המפקדים בכושרו הפיקודי ונשלח כ"אחוזים" לפיקוד. אלי היה בקורס מפקדי כיתות, ואחר כך בקורס הקצינים, ומשם היה לקצין בגדוד 50, בצנחנים. מפה נמשך קו ישיר של היותו בחזית: מפעולת סמוע בה נטל חלק בסדיר, אחר כך לחם בגבעת התחמושת בקרב על ירושלים  במלחמת ששת הימים. שם אלי נפצע מנתז כדור ירדני, פונה לבית החולים, ממנו יצא חבוש כדי להשתתף במסדר הניצחון המיתולוגי. מעט מדמו נשאר בגבעת התחמושת. אך זה לא סוף סיפור הקרבות של אלי ושל בני דורו.

כאמור אלי ודיתה, "הקצינה היפה מהנח"ל" הכירו בצעדה ונקשרו נפשותיהם. הם נישאו כשנה אחרי שנה אחרי מלחמת ששת הימים בטכס שהתקיים ברוב עם. מפה החלה משפחת אלי כהן להתרחב עם לידתם של ליאור ושירלי, יקי וניצן.

המשפחה חיה תחילה במשמר דוד. אלי היה לחקלאי שמלוא כוחו ומעשיו היו בכרם ובכותנה של הקיבוץ הצעיר. מהר מאד נלקח בחור צעיר ומוכשר זה מהגפנים הישר לריכוז המשק. המשפחה התבססה במקום, אך הקשיים שם הביאו אותם להצפין לביתה של דיתה, לגבע. מעתה אלי עבד עשרות שנים במפעל "בקרה". מייסדיו וממשיכיהם אז ידעו למצות את המשותף בין החברים שבמפעל, לרכך את הניגודים ולהתמודד עם אתגרים הנדסיים לא פשוטים. אלי התמסר כולו למפעל. הוא ראה בו את תכלית חיי עבודתו. יצוין חברנו אמי גטריידה שהיה אתו ובשבילו. אלי חש עצמו כשותף מלא לחברים שנתנו יומם ולילם לשגשוג המפעל. הוא עצמו מיעט להשתתף בחיי הציבור, והשקיע את כוחו ומרצו בעבודה כפי שאהב: מתיחת  קו תכנוני, הצמדות לאמת שלו, הקפדה על הפרטים, עבודה לפי נהלים ברורים, שאף לא אחד מהם היה שולי וגמיש בעיניו, כולם חשובים להצלחה.  תכונה זו לא נעמה לכולם ויש שהשיגו עליה לא אחת, אך הוא נצמד לאמת חייו.  גם ב"בקרה"  הבחינו ביכולותיו ושילבו אותו בתפקידי ניהול. אני חושב שרבים בגבע מעריכים זאת מאד.

אבל יש חיים גם מחוץ לקיבוץ ולא תמו המלחמות על הבית: אלי השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפור בסיני והגיע עד לעיר סואץ, ושוב הוא נפצע ופונה לבית החולים. תשע שנים מאוחר יותר השתתף בקרבות מלחמת לבנון הראשונה והגיע עם חייליו לצידון. נגיד זאת בגאווה: אלי היה שנים ארוכות מהלוחמים בקו הראשון של המדינה, בהשקט ובבטחה.

התערות המשפחה בגבע הייתה מלאה. הילדים במקומותיהם בחסות אמם פורסת כנפיה הגדולות שלה עליהם. בטיולים ובשעות פנויות אלי אהב לשיר שירי ארץ ישראל. בני המשפחה שלו ביקרו זה את זה. אחד מאחיו אהב לבוא לליל הסדר בגבע, ונתמזגו נעימות מזרח במערב. כור ההיתוך הישראלי הזה היה מרצון וכחלק מאהבת חייו. עוד ניצחון גדול לאלי ולמשפחתו.

שנים יפות וטובות היו לאלי ולדיתה, החיים האירו להם. אבל אז תקפה אותה מחלה והיא הלכה וקמלה לנגד עינינו, עד שב- 1997 דיתה נפטרה והובאה למנוחות. זכרה כאשה צעירה ונמרצת ישמר ברעננותו אצל כולנו. אלי נשאר עם ילדיו הצעירים, שטובתם עמדה כל העת לנגד עיניו, ואלי נשאר עם הזיכרונות היפים שצבר, ואלי היה בשבר אישי גדול מאין כמוהו.

לאחר ימים לא רבים הצטרפה אלישבע למעגל חייו. היתה מי שרקמה באמנות את הקשר בין  אלי לאלישבע, שני בוגרים שהחיים צילקו אותם במכאובם. שניהם נקשרו באחת זו לזה. שניהם חיו עם המכאוב, אך פנו ליצור חווית חיים נוספת. אלישבע ידעה את סוד הקסם של קרוב בני משפחת כהן אליה. זה לא היה פשוט, אך זה היה מוצלח, והחיבוקים של בני המשפחה אתה יעידו על כך. פתאום אלישבע וחברותיה פתחו אותו למרחבים ולטיולים בקבוצה ולחיים האחרים. האור שקרן ממנו העיד על כך. אך גם לסיפור זה היה סוף קשה. כעבור שנים אלישבע חלתה, דעכה, והסתלקה מן העולם. יהי זכרה ברוך.

המערכה האחרונה של אלי הייתה על חייו שלו, על יכולתו לחיות חיים עצמאיים, על התנגדותו למחלה הארורה שקטפה ממנו את יכולותיו. עלה-עלה נשר מהעץ שלו:  עלה של היכולות האישיות, עלה של ההתמצאות בשטח, עלה שמות האנשים, עלה עברו כישראלי. הכל הלך וסגר עליו. המשפחה עטפה אותו, הסיוע הבריאותי והסיעודי ניתן לו – ולשווא.

אלי היה אבי משפחת כהן, ואלי היה חבר שלנו. האיש חיפש שלמות במעשיו, האיש חיפש שקט בחייו ונקלע לקרבות על חייו בעת מלחמה בצבא, ובמערכות על בריאותם וחייהם של הקרובים לו, ועל חייו שלו עצמו. תם יום קרב וערבו. מצא מנוחה נכונה.

דוד שטנר

 

מהמזכירות - אשר צימרמן

קבוצת גבע 9.06.22

לחברי וחברות גבע שלום רב!

1.     בונים בית בגבע :

א-   כנס לבנים המעוניינים להיקלט ולבנות בשכונה חדשה –  בתאריך 17.06.22 ב - 9:00 (במועדון לחבר)

תכנון השכונה החדשה מתקדם. אנו מצפים להשלמת התכנון בחודשים הקרובים, עם סיום התכנית הוא יוגש לאישור משרד השיכון שלאחר קבלת התכנית והאומדנים אמור לאשר את גובה ההשתתפות שלו בעלויות פריסת התשתיות.

קידום כניסה לביצוע התכנית כפוף לגיוס כ20-  משפחות של בני גבע או חברי קיבוץ המעוניינים לבנות בשכונה החדשה.

בכנס שיתקיים ביום שישי, נציג את עקרונות הקליטה לגבע , עדכון ועקרונות תהליך הבניה , נציג ונסביר את התהליך הכולל אבחון כלכלי ושבוחן את היכולת להיכנס לתהליך הבניה והיכולת לשמור על רמת חיים לאחר הבניה ובחינת העמידה בדרישות הפנסיה.

ב-   כנס לחברים המעוניינים להרחיב את ביתם או לבנות בשכונה החדשה : בתאריך 21.06.22 ב 20:00

לאור ההחלטה על שינוי אורחות החיים ומעבר לקיבוץ מתחדש, אנו מתארגנים כדי לקדם את הטיפול במצוקת הדיור וקידום מסלולי הבניה.

-        מהלכים המתגבשים לקידום הכניסה לשיפוץ והרחבת בתים.

לצורך כניסה להרחבת בתים, אנו מקדמים את השלמת הפרצלציה, קידום טיפול בלגליזציית הבניה, הסדרי מימון (משכנתאות ) , תקנון בניה והשלמת תקנון השיוך , כך שחבר ידע מהן זכויותיו על ביתו. כמו כן, מהלכים אלה יאפשרו לנו לקדם את הסדרת הזיקה בין החברים לדירותיהם.

-        מהלכים המתגבשים לקידום בניית שכונה חדשה.

אנו מתקדמים בתהליך הקמת השכונה חדשה, נציג את ההתקדמות, התהליכים ולוחות הזמנים הצפויים , עלויות ואיך נכנסים לתהליך.

2.     דווח מהאסיפה הכללית מתאריך 14.06.22

א-   הודעת מזכיר הקיבוץ:

לאור בקשות שעלו מחברים, להציג הצעה מפורטת יותר של מימון חלופת האגודה , הוחלט על דחיית האסיפה לתאריך 26.6.22 בשעה 20:00 במועדון.

תקציב הקהילה למחציצ השניה של 2022 אושר ברוב קולות.

ב-    עתיד ענף המזון

ענף המזון בגבע סובסד לאורך שנים ע"י הקיבוץ. במסגרת תקציב 2021 הוחלט על הפסקת סבסוד הענף. בעבודה מאומצת ומעוררת ערכה הצליח יואב לצמצם את הגרעון לכ- 50% חיסכון שנתי של כ- 300,000 ₪ . במקביל אושר תקצוב שנתי  של כ- 170,000 ₪ להבטחת המשך תפקוד חדר האוכל להגשת ארוחות ולקיום פעילויות קהילתיות.

ניתן לשפר את תפקוד ענף המזון  בהשקעות של כ- 100,000 ש"₪ דבר שיצמצם את הגרעון לרמה של 200,000 ₪ בשנה. קשה מאוד לרדת מרמה זו עקב מספר המנות המצומצם בגבע.

הועלו להצבעה שתי חלופות והחברים מתבקשים לבחור אחת מביניהן:

1-    המשך תפקוד חדר האוכל תוך השקעה של  כ100,000-  ₪ בכשרות ובחיסכון באנרגיה, תוך צמצום הגרעון ל200,000 ₪ לשנה.

2-    הפעלת ענף המזון על בסיס רכישת האוכל מחברת קייטרינג חיצונית.

בכל מקרה הקהילה תמשיך להחזיק את המבנה לשימוש ציבורי

3.     דווח משולחן המזכירות ישיבה שהתקיימה בתאריך 14.06.22

א-   מדיניות חלוקת הדיבידנד של תאגיד החקלאות

אייל הציג את תהליך קבלת החלטות על פי תקנוני התאגידים , על פי הדין ועל פי הנהוג.

אלי מזרחי הציג את הנתונים , לפיהם החל משנת 2014 ,שנת הפעלת החקלאות כתאגיד נפרד, הועברו בפועל בממוצע כ- 70% מרווחי התאגיד לגבע.  כתוצאה מחלוקת הרווחים, הצטמצמו לאורך השנים המזומנים בתאגיד החקלאות  והיום הם חסרים כדי לשלם לספקים בהתנהלות השוטפת . כמות המזומנים מספיקה השנה בקושי לחודש רכישות.  רק צמצום העברה של50% מהרווח, תאפשר לתאגיד להגיע לרמה סבירה ומקובלת של לפחות כיסוי של שלושה חודשי קניות. לכן מוצע, שהעברה המתוכננת תהיה בגובה של 50% . יחד עם זאת, בסיכום החצי שנתי, ככל שיווצרו מזומנים שיאפשרו כיסוי של שלושה חודשי קניות לפחות, יתרת הרווח תועבר לאחזקות ובהמשך לקהילה.

סוכם שהצעה זו תועלה לאסיפת הקיבוץ.

ב-    כתב שיפוי

לאור ריבוי ההתנהלות של בעלי תפקידים בתהליכים משפטים הוחלט במזכירות על אישור כתב שיפוי למנהלים ויו"ר וועד ההנהלה, כתב השיפוי משלים את הביטוח לנושאי משרה.

בברכה

אשר צימרמן

מזכיר קבוצת גבע

052-3784126

 

משאל ממוחשב

משאל ממוחשב

קלפי אלקטרוני

יערך בימים שני ושלישי

20.6.2022-21.6.2022

בין השעות 10:00 ביום שני

ועד 12:00 ביום שלישי

חלופה 1

המשך תפקוד ענף המזון כפי שהוא היום בתוספת השקעה של 100,000 ₪ וסבסוד הקהילה ב 200,000 ₪ נוספיםלתקופה של שנה ניסיון.

חלופה 2

הפעלת ענף המזון ע"י מפעיל חיצוני (קייטרינג).

חדר האוכל ימשיך להיות באחריות ובניהול של הקיבוץ

לטובת פעילות קהילתיות וחברים.

 

ניתן להסתייע בטל גולן בשעות העבודה, בהצלחה לכולנו!

מפגש בנושא דיור

ביום שלישי 21.2.2022  בשעה 20:00

יתקיים במועדון לחבר מפגש בנושא:

טיפול במצוקת הדיור הרחבת דירות

ובניה בשכונה החדשה

בהשתתפות סיון רויטמן מלווה של ועדת תכנון, שי דנצינגר ואשר צימרמן.

הציבור מוזמן .

 

אספת חברי גבע


אסיפת חברי קב' גבע

 תיערך ביום ראשון 26.6.2022

בשעה 20:00 במועדון לחבר

סדר יום :

1.     שאילתות ועדכונים.

2.     יישום חלופת האגודה. 

אישור רכישת חלקת המגורים ותכנון המימון.

בהשתתפות עו"ד יונתן גולדשטיין.

האספה מצולמת.

בברכה,

חיימקה (חיים גנירם) - מנהל קהילה

 

ממש"א - רינת גלילי

חברים שלום,

מתקדמים לעבר השינוי..

תלושי צל אפריל 22- ישלחו באמצע השבוע הבא  והם יהיו תלושי הצל האחרונים.

חברים בגיל 67 + בחרו מסלול 'רגיל' או 'בטוח' ויקבלו את תקציב הצל בהתאמה.

כפי שנעשה התלושים והתקציב ישלחו במייל או יחולקו בתאי הדואר, כפי שכל בית אב נוהג לקבל כיום.

כדי לפתוח את 'תלושי השכר' ואת 'הדף המאוחד' (המשפחתי) יש צורך בסיסמא והיא תשלח

לטלפון הנייד ביום בו ישלחו  התלושים והתקציב.

·       'תלוש שכר'- כל אחת ואחד והסיסמה שלו.

·       'דף מאוחד' לבית אב שיש בו בני זוג- לפי סיסמת הגבר.

·       תקציב - כרגיל, ללא סיסמא.

במקרים שיש קושי בתפעול ניתן לפנות לטל גולן.

דובי ומענית יסייעו ברצון בהבנת התלושים והתקציב, שוב תודה רבה לכן!

ביטוח שיניים- נרשם באופן גורף חיוב חודשי בסך 70 ₪ לאדם לכל בתי האב שבמסלול הרגיל בלבד. חברים שאינם מעוניינים בו, בבקשה הודיעו לי בהקדם. מידע נוסף, ניתן לראות בחוברת השינוי דף 20 פרק 5.

קרנות השתלמות של עובדי חוץ בעבר ובהווה - תזכורת

 יש להפיק אישור ליום 30.6.22 באתר החברה המנהלת את קרן ההשתלמות ולהעביר לשי דנצינגר וורד ידין לתיוק ותיעוד.  הסכום שבאישור מבטא את הזכות של גבע בקרן. לעת פדיון, יש להוסיף עליו את התשואות מיום 30.6.22 ועד לפדיון.

בנושאים הבאים יש אמנם שיפור גדול אך עדיין לא כולם מיישמים:

·       העברת תלושי שכר עד ה- 12 בכל חודש.

·       דיווח נוכחות מלאה, יציאות וכניסות ומעבר בין עבודות.

·       העברת  אישורים על היעדרויות (יום ללא דיווח או אישור נרשם כחופש ויורד ממכסת הימים הצבורים).

·       מי שעדין לא העביר טופס 106- יש להעביר בדחיפות למש"א (לענת לביא).

ארנונה – כפי שנכתב לאחרונה בדף, עד סוף שנת 22, גבע תמשיך לטפל מול המועצה ואף לשאת בתשלומי הארנונה. החל מינואר 2023 וכרשום בחוברת השינוי, כל בית אב יחויב בהוצאות הארנונה ללא קשר למסלול. חברים במסלול הבטוח – גבע תמשיך לטפל בחיובי הארנונה מול המועצה ותחייב את בית האב בעלויות.

עבודת נוער- נערים מגיל 16 שירצו לעבוד בענפי גבע ולהתחייב להם ובמידה ויש צורך לעבודה בענף (בתיאום ובאישור מנהל הענף, מנהל המגזר מנהלת החינוך ומש"א) יועסקו על פי 'חוק עבודת נוער' ובשכר מינימום ויתקיימו יחסי 'עובד מעסיק' בין כל אחת ואחד לגבע. הנערים יתחייבו למקום עבודה קבוע למשך שנה לפחות כאשר יש הפרדה בין ימי העבודה בתקופות חופשים לבין עבודה בשגרת הלימודים. השכר יהיה אחיד לכל קבוצת גיל י',יא',יב'.

בימים הקרובים נשוחח עם בני הנוער על המשמעויות ותהליך החתימה על הסכם עבודה.

קישור לחוק עבודת נוער

נערות ונערי זח"ט-  ימשיכו לעבוד בענפים ללא שכר, כחלק מהתפיסה החינוכית בגבע וערכיה.

צוות תק"ה- יפורסם מידע במהלך החודש.

דרושים: מספר תפקידים וראשי וועדות אינן מאוישות. חוסר ביו"ר חינוך ויו"ר צעירים בולטים בימים אלה במיוחד לאור יישום השינוי. מוזמנים לפנות, הגמול סמלי. לפרטים אנא חזרו אלי.

משרות בקרה ללא שינוי גם החודש- מפורסמות באתר גבע.

שבת שלום ומבורך

רינת

בהזדמנות זו,

תודה רבה לכל המברכים על נישואי יולי ובר, היחס מחמם את הלב ונותן תחושה של בית ושייכות.

מאבנר רינת והמשפחה

הודעות לדף

 

מזל טוב

למלכה רצין

ולכל המשפחה

לנישואי הנכד נועם נוריאל ודנית

בן לצלילה וניצן נוריאל

 מזל טוב

לשוש וישראל זיק

ולכל המשפחה

להולדת הנכד

בן ללביא ורותם

 

*****************

 

חוג עמקים

חוג ספרות

יום א' /19/6 בשעה  19:30

פרופ. אריאל הירשפלד

העמק בשירה ובציור

*****************

 

*****************

 

המסלול הבטוח - רבקה ארצי

ושוב – המסלול הבטוח.

לעיתים מזומנות( מידי) יש לתת תזכורת לצוות ההנהלה של גבע מהו המסלול הבטוח?

לאור הנטייה  להפוך אותו ל"מסלול הגמיש" . כך שפעם אחת מרוקנים את כל תוכנו ורק השם נותר  מבוייש ונכלם  . ופעם שניה להפך. מעמיסים עליו היטלים שאין להם ולא כלום עם  מהותו של המסלול הבטוח.שכל תכליתו:

 הקפאת המצב הקיים בקיבוץ השיתופי  בכל התחומים וקבלת תקציב חברים אחיד.

והנה "השתרבב" בלי שמץ של הצדקה מס הארנונה אל המסלול הבטוח.

האם יש מי שזוכר שאי פעם בקיבוץ השיתופי נדרש להפריש מתקציבו מס ארנונה ??? מובן שלא!!!

יש לבטל מיד את ה"יוזמה" השגויה הזו ולמנוע כינוס נוסף של הגיל השלישי (חמישי במספר) לדון בענין  מובן שאין כל צורך לדון בו.  

רבקה ארצי.

 

בגדי המלך - מיכה קארו

בגדי המלך החדשים, "אין ולא צפויה בעיית תזרים לשלם 800 אלף ₪."

               ( עשו מאמץ קראו עד הסוף כדי להבין איך אסור להתנהל) .

א. החלטות בנושא קביעת כללי העברת רווחים נתונות בידי האסיפה הכללית/ קלפי חברי גבע.

 * ראו תקנון התאגידים (מוזכר מספר פעמים, ואף מחמיר יותר מהנאמר בישיבת המזכירות!).

* נהלי העברת רווחים, תקנון האגודות השיתופיות.

* כל זאת שב ואושר ע"י יונתן גולדשטיין עו"ד של גבע כפי שמסר למזכירות גבע 7.6.2022.

ניסיונותיו של מ.המשק להתעלם מהקביעות הנ"ל כמו גם הטון המזלזל בשיקולי מספר בעלי תפקיד בעבר ובשיקולי משרד ייעוץ חיצוני שלא תמך או הציע שינוי המצב, מהווים נורה אדומה.

ניצול העדרו של יו"ר כלכלי וכן מזכיר חדש לאחר תקופה ללא מזכיר מדליקה נורה נוספת.

הערה- הקביעה כי האסיפה הכללית של חברי גבע / קלפי היא הגורם הקובע נקבעה בעת הקמת התאגידים בין השאר למניעת התופעה של "הגולם יקום על יוצרו".

משמע, האסיפה תאבד סמכות ורלבנטיות לגבי אישור תכנית המשק ותכנית הקהילה אם לא תשמר סמכותה ויותר מכך, כפי הניסיון כעת להקטין העברת רווחים, הרי אין חסמים לכך שבעתיד הקיבוץ לא יראה חלק עיקרי מרווחיו (כי יתחשק למישהו, ובעוד חצי שנה נקבל רק 20%  מי יעצור זאת?).

ב. הנימוקים המעורפלים משתנים ומתחלפים  חדשות לבקרים השכם והערב, כל פעם סיבה אחרת.

* השקעה עתידית בדיר (נאמר באסיפה והוחלף בתירוץ אחר הבא בתור ...).

* "זהות והצמדה " לבקרה ?  ( הסתבר כי "התבלבלו" במהות,  ואז שינוי סיבה להבא בתור..).

  * קשיי תזרים בחקלאות (נשאר כסף לשבוע..? שום דיווח לפני זמן לוועדה הכלכלית!!!

   ומעל הכל רק לפני כמה חודשים

 "אין בעיית תזרים ולא צפויה כזו עקב תשלום 800 אלף₪. למשפט הטורבינות " .

  אז אולי יש כאן כמה שוטים בגבע, אולי? אבל בפירוש לא כולם!

 -  השקעה בדיר כלל לא אושרה וסיכויה לאישור לא ברורים, כמו גם לא מוצתה ההשקעה  הנרחבת הקודמת. יתר על כן, מקור המימון לא נידון כלל, והנטייה בד"כ לפרויקטים כאלו לבצע זאת בהלוואות ולא מהון עצמי.

- איך הגענו לקשיי תזרים בחקלאות היא שאלה נוקבת, דווקא כלפי בעלי תפקיד הנוגעים בכך. לא רק "שנשרפו" כספים מהון עצמי על השקעות המבוצעות בד"כ מהלוואות (סולארי, מטע, שנקדיש להם בהמשך כמה מילים). ומה עם  הלוואות גישור, מקדמות על יבולים ושימור הון עצמי למניעת מצבי קיצון ?

 וגם לו היו הסיבות נכונות, ואינן כאלה, מה הקשר בין בעיה רגעית בתזרים שוטף, לשינוי גורף ארוך טווח "אסטרטגי" בהתנהלות כלכלית שנבדקה והוכיחה עצמה?

 - "זהות  אחוזי רווח עם בקרה"- טענה מצוצה מהאצבע, לא רק שאופי הפעילות של בקרה שונה לחלוטין  מהאופי החקלאי (פרויקטים, פיתוח, מלאים, שוק משתנה) הרי מה שנעשה בבקרה  עקב ירידתה  ברווחים הוא חישוב מתאים יותר לממוצע המיועד להעברת רווחים (נלמד בכיתה ז). בדיוק כדי למנוע את התופעה של אדם הטובע בבריכה שעומקה הממוצע 10 ס"מ.

ג.  ראו את האבסורד- מצד אחד מיסים גבוהים מושתים על החברים כדי לאפשר לקהילה, להתארגן בנוחיות יחסית עקב השינוי ואז מצד שני ניסיון להקטין העברת רווחים הפוגעת בתהליך השינוי.

 מהלך הקטנת העברת רווחים   ללא סיבות כבדות משקל , יפגע בהורדת המיסים, איזון לדיור,  רכב, שיפוצים ועוד. היכן עומד מנהל הקהילה? השמע קולך!

 בנוסף כבר נאמר, אין אנו מגדלים פרות ועגבניות לשם גידולן, אלא לשם עשיית רווחים בהן  הקהילה תעשה שימוש לרווחתה ושיפור איכות חייה.

ד "נושא הרווחים היה באסיפה"- יש היתממות והתחסדות במלל זה ודומיו,  לא רק שנאמר שהאסיפה תהא בנושא המגזר העיסקי ולא הוזכר ולו ברמז שיש כוונה לבצע שינוי מהותי בנושא העברת רווחים, אגב ללא דיון מקדים בנושא ויעוץ מקצועי, ייעוץ שמעולם לא נתן תמיכה למהלך ההזוי ואף התעלמות מוחלטת  שהנושא אינו רק חקלאי אלא קשור בעבותות לנושא  הקהילה ובוודאי השפעה מהותית על נושא השינוי . זהו מהלך פסול. כבר נאמר חצי אמת געה  משקר! הייתי מייעץ לטוענים כי "אושר באסיפה..." שיחדלו מכך, אינו מוסיף אמינות וכבוד.    המידע שמועבר במין נונ-שלנטיות ותוך היתלות כאמור באיזה "השקעה בדיר" וזאת כדי לעוור  עיני החברים מחשש שיתמקדו ויבחינו בשינוי מתחת לאפם. וכך יוכל בעל התפקיד שהציג את הדברים להתכסות בנוצות סרק שלכאורה הכל היה תקין -נופת צופים...מה שנקרא כיסוי תחת!  מצופה שמרכז המשק ידווח מיד כי תהא השפעה משמעותית על התנהלות הקהילה,יסביר, מה היו  השיקולים עד היום? מה קרה לפתע שנדרש שינוי? איזה השקעות לפתע צצו בחקלאות כאשר  לא ידוע דבר על צורך כזה בענפי החקלאות ? חסרונות מול יתרונות? אבל כלום בכלום

 לא מילה אחת לציבור!!!
 אציין כאן שנושא העברת המידע בצורה הגונה ושקופה לוקה חמורות, תוך ניצול מחפיר של אי בקיאות החברים והוועדה הכלכלית והעדר יו"ר כלכלי בבחינת העמדת מכשול מכוונת בפני עיוור, בנושאים שעל הפרק.

והערה "קטנה שולית"- ההחלטה על נושא הרווחים נקבעה בקלפי, לכן דינה להגיע לקלפי  ולא באסיפה אקראית ובהליך פסול ובדרך עקלקלות. הנה רק לפני שבוע עבר תקציב קהילה לקלפי.

ה. כעת שימו לב איך שורפים הון עצמי - פרויקט גגות סולארי- ב 8/2019 יוצאת החלטה לאחר  בדיקות וייעוץ חיצוני וע"פ  ההיגיון הכלכלי, בנושא פרויקט סולארי כי המימון לפרויקט זה,  יבוא  כולו (100%) מהלוואה (ראו שורה שנייה בתצלום למטה). להלן קטע מרשימת מ.המשק.

  הפרויקט כ 7.8 מיליון ₪. הכנסה שנתית צפויה כ 1.5 מיליון ₪. ותזרים שנתי נקי צפוי אחרי החזר הלוואה ואחרי הוצאות שוטפות, של 560 אש"ח. מימון המערכת הוא  100% חיצוני בריבית צפויה של 3.5%. ערבויות להלוואה ינתנו על המערכת ותקבוליה בלבד. היתרונות של השקעה מהסוג הזה היא תזרים חיובי מרגע הפעלת המערכת שמשתפר מאד לאחר שמסיימים את החזר ההלוואה ויד למשך של 20 שנה, אחזקה שוטפת פשוטה, הזדמנות להחלפה של גגות אסבסט, סיכון נמוך ותרומה לאנרגיה ירוקה.

כשנה בלבד אח"כ אוקטובר 2020  בהעדר יו"ר כלכלי ומזכיר כותב מ.המשק ביצענו שלב א  מהון עצמי בניגוד מוחלט להחלטה ולהיגיון הכלכלי שמאחד את כל המשקיעים בייצור חשמל סולארי (אני מזכיר לציבור אין כמעט מישהו במדינה ששורף הון עצמי על פרויקט סולארי).

להלן מרשימתו של מ.המשק (ראו שלב א ביצוע) –

את שלב א בתוכנית שכולל התקנה על 2 גגות בבקרה וגג אחד במחסן שקדים סה"כ כ 560 מגה וואט. שלב א מבוצע מההון העצמי של אחזקות ולא מצריך השקעות בתשתיות של מתח גבוה. לאחר שנסיים את שלבזה ונבדוק את ההתחברות לחברת חשמל נחליט אם להתקדם

בהקשר זה מרכז המשק למרבה האבסורד מביא השקעה זו כדוגמא לשימוש מושכל בהון עצמי. כאמור בניגוד מוחלט להחלטה ולהיגיון הכלכלי.

 חברי גבע ! שאלה חשובה, מהיכן ההון שהושקע בשלבים הנוספים של פרויקט הגגות כדאי לדעת!!!

גם ברשימתו על פרויקט הסולארי עם חברת דוראל, מציין מ.המשק את היתרונות ומציין את חסרון המזומנים, אך שוב זה אינו מונע ממנו להשקיע הון עצמי בסולארי ובמטע.

להלן מתוך רשימת מ.המשק –

חברת דוראל חותמת על מסמך לפיו גבע תוכל לבטל את ההרשאה בכל עת שתרצה עד לחתימה על הסכם ביצוע מפורט שיחתם רק לאחר שהגופים המוסמכים בגבע יאשרו אותו ויובא גם לאישור של האסיפה.

כידוע לכם המצב הכלכלי בגבע אינו טוב ואנחנו מחפשים להגדיל את מקורות הפרנסה מבלי להשקיע כספים שאין לנו ובסיכון נמוך. פרוייקט סולארי עונה על ההגדרה הזאת מהווה הכנסה בטוחה לטווח ארוך ומעודד אנרגיה ירוקה

לסיכום :

* אין גורם חיצוני אחד ששוחחנו עימו שתומך בגישת הפחתת העברת רווחים לקיבוץ או שימוש בהון  עצמי למיזמים כנ"ל אלא להיפך.

* אין לאפשר שינוי  לרעה בהעברת הרווחים לקיבוץ, כאמור תוך פגיעה קשה בהורדת מיסים, איזון לבניה, שיפוצים ועוד.

* יש למנות מיד יו"ר כלכלי, לניהול כלכלי מקצועי פיקוח רחב על הנעשה והקפדה על העברת  הרווחים כנדרש ולא כפי התגלה בדיון שנעשה תוך הפרה קשה של החלטות קלפי (לא רק חבר  

   צריך לעמוד בהחלטות, גם בעל תפקיד מחויב לכך וביתר שאת).

* יש פער בלתי סביר בין התנהלות טובה בכללותה של ענפי החקלאות באופן פרטני, לבין תפקוד לא תואם של הניהול מקצועי הכולל של המגזר .

   אין בכתוב כדי למצות התנהלות בעייתית נוספת, אך די בכך כעת.  

כל טוב  מיכה ק.

 

מה צריך לעשות - נטע אחיטוב

הפעם הארכנו!. אבל ייחודו של המאמר והרוח הטובה שנושבת ממנו בעיקר על רקע העולם המסוכסך הבלתי סלחני והמרושע שמסביבנו ובתוכנו . לא ויתרנו. קיצרנו ככל שיכולנו. את התשובות לשאלות ואנו ממליצים לקרוא,   

את הספר- הספר "מוצלחים". פרטים בהמשך

מה צריך לעשות, ולהפסיק לעשות, כדי לגדל ילדים טובי לב ומאושרים

הפסיכולוג תומס ליקונה, מאבות התנועה לחינוך אופי, משוכנע שכדי שילדים יגדלו להיות אנשים מאושרים ובריאים, הם צריכים קודם כל ללמוד להיות בני אדם טובים. איך עושים זאת?נטע אחיטוב

נטע אחיטוב

איור: איתי בקין   מתוך מוסף "הארץ"

לתקציר הכתבה ב-99 מילים

באחר צהריים שגרתי בגינה שמתחת לבניין שלנו, ילדה בכיתה ד' הביאה רחפן שקיבלה לא מזמן במתנה. הוא היה מהסוג שמעיפים באמצעות אפליקציה שמותקנת על טאבלט. הילדה היתה נדיבה ואיפשרה לילדי השכונה להתנסות. גם הילד שלי, בן החמש, קיבל סיבוב. לא חלפה דקה והוא תקע את הרחפן על עץ. עקבותיו לא נראו מאז. הוא ניגש אליי נבוך, כשסביבו כמה מילדי השכונה מסבירים לי מה בדיוק קרה. מאחוריהם הבחנתי בבעלת הרחפן מנסה להחניק את דמעותיה. מיד התנצלתי בשמו והכרזתי שאנחנו מבטיחים למצוא דרך לפצות אותה על הרחפן האבוד.

 

כעבור כמה דקות הילד שלי ביקש שנעלה רגע הביתה. נעתרתי. הוא רץ מיד אל ארגז הצעצועים שלו והוציא משם את האוטו עם השלט שקיבל במתנה מסבתא וסבא, אחד הצעצועים האהובים עליו בעולם. ללא היסוס, הוא אץ חזרה למטה והעניק לבעלת הרחפן את האוטו והשלט עם חיוך מאוזן לאוזן, תוך כדי שהוא מסמיק וזורח בו זמנית. ילדי השכונה עמדו סביב וחייכו גם הם. אחד טפח לו על השכם, שני התעניין במכונית. בתוך שניות נכנסה המכונית לשימוש והחבורה התרוצצה בעקבותיה. ברור שהמכונית היתה פחות "שווה" מהרחפן, ואולי גם ילדותית לכיתה ד'. ובכל זאת, לא היה ספק שהמחווה ריגשה את הילדה ובעיקר את בני. במשך שאר היום הוא היה במצב רוח מרומם, צוחק ומקפץ, מפגין ביטחון ושביעות רצון.

התקרית הזאת התרחשה בסוף השבוע שבו קראתי את הספר "מוצלחים" (הוצאת מטר, 2022) של ד"ר תומס ליקונה, מה שגרם לי להבין בדיוק מה עבר על הבן שלי. ליקונה, פסיכולוג התפתחותי עם ותק של עשרות שנים בהדרכת הורים ואנשי חינוך, מצטט בספר מחקרים שונים שמדגימים איך מעשה טוב או גילוי של נדיבות מסבים אושר למי שעושה אותם, לפעמים אפילו יותר ממי שמקבל אותם.

למעשה, נדמה שהנטייה לאלטרואיזם טבועה בנו מינקות. מחקר אחד שמצטט ליקונה מצא שפעוטות בני שנה ששמעו תינוקות בוכים, ניגשו אליהם וליטפו אותם או הגישו להם צעצוע.  מבוגרים "הפילו" דברים או לא הצליחו לפתוח דלת של ארון, כשברקע מתבוננים בהם פעוטות בני שנה וחצי. הילדים, שהביטו בהבעות הפנים חסרות האונים של המבוגרים "השלומיאלים", התגייסו לעזרתם בתוך שניות. התוצאות חזרו על עצמן שוב ושוב. בהמשך, למשל, "ניסו" החוקרים להוציא כף מתוך קופסה, אך החור היה קטן מדי עבור ידיהם. כל הפעוטות בניסוי הבינו ללא מילים מה עליהם לעשות כדי לעזור, ואכן עשו זאת.

מתברר שהנתינה מסבה אפילו יותר אושר אם היא כרוכה בהקרבה. חוקרי מוח מכנים את התופעה הזאת "ההיי של העוזר" — עשיית מעשה טוב עבור הזולת מפעילה אצלנו את אותו חלק של המוח שגורם לנו לחוש שמחה. למסקנה הזאת הגיעו פסיכולוגים באוניברסיטת בריטיש קולומביה שבקנדה לאחר שבחנו ילדים בני שנתיים בשלושה מצבים שונים — כשהם מקבלים ממתק, כשהם נותנים למישהו ממתק שאינו שלהם, וכשהם נותנים ממתק שלהם. הילדים הפגינו הכי הרבה שביעות רצון מהפעולה השלישית.

 

ליקונה משוכנע שתחושת הסיפוק ושביעות הרצון הזאת אינה רגעית וחולפת. אנשים נדיבים, חומלים ואדיבים הם בהכרח אנשים מאושרים יותר ואף בריאים יותר. הוא מצטט מחקרים שמצאו קשר בין התנהגות נדיבה לבין שיעורים נמוכים יותר של דיכאון, סיכון נמוך יותר למחלות והארכת חיים, ומגיע למסקנה פשוטה: טוב לב הופך את חיינו לטובים יותר. "אנחנו מחווטים להיות מאושרים יותר ובריאים יותר כשאנחנו עושים טוב",.

אז לשיטתו של ליקונה, אם אנחנו רוצים לגדל ילדים מאושרים ובריאים, שחייהם מלאי משמעות, הדרך הכי טובה לעשות זאת היא ללמד אותם להיות טובי לב — לגדל אותם כך שיגלו נדיבות, חמלה, אדיבות, נתינה, לקיחת אחריות והקרבה. איך עושים זאת?

אם לתמצת את עיקר טענתו, התפקיד של ההורים הוא לא לגדל ילדים "מוצלחים" בהכרח, אלא ליצור סביבה משפחתית שמעודדת אמפתיה. סביבה כזאת תסייע לילדים להתבגר ולהפוך לאנשים מתחשבים, שיכולים להזדהות עם אחרים. זה יוביל לילדוּת וגם לבגרות מאושרות ומלאות משמעות. על הדרך, הילדים גם יגיעו להישגים גבוהים יותר ויסבלו פחות מדיכאונות וחרדות. זה לא קשה כמו שזה נשמע.מחקרים רבים מראים שהנטייה לאלטרואיזם טבועה בנו מינקות. בסדרת ניסויים שנערכו ב–2006 בגרמניה, פעוטות בני שנה וחצי צפו במבוגרים שהפילו דברים או לא הצליחו לפתוח דלת של ארון. הילדים, שהביטו בהבעות הפנים חסרות האונים של המבוגרים "השלומיאלים", התגייסו לעזרתם בתוך שניות

אף על פי שהשיחה שלנו נערכת בזום, ליקונה מבין מיד מה אני עומדת לשאול. "את רוצה לדעת מה התשובה שלי לחשש של הורים שאם הילדים שלהם יהיו טובים מדי, הם ייטרפו על ידי ילדים אחרים ואחר כך על ידי מבוגרים חזקים מהם?" הוא שואל אותי, ומשיב מיד: "זה פשוט לא נכון. זו מחשבה מוטעית. אנשים טובי לב הם אהובים יותר. הם בדרך כלל נוטים יותר ללכת בעקבות הלב שלהם, מה שהופך אותם למאושרים יותר ואת חייהם למלאי משמעות. אנשים שחונכו להיות נדיבים, אך חזקים, יודעים להתמודד עם הרבה סוגים של אנשים, גם עם האדיבים וגם עם האכזריים. דווקא הסוג השני של האנשים הוא זה שסובל בדרך כלל מחסכים רגשיים ותחושת בדידות ונוטה יותר לדיכאונות, חרדות והתמכרויות".

כיצד משפיע סגנון ההורות על התפתחות האופי והיכולות של ילדים? שאלה זו עמדה בלב מחקר פורץ דרך שערכה הפסיכולוגית ד"ר דיאנה באומרינד מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה בתחילת שנות ה–60. באומרינד וצוותה עקבו אחר 100 משפחות עם ילדים בגיל גן, חטיבת ביניים ותיכון ובילו עשרות ,ולרצונות של ילדיהם. הסוג הראשון, שמוגדר "הורות מנותקת", כולל הורים שאדישים כלפי ילדיהם, שמגדלים אותם כאילו האחריות עליהם היא מטרד. "חלקם היו מנותקים ומזניחים, אחרים היו קרים", היא מתארת בסיכום המחקר. ילדים שגדלו להורים אלה התאפיינו בהישגים הנמוכים ביותר בבית ספר ובשכיחות הגבוהה ביותר של בעיות חברתיות. כשהפכו לבני נוער, הם היו בעלי הרמות הגבוהות ביותר של חרדה, דיכאון ושימוש בסמים.

" תפיסת העולם שממנה מגיע ליקונה עשויה להיראות זרה להורים חילונים בישראל, ולא רק בגלל המרכיבים הדתיים שבה. בתקופה שבה רבים רואים בהורות כעניין נטול דיסטנס, ושבה "משמעת" ו"עונשים" נשמעים כמו זיכרון רחוק, הורים רבים ודאי ינועו בחוסר נוחות למקרא שני הפרקים הבאים.

פרק שש עוסק בכבוד. ליקונה מדגיש בו עד כמה חשוב שילדים יעניקו כבוד להוריהם, לאחים ולאחיות שלהם, לגננות, למורים וגם לאנשים זרים. הוא מפציר בהורים לא להתייחס בסלחנות ולא להבליג על שום גילוי של חוסר כבוד. "איננו יכולים ללמד את ילדינו להיות טובים לפני שנלמד אותם לחלוק כבוד, החל בכבוד כלפינו כהורים", הוא אומר. "אם הכבוד אינו קיים, יהיה לנו קשה מאוד ללמד אותם משהו. לא נוכל לדרוש מהם לשאת באחריות על סטנדרטים כלשהם של התנהגות. לא נוכל להפעיל מנהיגות מוסרית בתוך משפחתנו — החיונית ליצירת תרבות ליקונה מוסיף וטוען שאסור להרשות לילדים שום סוג של מענה מחוצף, בין אם בתוכן ובין אם בטון. לדבריו, אם ילדים מגלים חוסר כבוד, יש לספק להם תגובה מיידית ואף חמורה — בתקיפות ובשקט. "עלינו לקחת את הדברים הקטנים ברצינות", הוא כותב בספרו. "הערה מרושעת לאח או אחות, שקר קטן, אי־מילוי משימה משפחתית — אם אנחנו מוותרים על הדברים הקטנים, לא יהיה בסיס להתמודד עם הדברים הגדולים מאוחר יותר".

ואם "כבוד" הוא מושג שעשוי להתפרש בצורה מופשטת, המונח "ציות" לא משתמע לשתי פנים. בפרק שבע, שכותרתו "משמעת", מתייחס ליקונה לציות מהסוג הקלאסי ומספק 15 כלים להשגתו. אחד מהכלים הללו הוא "נאום הציות", שאותו ממליץ ליקונה להמטיר על הילדים. כך הוא נשמע במלואו התפקיד של אמהות ואבות הוא להיות אחראים למשפחה. התפקיד של ילדים הוא לציית להוריהם — לעשות מה שאנחנו מבקשים שתעשו. זה גורם לנו אושר — איננו צריכים לנזוף בכם על כך שלא עשיתם מה שביקשנו — וזה הופך את הבית שלנו למקום יותר מאושר עבור כולם. אותו דבר בבית הספר: ילדים צריכים לעשות מה שהמורה מבקשת.

 

ילדי קיבוץ מגל מנקים את בית הילדים, 1987. ילדים שהוקצו להם תחומי אחריות בבית נטו לסייע יותר לאחריםצילום: נתי הרניק / לע"מ.

הנאום הזה נשמע כמו הורות מכוכב אחר.

חלק ממסריו של ליקונה נשמעים זרים לשיח "הילד־במרכז" המקובל כיום.

"אנחנו רוצים שילדינו יבינו, וירגישו באמת, שהם נחוצים כדי לאפשר את תפקוד המשפחה", כותב ליקונה. "המאמצים שלהם חשובים, לעזרה שלהם יש משמעות אמיתית". מסיבה זו, הוא מסביר, אסור לשלם להם על ביצוע מטלות. צעד כזה גוזל מהם את האפשרות לפתח את יכולת העזרה. ליקונה אף מזכיר מחקר מ–2008 שהראה כי פעוטות בני שנה וחצי שקיבלו חיזוקים חיצוניים על עזרה למבוגר גילו נטייה נמוכה יותר לעזור שוב, מאשר כאלה שלא קיבלו על כך כל צ'ופר.

יש מרכיב נוסף חשוב שאינו מובן מאליו בתורתו של ליקונה — אומץ. זה לא הדבר הראשון שחושבים עליו ביחס לחמלה ונדיבות, אבל ליקונה מדגיש שכדי להיות טובים, נדרש מאיתנו לפעמים גם להיות אמיצים. בהקשר של ילדים, הדוגמה המובהקת היא הצורך לחנך אותם לעמוד לצד קורבנות של בריונות, גם אם זה קשה, וגם אם ניצבים מנגד טיפוסים מאיימים. ליקונה טוען שעלינו להתעקש איתם על כך. הוא מזכיר מחקרים שהראו כי ההשפעה השלילית של בריונות פחתה משמעותית אם עמדו לצד הנפגעים ילדים אחרים, גם אם הם לא בהכרח הגנו עליהם, אלא פשוט חיזקו אותם או אמרו להם מילה טובה.

ואם הילדים שלנו הם שסובלים מבריונות?

"חשוב ללמד אותם לעמוד על הזכויות שלהם מבלי שיהפכו למרושעים. עלינו לשאוף לכך שילדינו יישאו את עצמם בצורה שמשדרת ביטחון ונכונות לעמוד על שלהם, לצד טוב לב והתחשבות באחר. דרך אחת לעשות זאת היא להסביר להם שהילד או הילדה שהתנהגו אליהם בצורה מרושעת פוגעים בעצמם הרבה יותר. מחקרים תומכים בכך שילדים פוגעים סובלים יותר מילדים נפגעים. סביר להניח גם שאלה ילדים שמטופלים רע בבית עם הורה שמשתמש בענישה פיזית, או שהם סובלים הצקות מצד אחים או אחיות גדולים. השלב הנעלה ביותר, אבל הוא למתקדמים, הוא לא רק לחשוב בחמלה על התוקפן, אלא אפילו לעשות משהו טוב למענו".

הדברים הללו אמורים לחלחל רק על ידי דוגמה אישית או שנדרש ממש חינוך אקטיבי?

"אני תמיד מדבר על חינוך דרך הראש, הלב והידיים. הראש מייצג את הלמידה באמצעות תיאוריה. חשוב להסביר לילדים מה מצפים מהם, מה זה טוב לב, למה זה חשוב. הלב מייצג את הדוגמה הטובה שאנחנו מספקים להם. והידיים הן הלמידה המעשית על ידי הבחירות שלהם ביומיום. ידיעת הטוב, השאיפה אל הטוב ועשיית הטוב".

"אנחנו רוצים שילדינו ירגישו באמת שהם נחוצים לתפקוד המשפחה, שיבינו שלעזרה שלהם יש משמעות אמיתית", אומר ליקונה, "ומהסיבה הזאת, אסור לתגמל ביצוע מטלות". לראיה, הוא מספק מחקר שהראה כי פעוטות שקיבלו חיזוקים חיצוניים על עזרה למבוגר גילו נטייה נמוכה יותר לעזור שוב

כדוגמה מעשית למשולש ראש־לב־ידיים, מספר ליקונה על אמא שבכל בוקר כשהיא מביאה את הבן שלה לבית הספר, היא מברכת בחום את השומר בכניסה, שואלת לשלומו ומתעניינת במשפחה שלו. היא עושה זאת שוב ושוב ושוב בכל בוקר, לא משנה כמה היא ממהרת, כדי שהבן שלה יבין שאין אנשים שקופים, שכולם ראויים ליחס מתעניין. "אני ממליץ שהילדים יראו מאיתנו דוגמה טובה, אבל גם יבינו מאיתנו למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, וגם שנהיה ברורים לגבי הציפיות שלנו מהם בהקשר של טוֹבוּת", הוא מסכם.

השאלות הללו מהדהדות מחקר מרתק שליקונה מתאר בספרו, הלקוח מעולם תוכן אחר לגמרי. תחת הכותרת "האישיות האלטרואיסטית", פירסמו ב–1988 הסוציולוגים סמואל ופרל אולינור מחקר מקיף על הצלת יהודים בשואה. החוקרים, שהיו גם בני זוג, ראיינו עשרות אנשים שהצילו יהודים — וגם כאלה שלא הצילו — ומצאו הבדלים באופן שבו שני הטיפוסים תיארו את המשפחות שבהן גדלוהאנשים שסייעו ליהודים נטו לתאר יותר את משפחותיהם כקרובות ואוהבות, כאלה שבהן ההורים חינכו לנתינה, נדיבות ועזרה לזולת. "אמי אמרה תמיד שצריך לזכור לעשות משהו טוב עבור מישהו אחר לפחות פעם ביום", אמרה אחת מהן. חסידי אומות עולם הרבו לתאר את הוריהם כאנשים "חזקים וטובים, שלא רק הטיפו למוסר ולערכים, אלא אף חיו באופן מעשי על פיהם". מנגד, אלה שלא הצילו יהודים תיארו משפחות שהתאפיינו בביקורתיות רבה ושבהן ענישה פיזית היתה שכיחה.

"כל מי שחווה את כוחו של חסד יודע את זה על בשרו", מסכם ליקונה. "אנחנו זוכרים מעשי חסד ואנחנו הכי מאושרים כשאנחנו עושים מעשי חסד כלפי אחרים. כפי שאמא תרזה אמרה, נוצרנו כדי לאהוב ולהיות נאהבים. זה במהות שלנו. זה לא אומר שאנחנו לא מסוגלים לאכזריות.

ת, אנחנו בהחלט כן, אבל בתוך כל אחד מאיתנו פועם עדיין לב הילד שהיה, זה שרוצה להיות נאהב ואוהב. לפעמים כל מה שנדרש כדי לשחרר אותו הוא לעשות מעשה אחד טוב".

אופס שכחנו

אופס.. שכחנו. בשבוע שעבר פרסמנו רשעימה של דנדי. שכחנו להוסיף את ההזמנה שקבל ,המהוה פתיח והסבר לדבריו (שאמר במסגרת הפנל שבו הופיע.) . אנחנו מוסיפים לדברים את ההודעה על הכנס ומקוה שהדברים יתבהרו


היו ימים...  15לאוגוסט 1953 6 ליוני 2022 ואני עוד כאן.  דנדי

מידי פעם אני פוגש משהו ששמע שהייתי ביחידה 101 , תגיד לי

הוא שואל, איך זה יחידה שהוקמה באוגוסט 1953 עדיין מתעניינים בה. ויותר מזה, סרן מגבעתי אומר לי , אינני יכול להעביר מורשת קרב מבלי להזכיר את יחידה 101.יחידה 101 זה היה אריק.

או רב סרן אריק שרון, שלקח  חבורה של מתנדבים , בלי הכשרה

מוקדמת ולהגיע לאן שהגיע.  רק אריק יכול.

אני רוצה להודות לו באופן אישי, בזכותו עליתי כמה מדרגות בחיי.

אריק גם זיהה את מאיר הר ציון שהיה לוחם יחיד ומיוחד, והיה משה דיין  שהתנגד בתחילה להקמת היחידה , אך תוך כמה חודשים הבין  ותמך.

גדוד הצנחנים ,890 .1954 גם עוזי עילם השתכנע שזה לא הזמן ללימודים  והגיע  לגדוד.נכנסתי לאריק ואמרתי לו, הגיע בחור מתל-יוסף שרוצה להתגייס

לגדוד ,אם תיקח אותו  לא תצטער אף פעם.וכך היהב ויותר מזה.

באנו להצדיע לעוזי, ואכן אני מצדיע לו. אנחנו מכירים מגיל 14 , ומקווה שנמשיך לשמור על קשר עוד כמה שנים.      תודה לך עוזי שהזמנת   אותי.

 

 

ספורט

ספורט

טורניר כדורגל של ילדים נערך במסגרת קבוצות של "גלבוע מעיינות" ילדים מכל הישובים בסביבה בלוית בני משפחותיהם גדשו את סביבות מגרש הכדורגל. האירוח והסדר היו מופתיים.             צילום יאיר קארו           

 

 

 

 

רצין שקדים וכדורגל

לקבוצת נוער גלבוע ומעיינות

הללוייה..יששש!!! הרבה גאווה לגלבוע

כשעושים משהו עם ה-️ זה חייב להצליח

הישג היסטורי, פנטסטי ונדיר לדור העתיד שלנו נוער-על גלבוע מעיינות, שזכו היום באליפות ליגת על תיכוניים ובכך חתמו עונה עם שלושה תארים: אליפות התיכוניים, גביע המדינה ואליפות המדינה..

כל הכבוד לאוהדים הרבים מהגלבוע, שליוו את השחקנים, לכל העושים במלאכה הזו, המועצה והעומד בראשה, מתנ"ס, לירן וינקור ואנשיו, שהפכו את הגלבוע לארץ הכדורסל הצפוני הללוייה..מה עוד נבקש

👈מאחלים לכם שקט ושלווה בסופ"ש

שבת שלום

משפחת גלבוע גליל

המנון למצעד הגאווה - דני גפן

     "המנון למצעד הגאווה"

מצעד הגאווה יערך מחר בת"א והוא, גדול וצבעוני מתמיד !

היום זה הרבה יותר מקובל (כמעט נורמלי), להיות הומו/ לסבית בארץ.

ואפילו אפשר לראות, זוגות חד מיניים רבים, שמקימים משפחה ומביאים ילדים...פעם זה היה אחרת לגמרי ובדיוק בזה, עוסק שירי: "עד שהכל מתרסק". (הטכסט מצורף)השיר הולחן יפה, ע"י שחר נתן ! ונוגן במרבית הופעותיה של להקתנו: "חזה אל חזה" ז"ל.

מצורף ביצוע של השיר, מתוך ההופעה בגבע באוקטובר 97 !

 במדינה נורמלית היה השיר, מרים מחר את מצעד הגאווה.

מצד שני: ביבי תכף שוב ראש ממשלה, אז זאת מדינה נורמלית ? 


חזה אל חזה - עד שהכל מתרסק . הופעה בגבע 3.10.97 from kibbutz geva on Vimeo.


 

ספרים חדשים בספריה

ספרים חדשים בספרייה

ספרות עברית

המקדש השלישי – א"ב יהושע

 

הושע מסתתר משועשע מאחורי הקלעים של הנובלה הדיאלוגית הזאת ונוטש אותנו לנפשנו עם הדמויות, אך לא לפני שרקח עלילה מפולפלת של נְכלים רבניים סבוכים, בפאריז ובתל־אביב, עלילה שהוא מושך בחוטיה הצבעוניים ושודד למענה לפאריז חומרים מן הנובלה האיטלקית שלו, 'הבת היחידה', כדי להעמיד אותם לבסוף, כעבור שנים רבות, על ראשם בתל־אביב.

שלוש הדמויות שבחזית הסיפור הן אסתר אזולאי, אשה יהודייה עמוקת־אמונה שגדלה בפאריז וגוירה בלי־צורך, אשר אביה הנערץ הוא יהודי אלג'ירי, אך יש לה "גֶנים קתוליים" מצד אמה הצרפתייה שהתייהדה; הרב הש"סניק נסים שושני, אשר במשרדו ברבנות בתל־אביב תלויה גם תמונת הרב קוק לצד זו של עובדיה יוסף, והוא מסוגל לעתים למחשבות פרועות; ומזכירו, החוזר־בתשובה האשכנזי יחיאל ברקוביץ, שהרב בחר בו על מנת שיפתיע אותו באופן שספרדי לא יעז, מזכיר המשלים הכנסה כמוהל לתינוקות של מהגרים סודנים בדרום־העיר, המבקשים להבטיח עתיד לילדיהם

במפגש ביניהם מספרת אסתר לרב את סיפורה העצוב והכואב – סיפור אהבתה לדוִד משיח, שמזימתו של רב פריזאי, ותסבוכת הלכתית שיצר, הפכו אותו לטראגי. כעת היא מבקשת לנקום ולתקן.

איך ללטף קיפוד – מור אסאל

את עיניה גבר מוכּר ולא מוכּר.

מישהו שנראה כמו אהוב נעוריה – זה שהפרידה ממנו שברה את חייה לשניים:

 לפני ואחרי.

היא חוזרת הביתה, אל בעלה וילדיה, אבל כל מה שהתאמצה לשכוח חוזר אליה. היא נאלצת להתייצב מול הנערה שהייתה, בת קיבוץ שהתבגרה בסביבה לא מוגנת, ומול אירועים מטלטלים מעברה שעליהם היא משלמת מחיר כבד עד היום.

מה יקרה לנישואיה ולמשפחתה כשהיא תתעמת עם בחירות העבר?

האם יהיה בה האומץ לשנות את מסלול חייה?

"איך ללטף קיפוד" הוא רומן סוחף ומרגש שכתוב בכנות יוצאת דופן ובאותנטיות כובשת. זהו סיפור על אהבה ובגידה, על התמודדות עם פגיעה מינית, על בחירות והחמצות.

זהו גם סיפור על משפחה, על הכוח והשבריריות שבה, ועל הדרכים שבהן היא נוכחת גם כשהיא נעדרת.

מור אסאל, בת קיבוץ כברי, הייתה במשך שנים רבות עיתונאית ובלוגרית, ופרסמה שני  ספרי הדרכה להורים. כיום היא מדריכת הורים ומלווה בתהליכי התפתחות אישית

זהו הרומן הראשון שלה.

הספר הלא נכון – נועה ידלין

הספר האדום – אסף ענברי

 

·        מצע המאה העשרים. המלחמה הקרה. היהודים מקימים מדינה, וצריכים לבחור צד.

·        הבחירה בין ברית המועצות לבין ארצות הברית תקבע את דמותה של החברה הישראלית: האם זו תהיה חברה סוציאליסטית, אידיאולוגית, מגויסת – או חברה קפיטליסטית, מערבית, בורגנית. זהו סיפורם של שלושת אדמו”רי השמאל הישראלי – יצחק טבנקין, מאיר יערי ומשה סנה – באותן שנים גורליות. ביד אמן ובפרוזה דקה כבסיפור המקראי, משרטט אסף ענברי את פועלם ואת נפשם השסועה, המתייסרת בין חלומותיהם המשיחיים על גאולת האדם לבין ההתפכחות הכואבת והמרה מהקומוניזם הסובייטי; בין מסירות לרעיונות נאצלים לבין קנאות חשוכה ולעתים אף רודנות בחיי היום-יום. זוהי יצירה ספרותית מעוררת סערה רגשית, היסטורית ואף עכשווית, המציבה בפני קוראיה שאלות מורכבות על נאמנות ובגידה, ציונות ויהדות, אמונה וכפירה. דב אלבוים

·        שם: הספר האדום

הבחירה – אדית אווה אגר

ספרות מתורגמת

לילית ואחרים – פרימו לוי

 

פרימו לוי בנה את שלושת מחזורי הסיפורים שבספר לילית ואחרים, פרי כתיבה של שש שנים, אחרי שכבר היו מאחוריו אם זה אדם, ההפוגה והטבלה המחזורית.

השמיים שבתוכי – אתי הילסום

עוזרת בית – סטפני לנד

הכול לטובה -  דבי מקומבר

ספרים שנתרמו לספרייה

ילדי החצר (חצר כנרת)-שמואל חדש

לחצות אוקיינוס – קולום מק'קאן

להתראות בספרייה

דפנה ודליה

פניני עיתונות העבר - ערי גיל










דברים טובים

 

 

4 תפוחים ירוקים נותרו בקערת הפירות אחרי ההסתערות עליה כשהיתה גדושה כל פרי מובחר למיניהו.כאמור נותרו מבויישים הארבעה ,גלמודים ומנודים. נותרנו ללא פירות וללא עוגה לשבת . החלטנו לתת לירוקים הנ"ל הזדמנות להוכיח שגם הם יכולים.... חיפשנו עוגה תפוחים קלה להכנה וטעימה כהבטחת המתכון שנקרה על דרכנו וזהו. וכדי להגביר את הסקרנות הוספנו את ההמלצה של עורכת המדור בוואלה ומקוים לתוצאות כמובטח.

עוגת תפוחים בחושה הכי קלה שיש

 

היא פשוטה לאללה להכנה, אבל היא טעימה באופן שערורייתי. אם מגישים את עוגת התפוחים הבחושה הזו חמה עם קצפת מתובלת בקינמון והל היא בכלל הופכת לקינוח משוחת מתכון מאת: מרב דוידסון, מערכת וואלה! אוכל

המצרכים 

3/4כוס שמן                               

11/2כוסותקמח תופח         

o       ¼1 כוסות סוכר

o        3 כפות  מים

o       2   ביצים

·        למילוי עוגת תפוחים בחושה

o         5 תפוחים  ירוקים, קלופים וחתוכים

o         5     כפות סוכר

o        1   כף קינמון

אופן ההכנה של עוגת תפוחים בחושה

·        בקערה גדולה מערבבים שמן, קמח, ¼1 כוסות סוכר, מים וביצים, עד לקבלת תערובת נוזלית ואחידה.

·        בקערה נפרדת, מערבבים את פלחי התפוחים, סוכר וקינמון.

·        משמנים תבנית פיירקס, שופכים שני שליש מהבצק, תוחבים את התפוחים לעיסת הבצק (המשקיענים יסדרו בצורת רעפים, אבל גם סידור פחות אלגנטי הולך) ואת הבצק הנותר שופכים מלמעלה.

·        אופים ב-180 מעלות כ-50 דקות, עד להשחמה.

·        מומלץ להגיש עם קצפת מתובלת בקינמון והל

 

עידן טכנולוגי

קיץ בעידן טכנולוגי

 

קורסי הקיץ שלנו יוצאים לדרך! הפרסום מצורף

נשמח שתעביר.י אצלך בישוב ומחוץ לישוב לכל מי שיכול לעניין אותו.ה!

 

כמה דברים שחשוב לדעת:

 

🚀 קורס ראשון בעלות 300 ש"ח החל מהקורס השני מקבלים הנחה של 5%. כנ"ל גם לגביי אחים.

 

🚀 כל הקורסים הם 4 ימים.

ראשון עד רביעי כולל.

ויש אפשרות להשתתף בשני קורסים ביום ובכך למלא יום פעילות מלא מ 09:00 עד 13:30.

 

🚀 בין הקורסים יש הפסקה של חצי שעה בה הילדים יכולים להנות מהמרחב של עידן טכנולוגי הכולל משחקים וספרים.

 

🚀 ההרשמה מתבצעת דרך אתר המועצה האזורית של עמק המעיינות - תחת "תושבים וקהילה" --> עידן טכנולוגי

בכתובת: www.maianot.co.il

 

🚀 מזכירה - לכל הקורסים בעידן טכנולוגי יש להגיע עם נעליים סגורות כתנאי להשתתפות! 🥾👞👟

 

מאחלים קיץ מהנה ומרגש!🌞

 

כאן בשבילכם.ן בכל שאלה.

 

מיכל - עידן טכנולוגי 🚀