מן התקשורת - הביאה לדף רחלי וייס


איך הפכה שיטת הכלכלה החופשית שנועדה לעודד צמיחה לקפיטליזם חזירי? הבמאי הישראלי אילן זיו יצא לבדוק 500 שנות היסטוריה וחזר עם סדרה עטורת שבחים שמקעקעת את האמונה בכלכלה כמדע.

יעל ולצרhttp://www.ynet.co.il/images/letter.pnghttp://www.ynet.co.il/images/kav.jpgפורסם:  23.03.15 , 20:17

 

בסדרה הדוקומנטרית קפיטליזם הוא נוגע במושג ביד חשופה, לא מהסס לשחוט פרות קדושות, מפריך מושגים קיימים ומציב סימני שאלה במקום סימני קריאה לגבי מושגים בכלכלה, שהפכו מזמן לקונצנזוס. הגישה שלו למושג קפיטליזם היא חתרנית, והוא לא מהסס לקעקע את האמונה בכלכלה כמדע, כשהוא מראה את שורשיה הפוליטיים של הכלכלה החופשית והשפעתה על עיצוב החברה בעולם המודרני. הוא בודק את המושג לאור המציאות מתחילתו, כשעוד היה בחיתולים והוכיח את עצמו כארגון כלכלי-חברתי שתפס את העולם, ועד לצורה שלבש ב-30-20 השנים האחרונות.

 

 

למשל, מה אתה הבנת והם לא?"בסיום הבדיקה הבנתי, שהכלכלה אינה מדע, שהקפיטליזם אינו אסטרטגיה מוסדרת, אלא תהליך אנרכי, שמושתת על אינטרסים פוליטיים וכלכלים. גיליתי את השקרים והסתירות כשנכנסתי לעובי הקורה, הבנתי שכל התאוריה החדשה של הקפיטליזם מבוססת על חצאי אמיתות וסיפורים"..

 

"בפרק אחר אני בוחן את השאלה, אולי מרקס צדק למרות הכול? שהרי עם נפילת הגוש הסובייטי וחומת ברלין, מרקס נזרק לגל האשפה של ההיסטוריה ביחד עם הקומוניזם. אבל בדיעבד אולי היה זה צעד נמהר מדי, שאלה שהתחדדה לאחר המשבר הכלכלי של 2008. התובנות של מרקס הרבה יותר רלוונטיות היום מאשר אי פעם".

 

בעצם, אתה אותו ילד שצועק שהמלך הוא עירום?, בתוך התהליך הבנתי שהכל אגדות שהאכילו אותנו, בכוונה בחרתי בקאסט של כלכלנים מובילים, לצד מומחים לא אורתודוכסים של כלכלה, פסיכולוגים ואנתרופולוגים והיסטוריונים.

עד כמה הישענות על המוסכמות הקיימות מסכנות את החברה הקפיטליסטית של היום?

" משתמשים כל הזמן בסיסמאות ריקות מתוכן. אסור שתהיה הילה קדושה סביב מושגים. אם מסתכלים על כלכלה כהתפתחות פוליטית, בעצם כלום לא קורה, יש רק מערכות אינטרסים.

 

"קפיטליזם היא שיטה כלכלית וחברתית שהתפתחה באירופה בין המאה השש עשרה והמאה התשע עשרה. מהמאה ה-19 החל תהליך מלאכותי, כשהוציאו את התובנות הכלכליות מחוץ לחברה. עד אז הכלכלה היתה חלק מכל חברה. היום הכלכלה היא מחוץ לחברה וזה מסכן את החברה. אסור שיהיה נתק ביניהן. צריך להסתכל על הדברים במשקפיים חברתיות וכלכליות כאחד.

 

"הבנתי שכלכלה איננה מדע, היא חשופה כמו כל תהליך פוליטי. יש תמיד אינטרסים מאחוריה, ותמיד יהיה מי שירוויח ומי שייפגע. בסוף המאה ה-19 70% מהעושר הלאומי באירופה היה בידי 1% מהאוכלוסיה. זה מה שהביא למהפכות ולשואות הנוראות במאה ה-20. הכלכלה שנותקה מהחברה הובילה לאי שוויון, לאי יציבות ולפיצוץ חברתי. זה עלול להתרחש שוב במציאות של ימינו, אם ימשיכו להפריד את הכלכלה מהחברה".

 

                                                            הביאה לדף

                                                               רחלי וייס

 

 

 

 

מופיע בעלון:
תגובות לדף