יו"ר הנהלת חינוך - אורי ברזק

יו"ר הנהלת חינוך – מי צריך דבר כזה?!

למי שלא רוצה לקרוא את כל המאמר אתן את התשובה לשאלה כבר כאן: קבוצת גבע צריכה יו"ר הנהלת חינוך, כאן ועכשיו!

אם רוצים פירוט אז...

בגבע יש מערכת חינוך טובה מאוד כבר יותר מ-90 שנה. עשרות שנים פועלת המערכת הזו בצורה רציפה ומגדלת ילדים ונוער באופן מוגן ואיכותי תוך הפנמת תפישות עולם נורמטיביות ללא ספק. יחד עם זאת, ומבלי שנרגיש, מערכת החינוך הזו עוברת שינויים עמוקים. למערכת שלנו נכנסים יותר ויותר ילדי חוץ, עולם החוגים והמימוש העצמי של הילד מקבל מקום מרכזי יותר, שיעורי העזר פורחים במטרה להביא כל תלמיד לתעודת בגרות מלאה, טיפולים פסיכולוגיים ופרה-רפואיים ניתנים במטרה להקל את מצוקות הנפש והלמידה של כל ילד וילדה. יתר על-כן, מערכות החינוך המקומיות נחשפות ונדרשות לתת דין וחשבון למערכות שלטון כמו משרד החינוך, משרד התמ"ת והמועצה האזורית. לא מדובר בשינויים של מה בכך. אלה ביטויים לשינוי עומק גדול שמתרחש בחברה המערבית, בחברה הישראלית, בחברה הקיבוצית והמקומית גם יחד.

ניהול מערכות אלה דורש היום דברים שבעבר לא היו קיימים: המערכות נדרשות להתנהלות כלכלית / עסקית – לעמוד בתקציב מתכווץ ולשלב בתוכו גם שיווק, גבייה, קשר עם ספקים שונים ועוד. המערכות בנויות רובן מעובדים שכירים – דבר הדורש יכולת גיוס, הכשרה מקצועית  ושימור משאב אנושי מהסוג הנדיר – אנשי חינוך מקצועיים, שאינם עובדי משרד החינוך. אבל מעל הכל, ניהול מערכת שכזו, מחייב יצירה ושימור קשרים מאוד מורכבים מול קהל הורים שחלקו חברי קיבוץ וחלקו אנשים פרטיים – קהל לקוחות רגיש מאין כמותו, ביקורתי ועירני מאוד. כל התכונות הללו נדרשות ממנהלי השטח של מערכות החינוך השונות – הגיל הרך, הבלתי פורמאלי, החוגים, שיעורי העזר והעזרה הנפשית. לכל המנהלים הללו צריך שתהיה הנהלה ציבורית והנהלה זו צריכה יושב/ת ראש.

כדי לתת למנהלי המערכות את הגיבוי הקהילתי ולכוון איתם את עתיד המערכות שהם מנהלים אל כיווני ההתפתחות של הקהילה, נדרשת הנהלת חינוך ציבורית בה יושבות ויושבים חברות וחברי משק שלהם זיקה לתחום החינוך. הנהלה זו חייבת יו"ר שיקבע לה סדר יום, יוודא שהחלטותיה מתקיימות, ויהיה כתובת עבור כל לקוחות המערכת – מנהלי השטח, הצוותים, הילדים והוריהם וכמובן הקהילה כולה.

מצב בו מנהל או מנהלת מהשטח הם אלה שאוספים את ההנהלה וקובעים לה את סדר היום אינו תקין. דומה הדבר לזרוע בגופו של אדם שמחליטה עבור הראש מה טוב לכלל הגוף.

יו"ר הנהלת חינוך אינו מנהל ישיר של המערכות אבל נותן למנהלים גיבוי וסעד של ידע, הקשבה ואמפטיה. לא מדובר במשרה מלאה אלא בפעולה שניתן לעשות במסגרת של יום בשבוע. היו"ר נפגש/ת עם מנהלי המערכות כל שבוע, מכין איתם את סדר היום של ישיבות הנהלת החינוך, עוזר להם ליישם את ההחלטות ופותר איתם קונפליקטים שצצים ועולים מהשטח חדשות לבקרים. דלתו פתוחה לשיחות אישיות כשצריך, הוא נפגש פעם בחודש עם מנהל הקהילה ומייצג את הנהלת החינוך בפני המזכירות ובפני האסיפה. הוא מניע, יחד עם הנהלת החינוך, דיונים ציבוריים בנושא עתיד החינוך בגבע.

לא אחדש דבר אם אומר שאיכות מערכת החינוך משפיעה מאוד על איכות חיים בקהילה. כדי לנהל את מערכת החינוך של גבע ולהובילה בדרך נכונה מול אתגרי השינוי שמתחוללים סביבנו, אנחנו חייבים מבנה ארגוני נכון: הנהלת חינוך ציבורית, בראשה יושב/ת ראש ותחת אחריותה העשייה החינוכית בכללותה.

את הצורך בתפקיד יו"ר להנהלת החינוך זיהינו כבר לפני כשנתיים. ברוב הקיבוצים פועל מבנה ארגוני דומה ומהם למדנו על חשיבותו. כבר יותר משנה אנו מנסים לשכנע בנחיצות התפקיד וגם למצוא מתוך גבע אדם שיתאים וירצה לבצע אותו. כעת הגיע הזמן לבחור יו"ר ולצאת לדרך.

בברכת הצלחה ליו"ר החדש ולעוסקים במלאכת החינוך,

אורי ברזק.

מופיע בעלון:
תגובות לדף