ספרים חדשים בספריה - ינואר-פברואר 2018

ספרים חדשים בספרייה - ינואר – פברואר 2018

 

ספרות עברית

הילד הכותב – יהונתן גפן

ואיך להיות סופר מצליח אם אתה חושב שהספר הקטן הזה ילמד אותך את  הטכניקה של הכתיבה ומפורסם וכל זה, זה ממש לא הספר בשבילך.

אבל אם יש לך  משהו לצעוק או להגיד או לספר, משהו שאינך יכול שלא להגיד ולא משנה לך איך יגיבו על זה העולם  וכולם, אולי יועיל לך לקרוא על החוויות של ילד כותב אחר, ילד שהוא כבר כמעט בן שבעים ועדיין חשוב לו לכתוב את מחשבותיו ורגשותיו, בזמנים טובים ורעים, על נייר לבן ובתולי או במקלדת. ולא משנה שהוא זקן ואיטי, ולפעמים גם טרחן וממורמר - בכל פעם שהוא כותב את עצמו לעצמו – הוא ילד.

הכבש השישה עשר:שירים – יהונתן גפן

כך היה אושוויץ: עדויות 1945-1986 – פרימו לוי

קום קרא -  שמעון אדף

 

מהלך חקירת היעלמות של נערה משדרות בקיץ 2014 פגש אליש בן זקן, הבלש המחונן

 של שמעון אדף, את המשורר נחום פרקש לרגע אחד. באותו רגע ייתכן שהחמיץ את הרמז החשוב ביותר שהזדמן לו באותה חקירה. ארבע-עשרה שנים לאחר מכן, בישראל שעברה שינויים גדולים, כישלון החקירה הזאת ממשיך לטרוד את חייהם של אחייניו של אליש, תהל ואושרי.

מיהו בעצם נחום פרקש? באיזה אופן תולדותיו הן המפתח לחידת ההיעלמות?
מדוע המספר שלהן, המכנה את עצמו "אני, כלומר אני", בוחר לספר אותן שלא על פי סדר התרחשותן? האם אפשר שגם הוא, המספר, משמש קצה חוט בתעלומה אחרת, גדולה יותר, שאליש, תהל ואושרי הם דמויות מרכזיות בה? והאם הסיפור הבלשי עצמו, על מאפייניו, יכול עוד להיות מסגרת להתמודדות משמעותית עם כל אחת מהשאלות האלה?

פתח גדול מלמטה (סיפורים) – אסתר פלד, זוכת פרס ספיר 2018

הכריש – מישקה בן-דוד

אנה פרנק – היומן הגרפי – ארי פולמן / דוד פולונסקי

 

יומנה של אנה פרנק הוא אחד הספרים הנקראים ביותר בעולם. הוא זכה לאינספור גרסאות בכל פורמט אפשרי: קולנוע, טלוויזיה, תיאטרון ואמנות חזותית. עכשיו הוא רואה אור בעיבוד ליומן גרפי, היחיד שאושר בידי קרןאנה פרנק. מופקדים עליו שניים מבכירי היוצרים בארץ ארי פולמן, שהקפיד לשמר את קולה הנועז ומלא ההומור של אנה, ודוד פולונסקי שתירגם אותו לאינספור דימויים מופלאים המבטאים את תעצומות הנפש של אנה ואת עולמה הפנימי העשיר.מצילי 1929: סיפורי הצלה של יהודים ופלסטינים בחברון וירושלים – עורך: יאיר אורון

כציפור במעופה (שירים) – דליה יאירי

ס. יזהר סיפור חיים (חלק ב') – ניצה בן-ארי


אנחנו מכירים אותו כס. יזהר--אחד מחשובי סופרי דור תש"ח.אנחנו מכירים אותו כמחבר סידרה של סיפורים וספרים שהשפיעו על דור שלם והפכו אותו לקולו של דור המדינה ולאחד מן הראשונים להצביע על המחיר המוסרי והאנושי ששולם בתהליך הקמת המדינה. אנחנו מכירים אותו כמי ששניסה לחבר את הרומן הגדול של דורו, ימי ציקלג ושהביקורת, בעיקר ביקורתו של ברוך קורצווייל, הטילה עליו אלם ספרותי בן עשרות שנים. אנחנו מכירים אותו כמי שחזר לכתוב לעת זקנה וזכה שוב באהדת הביקורת והקוראים

אבל איזה מין בן אדם היה האיש מאחורי השם הספרותי ס. יזהר? איזה בן אדם היה יזהר סמילנסקי? בכרך השני של הביוגרפיה של יזהר ממשיכה ניצה בן ארי בתיאור היחסים המורכבים בין הסופר ואיש הרוח הציבורי, שעליו אנחנו יודעים לא מעט לבין האדם הפרטי--הבן, האב, הבעל והמאהב--שעליו אנחנו יודעים מעט מאד. מבין הדפים עולה דמות מורכבת שיש בה עוצמה וחולשה, מחוייבות לאמת ורצף ארוך של שקרים, בדידות קיומית וצורך נואש-כמעט בקשר. איש מוסר מרשים ופוליטיקאי אדיש ואנוכי, חבר אמת ואב מזניח, בעל שדבק באישתו וגם בגד בה ללא הרף, מאהב סוער ומלא תשוקה שתמיד תמיד חזר "הבייתה"--יזהר סמילנסקי היה כל אלה ויותר מאלה. הוא חי בין הסתירות, מחבר כמה מן החשובות שביצירות הספרות העברית במאה העשרים. הספר הזה הוא בה בעת מסה על הקשר בין האישיות ליצירה, תיעוד של החברה שיזהר ליווה כסופר וכמוכיח בשער ופורטרט פסיכולוגי כן ונוקב של אדם הקרוע בין כוחותיו לחולשותיו.

ספרות מתורגמת

כך היה אושוויץ: עדויות 1945-1986 – פרימו לוי

נערת התה – ליסה סי

מנספילד פארק – ג'ין אוסטין

 

אני פרייס בת העשר מוזמנת לגור אצל קרוביה העשירים, משפחת ברטרם, באחוזתם מנספילד פארק. אך מהו מקומה של קרובת משפחה שמצד אחד מבקשים להעתיר עליה חסד, ומצד שני מעוניינים לוודא שלא תשכח כי אינה שוות מעמד לשאר בני הבית, וכי לעולם לא תוכל להיות? יחסם של בני משפחת ברטרם אליה נע בין ריחוק ובוז לבין התפיסה שעליה לשרת אותם, ופאני מוצאת נחמה רק בטוב לבו של בן דודה אדמונד. עם השנים משתנים רגשותיה של פאני כלפי אדמונד מידידות והכרת טובה לאהבה חסרת תוחלת, אלא שאז מגיעים אל מנספילד פארק האחים הנרי ומרי קרופורד, ונוכחותם טורפת את חייה של פאני ואת חיי בני המשפחה כולם. מתוך מעמדה המורכב נאלצת פאני פרייס להילחם על ערכיה, על אופייה ועל אהבת נעוריה.

במנספילד פארק, הרומן השלישי פרי עטה, משרטטתג’יין אוסטן דיוקן מהימן ונוקב של ערכים משתנים ונאמנות מוטלת בספק. בכתיבתה השנונה והחדה כתמיד, המובאת כאן בתרגומה החדש של לי עברון, אוסטן מסירה את המסכות מעל התנהגותם של גיבוריה וחושפת לעיני הקורא את ישרי הלב ואת אלו שמוסריותם ראויה לביקורת.

מרד המציאות – סטפן צוויג

 

הו משך האהבה. כמה זמן אפשר להחזיק רגש. מהי משמעותו של פער גילים במערכת יחסים. ובאיזו מידה המרחק הפיזי בין שני אוהבים משפיע על תפישת האחר. לא ספר עיון ידון בנושאים הללו, אלא הקוראים ב"מרי המציאות", שבחלקם נופלת הזכות ללוות את שטפן צוויג החושב על כך אִתם – בכתיבה בדיונית שתגרום לנו ללקק מילים ולמסגר משפטיםהצגת המקרה פשוטה ומדויקת: הנה לפנינו צמד, זוג. והנה מפגש בין שניים שבעבר אהבו בהתרגשות ובתסיסה. אלפי קילומטרים ומלחמת עולם אחת הפרידו ביניהם. כעת חלפו תשע שנים, ומצטיירת הזדמנות לממש את מה שנקטע באמצע. האהוב מבקר במולדתו, אולי כדי להתאחד עם הובה שהבטיחה לחכות לו, שכעת היא אלמנה ואילו הוא נשוי ואב לילדים. הם ייאלצו להתמודד עם עתיד לא בטוח ועם משקלו של זיכרון העבר. כלואים בין חוסר יכולתם לצעוד קדימה ובין הנשיאה בנטל הזיכרון והזמן שתם – הזוג האוהב משתתק בתדהמה, בהווה שקופא ולנוכח מציאות שמתקוממת נגדם

"מרי המציאות" הוא אחת הנובלות היפות של צוויג, כתב יד שנתגלה מאוחר ופורסם ב-1987, יצירה שמבטאת בנאמנות את גורלם של מיליוני בני אדם שנפגשו ונפרדו בעולם יציב שהתערער ללא שוב ובצל מלחמות הרסניות, מסמך צלול שדן במה שאפשר לכנות "חרדת המאה העשרים". אמנות הסיפורת במיטבה, המעוררת מפל תחושות – כמו שצוויג יודע – באמצעות המחוות המיקרוסקופיות והפרטים הקטנים, השבריריים, העדינים ביותר

.נערה מקרקוב – אלכס רוזנברג

לחשוב, להתבטל, לטייל – קרול, סטיבנסון דיקנס

הצד הרחוק של הלילה – יאן-פיליפ סנדקר


אם אנחנו מסוגלים לשקם אי-פעם את האמון שלנו בבני אדם לאחר שכבר אבד לנו?במהלך חופשה במחוז סצ'ואן חווים פול וקריסטינה סיוט נורא: דייוויד, בנם בן הארבע, נחטף. בתנאים לא-תנאים מוחזר דייוויד לידיהם, אבל החוטפים אינם מוותרים; הם רוצים לשוב ולשים עליו את ידם. המקום היחיד שבו תוכל המשפחה להיות בטוחה תהיה השגרירות האמריקאית בבייג'ינג, אך את הדרך הארוכה לשם הם צריכים לעשות תוך הימנעות מאוטובוסים, רכבות ונמלי תעופה על מנת שהחוטפים לא יוכלו להבחין בהם. מי יהיה מוכן להעניק להם, תוך סיכון חייו, מקום מסתור ויעזור להם לצלוח את המסע לשגרירות? במי הם יכולים לבטוח?

הצד הרחוק של הלילה מספר על בני אדם שכמעט לא נותר להם מה להפסיד, דווקא לכן הם שומרים על האנושיות שלהם. רומן מותח ומרגש על כוחה של האהבה, הפחד מפני אובדן ועוצמת האנושיות, שגם בזמנים הקשים ביותר מוצאת את הדרך לאפשר את הבלתי אפשרי. זהו הספר השלישי והאחרון בטרילוגיה הסינית של יאן-פיליפ סנדקר, אך כמו קודמיו בסדרה ("לחישת הצללים" ו-"שפת הבדידות"), הוא עומד כרומן בפני עצמו.

לפני שאלך – קולין אוקלי

כתבים מן העיזבון של מועדון הפיקוויקים – צ'ארלס דיקנס

שיעור לילי – לי צ'יילד

האי קמינו – ג'ון גרישם

לב משוריין – יו נסבו

ארץ קטנה – פיי גאל

הירחים של יופיטר – אליס מונרו

 

החיים הקבורים כאן הם חיים שמוטב לחשוב פעמיים לפני שמתחרטים עליהם."

קובץ סיפורים נפלאים, נוקבים ומפתיעים בלי הרף, פרי עטה של אמנית הפרוזה מהמוערכות בעולם, שקורים בו שלל אירועים – בגידות והתפייסויות, פרשיות אהבה שתמו וכאלה שמתאבלים עליהן. אבל ההתרחשויות האמיתיות ב"הירחים של יופיטר" הן המהפך שהדמויות עוברות עם הזמן עד לנקודה שבה הן מתבוננות על עברן בכעס, חרטה וחמלה אינסופית, שקושרות אותנו אליהן בכוח ממגנט.

המייל האחרון – דיוויד באלדאצ'י

מאחורי עיניה – שרה פינבורו

מופיע בעלון:
תגובות לדף