מה אתם יודעים על חג סוכות

מה אתם יודעים על חג סוכות   (מתוך "מקו")           

 

       האיור מצוי בספריה הלאומית

אם חג סוכות הוא זכר ליציאת מצרים אז למה לא חוגגים אותו בפסח? מה מסמלים ארבעת המינים, ואיך הם קשורים לאושפיזין? אחרי שסיימתם לקשט את הסוכה, ולפני שאתם מזמינים את המשפחה לארוחה, בואו לרענן את ידיעותיכם על חג האסיף

תקופה המכונה "אחרי החגים" תיכף נוחתת כאן. מקבץ החגים שכולל את ראש השנה, יום כיפור וסוכות עומד להיגמר, וזה הזמן להידרש למשמעות חג סוכות. מה בעצם הסיפור של הסוכה? למה צריכים לצאת מהבית דווקא בתחילת עונת הגשמים, ולשבת בתוך בית ארעי? ובכלל, אם החג הוא זכר ליציאת מצרים - לא היינו אמורים לחגוג אותו דווקא בפסח? ועוד לא הזכרנו את ארבעת המינים. רגע אחרי שתליתם את הקישוטים בסוכה ורגע לפני שאתם מארחים את האושפיזין, בואו להיזכר למה ואיך.

מה מסמלת הסוכה ומה מקור השם סוכות?

לפני הכל, מדובר בציווי מפורש בתורה. "בסוכות תשבו שבעת ימים. כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כ"ג) -

. עוד משהו שצריך לדעת על סוכות?

קודם כל, הוא נקרא גם חג האסיף, מכיוון שהוא נחגג אחרי איסוף תבואת הקיץ, כשחוגגים את ברכת היבול. מעבר לכך, מדובר באחד משלושת הרגלים (יחד עם פסח ושבועות). בימי בית המקדש, היה נוהגים לעלות בחג לירושלים ולבית המקדש.   

ומה הסיפור של ארבעת המינים?


יש לא מעט פירושים נפלאים ונשגבים לארבעת המינים בתורת הסוד (הקבלה), אבל ברמת הפשט המינים מייצגים את החלקים השונים בעם ישראל. חכמי הקבלה אומרים שארבעת המינים הם כנגד ארבע האותיות של שם השם, אבל ברמת הפשט יש הסבר מקביל: באתרוג יש טעם וגם ריח, ולכן הוא מקביל ליהודים שיש בהם גם מעשים טובים וגם תורה. בלולב יש טעם, שהרי מדובר בחלק מעץ התמר, אבל אין לו ריח, והוא משול ליהודים שיש בהם תורה, אבל הם לא ממש שקועים במעשים טובים. בהדס יש ריח אך אין טעם, והוא משול לבעלי המעשים הטובים שאין בהם תורה (כלומר, לא דתיים אך אנשים טובים בעליל), ואילו בערבה אין לא טעם ולא ריח. ם זה בא לסמל בין היתר, שלמרות הכל, ובזכות הכל - כולנו מאוגדים,והאושפיזין? אושפיזין פירושו אורחים. לפי ספר הזוהר, שבעה מראשי האומה של העם היהודי - אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו, משה רבנו, אהרון הכהן, יוסף הצדיק ודוד המלך - מגיעים לבקר מדי יום בסוכות של בני ישראל. כמובן שמדובר בעניין רוחני - - אבל הוא קיים בממד מסוים. ביום ראשון מגיעים כל השבעה כשאברהם אבינו בראשם, ביום השני הם מגיעים כשיצחק אבינו בראשם, וכן הלאה, לפי הסדר שמנינו. מעבר לאושפיזין האלה יש גם חשיבות גדולה בהזמנת אושפיזין בשר ודם, כלומר להזמין אורחים עניים או בודדים אלינו לסוכה. בזה יש, כמובן, גם טעם וגם ריח                 

 

 

הסתיו הגיע    צילום מאיר רם

מופיע בעלון:
תגובות לדף