זווית ראייה - נחמן רז

על ראשית גן-הילדים בגבע

איכשהוּ  נתקלתי ברשימות ישנות של חנה רוטנברג, שהייתה גננת ראשונה, כמדומני בגבע. זה היה במחצית שנות ה-20 במאה הקודמת. נזכרתי ברשימה בעת שעשרות ילדי הגנים שלנוּ צעדו בשירה ,בתחפושות ובעליזות בחדר-האוכל ובביקורם בספריה.

 מתוך מאמר:"מימים ראשונים" מאת: חנה רוטנברג (שהייתה הגננת הראשונה בגבע)

"...  מצאתי במקום גן-ילדים עלוב ודל. הוא משוּכן בצריף אפל, רעוע. החדר הראשון משמש חדר-אוכל והשני חדר קטן וצר – חדר עבודה: לא ברור לי, למה קראו לו חדר-עבודה: חוץ מארבעה קירות ורצפה שבורה, אין בו מאומה. הרהיטים בגן – שולחן עגול וגדול מאוד, וסביבו כסאות מכל המינים, שאף אחד מהם אינו מתאים לגובה השולחן. הטיח נופל מהקירות והכל מלוכלך, מלוכלך. . .

... בבואי התניתי תנאי: בימים הראשונים לא אעבוד, אתהלך בין הילדים, אסתכל, כדי להכירם. היום, יום-ההסתכלות הראשון, היה קר ומעונן והילדים לא יצאו משך כל היום, מהבית. המטפלת ישבה ותיקנה לבנים ושמרה שהילדים לא יברחו החוצה. ילדים מסכנים! מה עליהם לעשות.

...  בבית כזה אין להימצא עם ילדים! הילדים אינם מוצאים בו כל עניין. הוא משמש להם רק בית-אוכל, ומשאכלו הריהם בורחים מיד.

...  הילדים עברו לבית חדש...  העברנו יחד עם הילדים את רוב הדברים, הכיסאות, המכשירים. הילדים שרו בקולותיהם הדקים:"לבית החדש, לבית החדש!" מנגינה וצליל מיוחד לשיר חדש זה.


    סוף כל סוף נפטרו מהצריף המכוער שלא התאים לתפקידו, לא התאים לבית-החינוך בשביל ילדים קטנים. בזמן האחרון הגיעו מים עד נפש, אך התקווה שהנה הולך ונבנה בית, חיזק את רוחנו. כל טיול לבית הנבנה היה מלוּוה חוויה והילדים סיפרו:" יש כבר תקרה", "כבר עשו את הרצפה!". אכן כל ביקור נהפך למאורע בחיינו.

     היום, יום-ההעברה, שמעתי את הילדים שואלים:"חנה, בגן החדש לא צפוף?"."בגן החדש אפשר לשחק במעגל הגדול, גדול, כן?". ועל כל צעד ושעל הביעו את שמחתם, את שביעת רצונם.

כן, הבית החדש מרווח וגם יהיה במשך הזמן נעים ויפה. ושלושת המומנטים, יפה, מרווח ונעים – חשובים עד מאוד לחינוך הילד, בייחוד בגיל הרך. מהיום נוכל להתחיל חיים נורמאליים!

... משך השנתיים שהנני עובדת פה הביעו חברים רבים, בהזדמנויות ובצורות שונות, את החשש:"הילדים יגדלו ויברחו מהמשק" (המשק נמצא בקרבת העיר). אך היש יסוד לחששות אלה? נראה לי:" אם נמשיך לחנך את הילדים ברוח של אהבת העבודה הקשורה במדע, בהסתכלות, בהכרת יופי הסביבה והטבע – אין לחשוש שלא ימשיכו במפעל הוריהם"

 
מופיע בעלון:
תגובות לדף