זוית ראיה - נחמן רז

ממקור למקוֹר

לאחרונה נתפרסמה חוברת של "הקיבוץ הדתי" שהיא דיווח על המועצה האחרונה שלהם  שהתקימה לפני זמן לא רב. ובה מאמרים שעניינם  הקיבוץ הדתי. זו תנועה קטנה, הקטנה והצעירה שבתנועות הקיבוציות, מה שמבלִיט את קטנה הוא האחוד שהביא להקמת התק'מ (או התק'צ) שגם אנחנוּ משתייכים אליה. (עצם השיכוּת הזו – ראוי שנדון בה אי-פעם).

אשר לקיבוץ-הדתי יש משהוּ מיוחד בציבור הזה שעושה תמיד רושם על המבקר בישובים שלהם אוֹ באחד מהמפעלים החינוכיים שלהם. למשל, ב"מרכז הרצוֹג", שבעין-צורים שבדרוֹם, שנועד לתת מענה לצרכים תורניים וחינוכיים של חברים ביישוביהם, בעיקר בהרחבת הלימודים בענייני הלכה והגות דתיים, וכן בבתי-הספר האזוריים שלהם (ביבנה, בשדה-אליהו, ולאחרונה גם בסעד, שבדרום). כולם בתי-ספר אזוריים של ילדים מקיבוצי הקיבוץ-הדתי וגם ילדים מיישובי הסביבה מאוכלוסיות דתיות. בחלק מהקיבוצים קיימות גם מסגרות מיוחדות לבנות דתיות המשרתות שירות-לאומי, (ובסביבתנוּ, במעלה גלבוע קימת ישיבה דתית, ועוד.)

שאלות רבות עלו במועצת-הקיבוצים הדתיים שהתקיימה, כאמור, בקיבוץ סעד. בעיות הקשורות בשאלות החינוך לילדי המשקים עצמם: מי אחראי לזה, ההורים, או הקיבוץ, האם רשאית משפחה להחליט בעצמה היכן ילמדו ילדיה, כאן בביה"ס המקומי, או אפשר להן לשלחו לביה"ס לפי בחירה? עלו שם שאלות כלליות ורחבות כגון: היחסים שביניהם לבין חלקים אחרים דתיים בארץ, כולל "חרדים" בדרגות שונות; שאלות רגישוֹת כגון: יחסי בנים-בנות ביישובים ובביה"ס שלהם. שאלת ה"צניעות" תפסה שם מקום ניכר, והם בכלל מתייחסים ברצינות לשאלות שברומו של עולם, ואמונה. ואפילו לשאלת יחסם ל"בני-עקיבא, תנועתם. וכמובן לשאלת ההתנחלות וכל הכרוך בכך.

סיפור מיוחד שם היה קבלה מחדש למסגרתם את הישוב ניר-עציון שהיה בעבר קיבוץ בתנועה הזו והוצא ממנה לפי החלטת התנועה, התייחסותם, כתנועה דתית-ציונית וחברתית לשאלות  היחס כלפי התקשורת שיש בה המון פיתויים וגירויים יצרים נוגדי,מוסר-התורה המקובל, וכן כלפי המדינה בכלל.

בסה"כ הם קבלו החלטות, בכל השאלות שחפצו המתכנסים הרבים שהתקבצו ובאו למועצה.

הקורא יכול להתרשם שבלב הדיונים עלתה שוב ושוב השאלה: "מה ומי אנחנוּ? אנשי הקיבוץ הדתי ומה מיחד אותנוּ בחברה הישראלית. ומה על הדורות הצעירים ויחסם לעולם האמונות בכלל ולדפוסי החיים הקיימים היום ,בקבוצות שלהם.

על הקורא עושָה רושם מיוחד רמת הרצינות וההתעמקות שלהם בשאלות החיים שלהם  שבעיקרן דומות לאלה שלנוּ. אלא שאצלנו שאלות הקשורות בהלכה הדתית ובמסורת היהודית אינן קיימות. השאלה היא: היש אצלנוּ הלכה כוללת כלשהי, בכלל? האם ישנו בכלל איזה מרכז אמונה שלאורו מתנהלים החיים הן כלפי חוץ והן בפנים. מעין "אני מאמין" כולל, מה זה כיום . . . .

חשוב לקרוא, ללמוד, לנסות להבין ואפילו להשיב תשובות לעצמנוּ, לפחות.

המעוניין יכול לפנות ולקבל את החוברת בספריה.

 

סִנַּנְתּיִ מִתּוֹךְ מגלת אסתר את משקע השמחה הגסה ומתוך ספר ירמיהו את יללת הכאב במעים. ומתוך שיר השירים את החפוש האין סופי אחר האהבה ומספר בראשית את החלומות..."

יהודה עמיחי  (ישראל, המאה ה-20)

מופיע בעלון:
תגובות לדף