מכתב לחברי גבע - זהר ברג

11/3/2014

מכתב לחברי גבע בנושא מועמדותי לריכוז מערכת החינוך הבלתי פורמאלי

לחברים שלום –

לאחר לבטים לא מעטים ביני לבין עצמי ויחד עם משפחתי אני מציג את מועמדותי לתפקיד ריכוז מערכת החינוך הבלתי פורמאלי.

כחבר בגבע מזה-10 שנים וכאב לארבעה ילדים במערכת זו, אני מכיר עד כמה חשובה המערכת הזו ועד כמה צריך לשמר אותה ולקדם אותה. בין השנים 2006-2009 נבחרתי לתפקיד רכז החינוך הכללי ומשום כך אני מכיר מערכת זו מקרוב, על העניין הרב ועל האתגרים שהיא מציבה למי שמנהל אותה. כיום, בניגוד למה שהיה כאשר אני ניהלתי את המערכת תפקיד ריכוז המערכת הבלתי פורמאלית אינו כולל את ניהול מערכת החינוך המיוחד, ניהול מערך החוגים, ריכוז וועדת חינוך וניהול מערך שיעורי העזר. מה שאומר כי התפקיד היום ממוקד בהרבה מזה שלקחתי על עצמי לפני 8 שנים.

מערכת החינוך כפי שהיא היום, מאורגנת ומסודרת היטב. הצוותים בה וותיקים ויציבים, קיימת מערכת ליווי וייעוץ של מכון פירם, העבודה בנויה בתכנית חינוכית שנתית, תקציבי הבתים מנוהלים בנפרד בכל בית ובית, קיים שיתוף פעולה הדוק בין הצוותים, מתקיימות פעולות ופעילויות מתוכננות היטב לאורך כל השנה והקשר בין המערכת לקהילה ולאירועי התרבות שלה הדוק ומתמשך. המדריכים מחוברים ופועלים בפורומים אזוריים עם מדריכים מיישובים שכנים ובדרך זו גם מתמקצעים כל הזמן. מערכת התקשורת הבין אישית שלי עם המדריכים טובה מאוד. כבר היום ברור כי העצמאות הניהולית של צוותים אלה תאפשר לי לרכז את המערכת בחצי משרה ולהמשיך לעבוד בניהול המדיה הדיגיטלית של מלון בקיבוץ לביא כהכנסה נוספת. כך גם עלות ניהול המערכת תישאר מצומצמת ויעילה. מכיוון שגם עבודתי השנייה תתבצע ברובה מגבע, אהיה זמין מאוד לצוותים, למנהלי הקהילה ומעל הכול להורים ולילדים.

בבואי לתפקיד זה בשנית חשוב לי לסכם מספר לקחים מהקדנציה הקודמת שלי:

כוחות שאני מביא אל התפקיד: מי שמכיר אותי מכיר את המרץ והיוזמה שאני מביא עמי לכל תפקיד. בקדנציה הקודמת הובלתי השקעות רבות במערכת החינוך. חלק מהשקעות האלה מהוות בסיס חשוב למערכת החינוך של גבע עד היום. הבולטת שבהם הייתה הקמת מרכז 'סקרנות'. מרכז זה, שהקמתי יחד עם אורי ברזק ועבר לאחר מכן להנהלת אורה רכס והילה לנדאו, הביא למהפך במערך התמיכה של גבע בתלמידיה ולקידום יכולותיהם מול אתגרי בית הספר. ביוזמתי עבר מועדון זח"ט בצמוד למועדון השכבה הבוגרת. צעד זה מאפשר היום מערכת שיתופי פעולה בין שתי קבוצות הילדים ומעבר רך ופשוט מקבוצה לקבוצה. השקעה זו מאפשרת היום לנהל את גילאי ז-יב כיחידה אחת במחצית מכוח האדם שנדרשה קודם לכן. השקעות נוספות שמשרתות את המערכת עד היום הן הטרמפולינה שנפתחת להנאת הילדים בכל הזדמנות, חדר המרץ בבית זמר, ספריית הילדים של שוש, האומגה וכלוב הארנבות שהחליף את פינת החי המיתולוגית ואפילו הקלאב-קאר שמשרת את המערכת ואת הקהילה כולה כבר 8 שנים.

נקודות ביקורת על עבודתי בקדנציה הקודמת ידועות לי ואני מכיר בהן: אני מודע לכך שהשקעה בחינוך אינה דבר שתועלתו נמדדת מיד במספרים ולעתים נראו ההשקעות האלו כבזבוז כספים. ברור לי שקבלת החלטות שכאלה דורשת שיתוף רחב יותר של וועדת החינוך. כמו-כן ברור לי כי יש מקום לעבודה צמודה מול מנהל הקהילה בכל הקשור להוצאות השוטפות בתקציב החינוך. לכן, בדעתי לעבוד בצורה הדוקה הרבה יותר מול הוועדה ומול מנהל הקהילה בכל הקשור לניהול התקציב השוטף ולהשקעות לטווח ארוך.

בכל הקשור לניהול החינוכי של המערכת, אני מאמין בדרך אותה הוביל אורי כי וועדת חינוך צריכה לעמוד מעל רכז המערכת הבלתי פורמאלית ולא תחתיו. לשם כך, אנו חייבים למצוא יו"ר לוועדת חינוך שיהיה אחראי על סדר היום החינוכי של גבע, ייפגש, יעזור, יגבה ויפקח על עבודת המערכת הבלתי פורמאלית כמו גם על מערכת הגיל הרך. יו"ר חינוך במשרה חלקית מאוד (10% משרה) או בהתנדבות, יהיה כתובת לפניות במידה של קונפליקט מולי או מול רכזת הגיל הרך. תפקיד זה ייתן תחושת ביטחון גם לקהילה וכמובן לי.

לסיכום – אני מגיע אל הקדנציה השנייה שלי כשאני מבוגר יותר, שקול יותר, מכיר את גבע ברמה עמוקה יותר ומודע לדברים מהם עלי להיזהר. אני מקבל מערכת נהדרת ובדעתי להמשיך ולקדמה. אודה על האמון של הציבור להמשיך ולהיות חבר מוביל ותורם בקהילה שלנו.

בברכה, זהר ברג

מופיע בעלון:
תגובות לדף