מכתב תגובה לעירית אמינוף- טוביה סולמי

להלן מכתב תשובה למכתבה של עירית אמינוף, הנימה של הדברים, כמה נבולי פה  וכינויים מבזים( פלצנים, בורים, בדרנים, נאדות מכל המחנות והחורים...ועוד ועוד), מעידה במשהו על הכותב, אבל יש לקרוא את הדברים ולנסות לנסח עמדה אישית משוחררת מכעסים ככל האפשר.

**********

תשובה גלויה לד"ר עירית אמינוף (מלברגר)

על מכתבה לחתן פרס ישראל – ארז ביטון!

 

מאת טוביה סולמי – לא דוקטור

 

מאז הכריזה השרה מירי רגב על כוונתה לתת ביטוי לכל זרמי התרבות הישראלית נפתחו מעיינות שטנה שהיו חסומים בלבם של אחדים מתושבי ישראל, החל בגרבוז וכלה בגדודי מתנשאים אחרים.

ומאז מינה השר בנט את ועדת ביטון בראשות ארז ביטון ופרסום המלצות הוועדה –נפלו מסכות הצביעות מעל פניהם של מתנשאים אחדים שיצאו בקולי קולות בהאשמת יוצאי המזרח בכיבוש הארץ. לשמחתנו, רוב הציבור, מכל העדות, שומר על איפוק, בהבינו כי אכן יש לעשות לתיקון המצב בתחומים אחדים כדי לשתף טוב יותר את כל הישראלים על עדותיהם וזרמיהם.

אולם מתנשאים אחדים לקחו על עצמם תפקיד של "נציגי האשכנזים"בטענה שהם באים להגן על שלטונם הבלעדי בארץ, ובכך תורמים הם להרס החברה הישראלית שמתחילה למאוס בהשתלטות עליה. הם אינם רבים, אך כיום קל מאד לפלצנים מכל הסוגים להרעיש באמצעות הרשתות החברתיות והאנטי-חברתיות. חלק מהם בורים, חלקם בדרנים וליצנים, ומהם בעלי תארים מרשימים, המעידים בהתנהגותם כי אפשר בישראל להיות גם בור עם דיפלומה ותואר פרופסור.

להם מכנה משותף אחד:זעזוע מחוצפתם של אזרחים ישראלים "שאינם משלנו" שהחלו לדרוש שיתופם בהוויה הישראלית.והם מתמרמרים ומתריסים:  מי אתם המזרחיים המעזים לדרוש גם כן זכויות אדם, זכויות אזרח וזכויות דמוקרטיות?לטעון לשותפות כלשהי  בתרבות ובחברה הישראלית ולדרוש שיתוף בהנאה ממשאבי הארץ וכיו"ב.

אחת הבעיות של ישראלים כמונו–כן ישראלים! לא אשכנזים ולא מזרחים –האוהבים את המדינה ורוצים לחיות בה בשקט, היא כיצד להיזהר מלהיגרר לשנאה המלובה כאן ע"י פלצנים ונאדות מכל המחנות והחורים.

וזה מה שאני מנסה לעשות כישראלי–להתמקד בעיקר, בתיקונים שיש לעשות בחברה הישראלית ולהתרחק ממחרחרי ריבים וגזענים מכל כיוון. אך קל להתאפק כאשר מדובר בגסי רוח כמו גרבוז  ואורשר, שמדברים בבהמיות בלשון חופשית על הבָּאר.אבל קשה להתאפק כאשר מדובר באנשים בעל תארים מרשימים המשתמשים בלשון אקדמית מצועצעת לכיסוי על גזענות בסגנון גרבוז במיטבו!

[עצה אתן לחברים, לפני שמגיבים במקרים כאלה, רצוי ללמוד באינטרנט מי הם הרשעים הללו. ולאחר שאתה לומד מה נאמר עליהם, אתה נרגע, כי רבים מהם בעלי קופות שרצים שהתייחסות אליהם היא בזבוז. כך עשיתי עם פרופ' אחד שאמר, כי הכנסת שיר של שבזי בתכנית הלימודים תהיה בדיחה. כשראיתי מה כתוב עליו באינטרנט, החלטתי שלכבודו של שבזי ולכבוד החברים עדיף להניח לו, ולומר בחמלה –"ורחמיו על כל מעשיו!" והמעוניין להעמיק יפנה לאינטרנט].

וכך קרה לאחרונה, כאשר חברים הפיצו אלי דברי פלסתר של גב' נכבדה בשם ד"ר עירית אמינוף, המהווה בושה לכותבת,אעפ"י שהוא כתוב בלשון עשירה ממקורות חז"ל שהם לכאורה תחום התמחותה של הכותבת. 

קראתי את האיגרת, ולאחר שהבנתי, כי מדובר בגסות רוח לשמה, העושה שימוש בוטה גם בשואה, החלטתי שלא להתייחס ולא לענות, וכמובן שגם לא אפיץ את מכתבה, בהסתמכי על עצת משלי–"אל תען כסיל כאיוולתו פן תשווה לו גם אתה" (משלי, כ"ו, 4).

אולם לאחר שגם גיסי ויקירי, שהוא סופר ניצול שואה, שלח אלי את כתב השטנה ללא מילים, כאומר: 'נו, ועכשיו מה אתה אומר?' החלטתי לענות לכבודחברים נוספים שפנו אלי, ישראלים בכל הצבעים. גם כאן סייע ספר משלֵי שאמר "ענה כסיל כאיוולתו פן יהיה חכם בעיניו" (משלי כ"ו, 5).

ניתוח כתב הפלסתר של גב' עירית אמינוף

 

המכתב של גב' אמינוף מופנה, כביכול אל ארז ביטון, אך ביסודו של דבר היא מנצלת את ההזדמנות לגמור את החשבונות עם המזרחיים בכלל. אשתדל כמובן להתייחס לדברים שאסור לעבור עליהם בשתיקה ואתייחס גם לסגנון הצגתם הגס ומתנשא.   

לנוחיות הקורא אביא כל קטע שלה בהדגשה ואעיר הערותיי באות רגילה.

 

אומרת הגברת הנכבדה:

א.             לא קראתי את הדו"ח של הוועדה בראשה עמדת.אני בטוחה שאתה וחבריך לוועדה, הקדשתם מחשבה רבה לנושא בו דנתם, והתייחסתם בכובד ראש לסוגיה שלשמה כינסו אתכם.אין לי ספק שגם בין המסקנות, יש כאלה הראויות לעיון.

 

גב' אמינוף היקרה,

על המכתב את חתומה כדוקטור,כלומר כאקדמאית וזה מחייב. קודם כל, היעלה על הדעת להתלהם מבלי לקרוא את המסמך הבסיסי ומבלי להעמיק בדברים?! הציפיה שלי הייתה להתייחסות ענייניות ורציונלית המסתמכת על מקורות אמינים. כל זה אינו כאן. מה היית אומרת לסטודנט שלך שהיה מגיש לך עבודה מבלי לקרוא את המקורות החשובים ביותר?

כמי שעיין בדוח ביטון, יכול אני לומר לך כי לרוב השאלות וההערות שלך יש שם התייחסות ותשובה, טובה יותר או טובה פחות, אך יש תשובות. יתר על כן, ועדת ביטון על תחקירניה מנתה עשרות אנשי מחקר מומחים – האם כדוקטורית זה לא עשה לך שום דבר?! ואת מבצעת את הסיכול הממוקד בארז ביטון?!ומה עם כל המלומדים והפרופסורים והדוקטורים שבדקו, דנו והמליצו?!

בנסיבות אלה, המסמך שלך אינו אלא גיבוב מתלהם פופוליסטי של מי שמתיימרת להיות "אשכנזיה" ומכוונת את נאומה אל אותם גרבוזים עליהם דברתי לעיל.

 

ב.       לעומת זאת, קראתי בעיון מרבי את כל הראיונות שנערכו עמך וראו אור מעל דפי העיתונות, את כולם,בכל העיתונים.נדמה היה לי שאינך חי בארץ הזו. איני יודעת מנין נשאבו ידיעותיך על מה שלמדנו ומה שלא למדנו. אבל, מר ביטון,צר לי לאכזב אותך ולומר, כי כולנו למדנו את שירת ימי הביניים של תור הזהב בספרד, כולנו יודעים מי הם שלמה אבן גבירול, שמואל הנגיד יהודה הלוי, ואבן כלפון ואחרים רבים. אנו מכירים את יהודה אלחריזי ובני דורו, כולנו למדנו על גירוש ספרד.חשוב להדגיש שהיו גם גירושים רבים אחרים,שאודותם לא המלצת ללמד, על גירוש אנגליה ידעת? על הגירושים ברוסיה הלבנה בעת המהפיכה הבולשביקית, שמעת? על גירוש היהודים מקזחסטן שמעת? המפורסם שבהם הוא ללא ספק גירוש ספרד ואין אחד מאתנו שלא למד זאת.

גב' אמינוף היקרה, ראשית, אילו קראת את הדוח היית מגלה שהוא מדבר על מה צריך להוסיף, ולא התייחס למה שכבר ישנו, אף על פי שצריך לנפות מתכניות הלימודים כל מיני "זיבולים" שהוכנסו משיקולים לא עניינים ע"י חברייך ודומייך. לדברייך,אתם לימדתם את ארז ביטון במוסדות החינוך שלכם. אם כך יש להניח כי למד כמוך מה יש ומה אין בתכנית הלימודים. ואילו קראת את הדוח היית מגלה שהוא וחבריו בדקו את המצוי והחסר בתוכניות הלימודים והתייחסו עניינית.

אגב, כדאי שתדעי, כי בתקופה שלמדת בבית הספר, למרבית בני גילנו המזרחיים הייתה שירת ספרד מוכרת מהבית ומבית הכנסת, ולא היינו זקוקים למורה אשכנזי שילמד אותנו. גם לא ידענו שהיא שירה מזרחית.

כמי שלמד בתקופה שלך, ועברו שנים רבות מאז, ברור לי כי המידע הרב שאת מפגינה במכתבך נובע מלימודייך העצמאיים כבוגרת באקדמיה ואינו שריד של לימודייך בתיכון. חוששני שאין זה מכובד שאת  מציגה את ביטון כבור ועם הארץ מבלי שבחנת אותו או קראת את הדוח שלו.

ג.         רובינו  מודעים לחלקים מן ההיסטוריה של היהודים ברחבי האימפריה הפרסית, למדנו זאת גם בתנ"ך גם בהיסטוריה.  כל הציבור בארץ חזה בהתרגשות בסדרה הנפלאה על פי ספרו של אמנון שמוש - מישל עזרא ספרא ובניו אודות יהדות סוריה וכתר ארם צובא.רבים מאיתנו מכירים ונוטלים חלק בסהרנה, חגיגת יוצאי כורדיסטן. כל העם הזה חוגג את יום המימונה של יהדות מרוקו, מאז שסם בן שטרית דאג להכיר אותה לכלל עם ישראל ולהכניסה אל לוח השנה. אפילו יום חופש מלימודים נקבע ביום זה. כולנו אהבנו את ג'ו עמר, והתרגשנו עד דמעות לשמוע אותו שר על הגיבור נתן אלבז, ועל ברצלונה.רובינו אוהבים מאד את התזמורת האנדלוסית והולכים למופעים שלה בכל מקום ואתר בארץ... , אמת היא– שלא כולנו אוהבים להשתטח על קבריהם של צדיקים ושל פחות צדיקים.

אני מצטער, אבל הפירוט הזה מוגזם ובא להפוך דיון רציני וכואב למגוחך. דווקא העובדה שביטןן  לא הכניס את כל הרשימה הזאת להמלצותיו הינה לכבודו, שהרי אין מערכת החינוך אמורה להחליף את מערכת התרבות המתנהלת בבית, ברחוב, בשכונה, בטלוויזיה ובפארקים. ולגיטימי שהיא  שונה משכונה לשכונה על פי טעם תושביה. אם נפעל לשיטתך, יהיה צורך שהלימודים בבתי ספר היסודי והתיכון יימשכו 20 שנה. זה לא רציני.

מצד שני את מפרטת כאן כל מיני נושאים שאיש לא דיבר על הכנסתם לתוכנית הלימודים, ואת יוצרת רושם מטעה כאילו זו הכוונה? חוששני שבניגוד לך שביקרת, לדברייך,  בכל האירועים הללו, אני וחבריי מעולם לא היינו בסהרנה, במימונה, ולא רצים לכל ההופעות של התזמורת האנדלוסית ומכבדים את בעליהם ואת מי שנהנים מהם.

עם זאת, שימי לב גם, שכל הפעולות והאירועים שמנית לעיל הם רכיבים בתרבות המזרחית החדשה הפורחת בכל מקום בארץ והצלחתם נובעת מכך שאינם תלויות בך ובחברייך, והם מתקיימים במידה רבה על אפכם וחמתכם. כך גם באה התפתחות המוסיקה הים תיכונית.

הדבר היחידי שאת צודקת בו הוא עניין הטיולים למרוקו וארצות אחרות – אין ספק כי הנסיעות לאתרי השואה בפולין הם בעלי חשיבות עליונה, אבל שאר טיולים ונסיעות לחו"ל אינם צריכים להיות עניין לבית הספר. שכל אחד ייסע לאן שהוא רוצה לחפש שורשים או לזרוע שורשים חדשים (כמו בגרמניה). ואין צורך להתנפל על אמירה זו או אחרת.

את תוקפת את הרעיון ליזום עלייה של תלמידים לקברות צדיקים שלא הועלה ע"י ארז ביטון ובכך את מתחברת לדבריו של גרבוז על המזרחיים מנשקי הידיים ומשתטחים על קברות צדיקים. נישוק ידיים הוא מנהג יהודי עתיק יומין שהיה ועודו מקובל גם באשכנז ואגפיה, והוא מקובל בישראל ובמקומות רבים בעולם כדרך לבטא כבוד למישהו. ולמה זה פחות מכובד מללחוץ ידו של מישהו כגרבוז או קוטלר או להצדיע לאיזה גנרל שזה עתה סיים להטריד חיילת?

ומדוע עלייה לקברו של  מי שנחשב לצדיק פחותה בחשיבותה מעלייה לקבר אישיות חילונית כלשהי כגון טרומפלדור, רבין, בגין, או אריק איינשטיין. ומדוע פנייה לאדמו"ר חרדי להתייעצות פחותה בכבודה מפנייה להוגה דעות חילוני פלספן או מנהיג פוליטי ורוחני, או שדרן נודע ברדיו. ומדוע השתטחות על מיטתו של הפסיכיאטר הנפוצה מאד אצל הגרבוזים מכובדת בעינייך יותר משפיכת הלב באוזני רב או זקן וכיו"ב.

כדי להפגין את הליברליות שלך וחברייך, את מפרטת את השתתפותך ביום המימונה, הסהרנה ועוד כמה אירועים מזרחיים, אך יכול אני להבטיח כי זה אינו מוסיף לך קרדיט. איני חושב, למשל, שהיה צריך להכריז על יום חופשי במימונה, לאחר שבעה ימי הפסח. מצדי יכולים אתם לבוא לאכול מופלטה אצל המרוקאים כרצונכם על חשבון זמנכם החופשי. דעי כי אכילת מופלטה, ג'חנון תימני או גפילטע פיש אינה הופכת אף אדם לאיש תרבות וחסיד אומות העולם, אלא רק התייחסות תרבותית לאחרים.

 

ד.         ודווקא את מעפילי הספינה אגוז אנו כן זוכרים ומזכירים, הלוואי שהיינו זוכרים ומזכירים כך את מעפילי הספינות מאירופה אשר טבעו וטובעו על ידי צוללות גרמניות, רוסיות ועל ידי הבריטים במהלך המלחמה, לפניה ואחריה.

אותן אתה זוכר??? האם המלצת ללמד פרק זה בתולדות היישוב בארץ?

אתה יודע על  80 ספינות המעפילים אשר ניסו להגיע לחופי ישראל, שכל אחת מהן היא סיפור הירואי בפני עצמו?השמעת על הספינה פאטריה, שמעת על סטרומה?שמעת על סלבדור? ידוע לך מה קרה לספינה  מפקורה?  ודאי שמעת על אקסודוס המפורסמת ש4.500 מעפיליה לא הורשו לנחות בחופי ישראל ב- 1946 וגורשו חזרה לצרפת וגרמניה באניות גירוש,  השמעת על ספינות המעפילים פאן יורק ופאן קרסנט?,  על הספינות  ג'יפו, רים , פנצ'ו? כל אלה טבעו בחופי הים התיכון ובהם מאות רבות מאד של מעפילים שלא ראו את חופי הארץ, רק הספינה אגוז חשובה בעיניך? משום שיצאה ממרוקו? אכן כל44 נוסעיהטבעו בים, ויה זה אסון גדול, אבל הארץ הזו לא שכחה,

אגוז זכתה לאנדרטאות הנצחה באשדוד, בחצור הגלילית ובהר הרצל. קרבנותיה זכו ללוויה ממלכתית,להעלאת עצמותיהם ממרוקו, ולקבורה בהר הרצל גם למתיה וגם לנעדריה.אגוז זכתה להנצחה בשמות רחובות ואירועים, ומה לא?

אותה אתה מבקש שנלמד, היא ספינה של עולי מרוקו, מה על כל היתר? ביקשת גם שיזכרו אותן ואת האלפים שניספו בהן בדרכם לארץ ישראל?או אולי הן חשובות פחות, כולן של אירופאים...

גב' אמינוף היקרה, תמהני עלייך והרי בספינות אלו היו יהודים ולא אשכנזים, ואת מוזילה את ערך האירועים. מי כמוך יודע שהמעפילים בספינות ובכל הדרכים מאירופה ומארצות אחרות במהלך מלחמת העולם ואחריה נכללים ומוצגים היטב בתוכנית הלימודים הפורמלית והלא פורמלית, ואני עצמי יצאתי עם ילדיי לערבי העפלה בכמה לילות על הדיונות בחוף הים. ואני מניח כי גם ילדיו של ארז ביטון נהנו בערבי העפלה.

ובאשר לסיפור הספינה "אגוז" שכאב לבך על העלאתו, דעי כי הוא נלמד כבר בבתי ספר רבים. שנית,אין חשיבותו בכך שנהרגו שם כמה יהודים, אלא בכך שהוא מספר על המשך קיומה של הציונות בארצות צפון אפריקה כל אותן שנים והמשכת ההעפלה לישראל לאחר קום המדינה. שכחת שכל הספינות שלך היו לפני קום המדינה. ורק אגוז אחריה!!!

 

על אלופי הקיפוח ואלופי הבכיינות

ה.        על הגירה אתה מלין? ההורים שלנו שהגיעו בשנות השלושים של המאה הקודמת מאירופה, לא היו עולים חדשים?! לא ישבו בשער עליה? האם קיבלו משהו מן המדינה? רק נתנו ונתנו, כי לא היתה מדינה, ולא היה מה לקבל. אפילו ימי עבודה לא היו להם, הם בכו על כך? הם הקימו ועדות? הם זעקו בראש חוצות על קיפוח?

גב' אמינוף היקרה, לאחרונה הדביקו הגרבוזאים למזרחיים שני תארים "אלופי הקיפוח" ו"הבכיינים", ותמהני עליכם. התואר הראשון הוא "אלופי הקיפוח". בקיפוח יש מקפחים ויש מקופחים (או החשים עצמם מקופחים). יש גם תלונות של המקופחים המכונות כאן בכיינות. מה לעשות, אבל במלאות 70 שנה למדינה מוצאים אנו את "אליטת הנ.נ." כשהיא אלופת הקיפוח בכל מדינות ה-O.C.D.. ללא קשר לזהות השלטון בישראל. ואינני רוצה להרחיב כאן, אבל אתם הם "אלופי הקיפוח"ואתם מתבכיינים שהמזרחיים מתלוננים. זה היה מצחיק אם זה לא היה התרחש פה במדינתנו. את וחברייך גוזלים ומקפחים מאה שנים ובוכים שהמקופחים מתלוננים! טירוף.

התואר השני שהודבק למזרחיים הוא "הבכיינים" –סליחה, אבל תגידו "תודה לאל" שהם רק מתבכיינים. ישנם מספיק קיצוניים בישראל בכל מיני עדות וקבוצות שטוענים, כי דיבורים ובכיינות אינם מספיקים. האם את מזמינה אותם לעשות מעשים במקום להתבכיין?למזלנו, המזרחים ורוב הישראלים, מתנהגים בצוררה מתונה ותרבותית ופועלים במסגרת החוק והדמוקרטיה כדי להגן על זכויותיהם ולוודא את שיתופם בכל. כן הכוונה גם לבחירות כדרך של מחאה.

 

עניין הגטו וכולם יורקים עלינו

ו.          אבל לא על קיפוח, ולא על תלונות שווא, ולא על ניכור בין אשכנזים למזרחים,שכבר מזמן התפוגג בארצנו, אני כותבת אליך, אלא על השימוש שלך בשתי מילים שהרעימו אותי במיוחד.

לדבריך, אתם המזרחים נתונים בגטו וכולם יורקים עליכם.

איך אתה מעז ארז ביטון לומר זאת? אתה בגטו?

אתה שה"יורקים" העניקו לך את הפרס הגבוה ביותר שיכולה מדינת ישראל להעניק? כן, כן האשכנזים הנוראים הם שהעניקו לך את הפרס הזה. אתה יודע מהו גטו באמת? האם תרצה שאפנה אותך למספר ספרים שיבהירו לך מה זה גטו? כמו  גטו ביאליסטוק, גטו וילנה, גטו לודז', גטו ווארשה, גטו אופולה, גטו טרלוב, הגיטאות בטרנסניסטריה? ועוד עשרות ואולי יותר של גיטאות שאיני בקיאה בהם די.

אולי אם תתוודע לעובדות אודות התופעה המצמררת הזו הקרויה גטו, שוב לא תרגיש חופשי להשתמש בה לגבי מצב המזרחים, האם לא רעדו שפתיך כשהשתמשת במושג זה?

גב' אמינוף, יש לך טעות,  כי לא "האשכנזים" נתנו לארז את פרס ישראל. מדינת ישראל נתנה לו! הישראלים נתנו לו, ומדינת ישראל כבר אינה של סבתא שלך.

בהיותך משכילה את לבטח יודעת שגטו הוא לא רק מושג גיאוגרפי אלא גם נפשי וחברתי. ודברייך לעיל  הם המחזקים את תחושתו של ביטון וחבריו, כי אתם מכניסים אותם לגטו ויורקים. סגנונך ומכתבך הם העדות הטרייה ביותר לכך. לשון גסה ומתלהמת כזו אינה יריקה, היא השתנה.

 

השימוש בשואה לשם ויכוח

ז.             הרחקת לכת מר ביטון, בשימוש שלך במילה שואה. שואה היא לא עוד מילה שאפשר  להשתמש בה על כל צעד ושעל.  טרם הייתה תופעה בהיסטוריה של המין האנושי כמו השואה, אז אתה, ארז ביטון, משווה אותה לתופעות יומיומיות שגרתיות ובנליות בארצנו?

 

אכן, השואה היא אירוע נורא, ואסור לעשות בה שימוש לשום צורך, ובוודאי שלא לשם ויכוח. לצערנו, היום כל קל דעת ומנוול משתמש במושגים מן השואה כדי לנגח אחרים או לקדם את טיעוניו, החל במושג "יודו-נאצים" לחיילי צה"ל וכלה בטענות ובהסתה המצביעות על כל מיני מהלכים פוליטיים בארץ כמזכירים את השואה והנאצים.

זה נורא, אבל זה מה שאת עשית כאן. כל הפירוט שלך בהמשך הוא שימוש ציני לשם ניגוח ארז ביטון וחבריו. ואכן נכונה השאלה שלך:

היכן הבושה?היכן הבושה שלך!

 

ח.        אתה מכנה את עצמך ניצול שואה, רק בגלל העובדה שמישהו החליט לפצות את ילידי צפון אפריקה שנולדו עד שנת 42 על כך שהגרמנים חדרו למרוקו ושהו בה והיו מי שנפגעו. אתם מקבלים קיצבה, אתם זוכים לתרופות חינם עד סוף חייכם, אבל האם יש לך זכות לומר על עצמך שאתה ניצול שואה? אתה מבין את פשר המילה? אתה יורד לעומקה??? בא ואספר לך על קצה הזרת, מהי שואה.

 

גבי אמינוף, זו רשעות. כידוע לך צפון אפריקה כולה, כולל מרוקו של ארז ביטון,נכבשה ע"י הנאצים והם התכוונו להגיע גם למצרים ולארץ ישראל. ואנו כאן בארץ, כן גם המזרחיים כאן, כבר חששנו לאפשרות שהם יגיעו לארץ ישראל. מסיבות שונות לא הספיקו הגרמנים להשמיד את יהודי צפון אפריקה, ולאחר המפלה באל עלמין נאלצו לסגת לאירופה. בינתיים יהודים רבים בצפון אפריקה הכבוש נפגעו וסבלו וחלקם אף הוגלו למחנות ריכוז, כמו יהודי לוב, כולל המחותנים שלי ז"ל.

מזה שנים מקובל להתייחס אל כל היהודים שחיו בארצות הכיבוש הגרמני כניצולי שואה, גם אם אישית הם לא נפגעו ממש, אלא חיו בשקט במקום כלשהו. שנים רבות לקח לאנשייך להחיל את הכלל הזה גם על יהודים שחיו בארצות הכיבוש בצפון אפריקה. אולי לדעתך ראוי לקבוע, כי מזרחיים, גם באירופה עצמה,אינם צריכים להיכלל בתואר זה, ולא רק בצפון אפריקה.

ואת אמרת כי אסור להשתמש בשואה.

אשכנזים רבים אומרים בגלוי וברשעות  פעמים רבות, כי המזרחיים לא חשים עצמם שותפים לכאב על השואה. ועתה את נוזפת בארז ביטון שאמר כי הוא ניצול שואה.

מפחד אני לספר לך, כי אחייניי הם נכדים למשפחת ניצולי שואה, ואני נוהג מדי שנה לארגן אירועים ביום השואה. כך גם יצאתי עם קבוצות של תימנים ומזרחיים מהשכונות והעמותות שלנו ל"יד ושם" וכתבתי מספר שירים על השואה. אני מצטער, אך השואה נעשתה בעם שלי, ביהודים, ואיני יכול לקבל את  החלטתך להפוך אותה לאירוע "שלכם", של האשכנזים. אני לא ממליץ לכם לעשות זאת.

לאור דבריי לעיל,הרי כל הפירוט בקטע הבא גם הוא מיותר ולא מכובד. אנחנו יודעים טוב טוב מה זה שואה, כי היא נעשתה בעם שלנו. לאחר השואה, שכונותינו היו מלאות בניצולי שואה שקלטנו אותם, שאירחנו אותם בבתינו ובחגינו, וגם חיתנו והתחתנו אתם. לרוב המזרחיים יש היום גם משפחות מעורבות שהן ניצולי שואה. התייחסותך מזעזעת, וגם היותך "אשכנזייה במשרה מלאה" אינה מקנה לך זכות להיות גסת רוח.

אגב, אם לדייק, הרי מאחר ונולדת בארץ בשנת 1944 להורייך שעלו ב-1933 אינך נחשבת לניצולת שואה! וארז ביטון עומד יותר בהגדרה. האם את עדיין רוצה להיכנס לנושא השואה?!

 

ט.                   כל הקטעים הללו אינם רלבנטיים לדיוננו

שואה היא שסבא וסבתא רבא שלי, הי"ד, ילידי 1860 במרכז פולין,  נשלחו אל תאי הגזים של מחנה המוות סוביבור בהיותם בני 83. בסוביבור טרם הצליחו להחדיר בשלב זהאת הגז "ציקלון בי", על כן השתמשו בגז מן האגזוסט של מנועי הטנקים הגרמניים. כך נחנקו למוות נורא בתאי גזים מצחינים, סבא וסבתא רבא שלי על בניהם, נכדיהם, ניניהם ומשפחתם העניפה וכל יתר בני עירם הקטנה.

שואה זה שסבתי מרוסיה הלבנה, הי"ד,  נורתה עירומה אל הבורות, יחד עם עוד עשרות ומאות נשים צעירות וזקנות, כשהיא מחזיקה בנכדה הפעוט [בן דודתי] על ידיה. שואה זה שסבי הי"ד נשרף בחיים יחד עם כל הגברים הצעירים והמבוגרים שבעיר,בבית הכנסת אשר הוקף והוצת, בהיכנס הנאצים לביילורוסיה ב-יוני  1941.

שואה זה שדודתי ובעלה, הי"ד, אשר הצטרפו לפרטיזנים ביערות וילייקה ברוסיה הלבנה נרצחו – נטבחו  על ידי הנאצים, או הפרטיזנים, או הרעב והקפאון, ובנם הפעוט אשר הופקד אצל סבתו [סבתי] למשמרתנורה יחד עם סבתי אל הבורות.

 

שואה זה שדודי הי"ד, שהיה קצין בצבא הפולני הושמד יחד עם כל היהודים שבצבא הפולני ולא נודעו עקבותיו.

שואה זה שגדלנו אחי אחותי ואני בארץ ישראל,[בשנות השלושים והארבעים,ללא קרובי משפחה:לא סבא לא סבתא לא דודים ודודות ולא דודנים משום סוג. אין אנו יחידים יש רבים כמונו בארץ.

 

הורייך עלו כחלוצים ולכן מותר לך להשתין עלינו!

את כותבת:

י.          שואה זה שהורי שהיו בשנות השלושים לחייהם, קמו בוקר אחד בתום המלחמה הגדולה, ופתאום "תפסו" שהם יתומים בעולם הזה ולא נותר להם בן משפחה אחד, כי הם עלו ארצה כחלוצים בראשית שנות השלושים  ומשפחתם נותרה בפולין ורוסיה. הם עלו כדי לבנות בית יהודי לכל יהודי העולם ביניהם גם עבורך ועבור כל רעיך מארצות האיסלם.ואתה מעז לקרא לעצמך ניצול שואה??!  

זו אמירה מכוערת. כבר הסברנו לך שהורייך עלו כחלוצים ב-1933 וקיבלו רישיון עלייה בעוד הוריו של ארז ביטון וקרוביו לא קיבלו, כי היו מזרחיים ולא מהזרם הפוליטי המתאים. גם באירופה היו רבים מוכנים לעלות ולא קיבלו רישיון, כי לא היו מהזרם הפוליטי המתאים (כגון הרביזיוניסטים והחרדים). עלייך להודות לנו שהורייך זכו להשתתף בבניין הבית היהודי משום שהייתה להם הפרוטקציה להגיע לכאן, ורבים היו מוכנים להגיע ולבנות למען הורייך. אנו ראינו בהם שליחי ציבור, וגם את ואחיך זכיתם מן ההפקר להיות ילדי הארץ, בעוד רבים אחרים לא זכו... תגידי תודה.

 

יא.   אתה חושב שהמסעות של בני הנוער לפולין [שאני מתנגדת להם בכל צורה ואופן] דומים למסע שורשים? אתה משווה אותם למסעות טיול והכרת שרשים לספרד ולמרוקו?!  צריך תעוזה לשם השוואה כזו, תעוזה וגם חוצפה, הייתי אומרת.מאחר שהתוודעתי אל אישיותך בשנים האחרונות, אני יודעת שצלחה דרכך ולמדת במוסדות טובים [שהאשכנזים הנוראים הקימו בעמל רב], איך בחור עם הגיון כשלך אומר דברים כאלה? האם המטרה מקדשת את כל האמצעים??? ארז ביטון?!

כבר כתבת על זה וענינו לך. באשר לטענתך כי כל מה שיש לארז ביטון הוא תוצאה של השקעתכם, אכן הצלחתם, וארז לקח ברצינות את הערכים שדיברתם עליהם, לאחר שהגיע לדברייך כבור ועם הארץ. פשוט קשה להאמין שדברים אלו והמשפטים הבאים נכתבו במדינת ישראל השנה:

יב.    התביישתי לקרא את דבריך אודות האשכנזים והתרבות המערבית – אשכנזית, זו אשר הביאה אותך למה שהינך היום, ונתנה כלים בידיך ובידי חבריך להתריע, לזעוק ולצעוק על קיפוח תרבותי.

אני אשכנזיה מכל כיוון אפשרי, אבל ילדי כבר לא אשכנזים טהורים,  ונכדי כבר בטח לא, הם תערובת נפלאה של בני הארץ הזו.

עירית היקרה, זו אמירה יהירה ומתנשאת. בכלל, מה השקעת בלהיות אשכנזיה? ומה נותר בך מאותה תרבות אשכנזית מפוארת שהייתה מלאה יהדות, חסד ויראת שמים וכבוד לאדם, עייני ערך "שלום עליכם" הנהדר. אין ביטחון אפילו שאת ממשיכה להכין לילדייך גפילטע-פיש.

לידיעתך, כולנו ישראלים, וכישראלים מלאים אנו כבוד רב לכל עדות ישראל, אף על פי שרבים בארצנו היום הם "עברים נטולי יהדות" ו"גויים דברי עברית".

 

ואת מסיימת באמירה:

יג.       לא הכל מותר וצריך להגיד,  ולך באופן ספציפי, ארז ביטון, אין על מה להלין. נהפוך הוא, זכית מידי הממסד האשכנזי-מערבי לכבוד מלכים, ועליך ועל החוברים אליךאומר אבטליון:

" חכמים הזהרו בדבריכם

שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים,

וישתוהתלמידים הבאים אחריכם וימותו

ונמצא שם שמים מתחלל"

[אבות פ"א  מי"א ]

ואת חותמת בגאווה:  ד"ר עירית אמינוף, עפולה.

גב' עירית היקרה,

ואסיים בהמלצה שתעייני כעת בדוח ארז ביטון, ולאחר מכן נשמח לשמוע מה דעתך לגופם של דברים. האם יש להכליל בתרבות הישראלית ובתכניות החינוך רק את מה שהגרבוזים ממליצים, או גם להכניס כמה אפילו כעלי תאנה מזרחיים.

סוף דבר, ברצוני לומר כי התרשמתי מאד ממחקרייך וכתיבתך כפי שלמדתי עלייך מן האינטרנט. אני מניח שכתבת את האיגרת שלך ברגע של חולשה מתוך תשוקה לתשואות גרבוז והרחוב שלך, ולכן שכחת גם להסביר לנו היכן משתלבת גניבת ילדי תימן ועדות אחרות מאז שנות הארבעים ועד שנות החמישים.

כרגיל, כעדות לטוהר כוונותייך ציינת, כי גם משפחתך מעורבת במזרחיים, שהרי בעלך בוכרי וילדיך מעורבים, אבל כמובן שהם ישראלים גאים לכל דבר. מחמת כבודם, שלהם בלבד, לא אתייחס לכך, אם כי יש מקום להניח שכל מה שאמרת על המרוקאים וארז ביטון נכון גם למי שעלה מבוכרה אפילו אם הגיע למשרת שופט מכובד. מצער שהוא לא הצליח לפתח בלבך אפילו מעט יחס של כבוד לאחרים.לא הייתי מזכיר זאת, אבל את ציינת עובדה זו כדי להעיד שאת לא אנטי..., תמהני שלא ציינת, כי יש לך גם חברים מזרחיים.

חבל שלמרות היותך ד"ר לתלמוד ותנ"ך לא זכרת אפילו את מאמר חז"ל שצוטט על ידייך לעיל – חכמים, היזהרו בדבריכם! אלא אם כן אינכם חכמים...

 

מתבקשת השאלה אם עלייך להתנצל בפני ארז ביטון, אני בכל מקרה מתנצל בפניו כישראלי, בשמי ובשם חבריי הישראלים, על גסות הרוח שספג בהיותו שליח ציבור.

 

 

טוביה סולמי, לא דוקטור

מופיע בעלון:
תגובות לדף