תזונה בגיל הרך - גל רכס

עדכון בנושא התזונה בגיל הרך

 

בחודשים האחרונים התחלנו תהליך לשיפור איכות התזונה בגיל הרך, כאשר המטרה היא הגשת תפריט העונה על הצרכים התזונתיים של הילדים והקניית הרגלי אכילה בריאים.

תזונה נכונה בגילאי הילדות מאפשרת גדילה והתפתחות תקינים ועוזרת לשמור על בריאות הילדים בשנות החיים הראשונות ובטווח הארוך.

בשנים האחרונות מתרחשים שינויים רבים בסביבה התזונתית, אם בעבר מחסור במזון היווה איום על ההישרדות הרי שכיום, בעידן השפע יש לתת את הדגש על בחירת סוג המזון. השימוש במזון המהיר והמתועש נהיה נפוץ. מזון זה הוא זמין, זול וטעים אך מכיל כמויות גבוהות של סוכר פשוט, שומנים רווים ונתרן הידועים כמזיקים לבריאות ומצד שני חסר מרכיבי תזונה חיוניים כמו וויטמנים, מינרלים, חלבון איכותי ועוד, החשובים לגדילה ולהתפתחות הילד. 

הילדים נמצאים במשך שעות רבות במסגרת החינוכית ומקבלים כ- 2/3 מצריכת האנרגיה היומית בגנים.

לכן נרצה לתת להם מזון מגוון, מאוזן וטעים שיספק את כל רכיבי התזונה הדרושים.

ההמלצות התזונתיות שאני נשענת עליהן מבוססות על תדריכים של משרד הבריאות ומתייחסות לגוון התפריט, אכילה מסודרת, חשיבות שתיית מים, אכילה של מגוון קבוצות המזון: דגנים, בשר, מוצרי חלב, ירקות, פירות, קטניות ועוד..

ובנוסף צמצום הגשה של מזונות מעובדים (המכילים כמויות גדולות של שומן רווי, מלח, חומרים משמרים, צבעי מאכל ואינם מומלצים בגיל הרך ) והפחתה בצריכת מלח וסוכר.

בהזדמנות זו אני רוצה לתת מעט רקע לחשיבות הפחתה של נתרן וסוכר:

נתרן- הוא מינרל (מלח) שהגוף זקוק לו ויש צורך לספק אותו מהתזונה. צריכה מופרזת שלו  עלולה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם, ולמחלות כרוניות נוספות. בישראל כמו במדינות נוספות צריכת המלח של מבוגרים וילדים גבוהה מההמלצות של ארגוני הבריאות ( בפועל ילדים כיום צורכים ביממה כמות כפולה מהכמות המומלצת)

הנתרן נמצא באופן טבעי במזונות רבים אך המקור העיקרי שלו (75%) מגיע ממזונות מעובדים כמו שניצלים קפואים, נקניקים, סלטים קנויים, שימורים, חטיפים, מוצרי חלב וכו'.. (אגב, רק 15% מהצריכה היומית מגיע ממלחיית השולחן...)

מכיוון שצריכה עודפת של מלח עשויה לסכן את הבריאות חשוב להתייחס אליה ולנסות למנוע אותה כבר מגיל צעיר. כאשר בגיל צעיר קל יותר להרגיל את הילדים לטעם פחות מלוח וכך הם יגדלו להיות מבוגרים שצורכים פחות נתרן.

סוכר-  סוכר הוא שם כולל למשפחה של חומרים, הנמצאים במזונות באופן טבעי: למשל בפירות, ירקות, דגנים, קטניות וחלב. הסוכר הקיים במזונות אלה נמצא יחד עם מגוון גדול של רכיבי תזונה חשובים אחרים לגוף. לדוגמא: פירות, בנוסף לסוכרים מכילים ויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים.

סוכרים נמצאים  גם במזונות מעובדים כמו ממתקים, חטיפים, דגני בוקר, עוגות, מעדני חלב, רטבים, משקאות קלים ועוד... הסוכרים במזונות האלו מכונים "סוכרים חופשיים" וצריכה עודפת שלהם גורמת לנזקי שיניים, ומקושרת גם למחלות לב, השמנה וסוכרת מסוג 2. מוצרים אלו עשירים בסוכר ולרוב לא תורמים לגוף רכיבי תזונה חשובים אחרים ולכן, יש לשים לב לכמות מבוקרת בצריכתם. למשל בקבוק אישי של חצי ליטר משקה קל או מיץ טבעי מכיל  10-12 כפיות סוכר,זוהי כמות גבוהה של סוכר ואין בה אף מרכיב בעל יתרון תזונתי.

בעבר הסוכר נצרך בכמויות קטנות, אך כיום הפך לחלק משמעותי מהתזונה, וצריכתו גבוהה מהכמות המומלצת.

לצריכה מופרזת של סוכר השלכות רבות על הבריאות, גם כאן בדומה למלח יש משמעות רבה להרגלים מגיל צעיר.

להורים ולמטפלות יש אחריות גדולה על הקניית הרגלי האכילה מכיוון שהילד תלוי בהם על מנת לקבל מזון בריא.

הרגלי אכילה בריאים יחד עם אורח חיים פעיל עשויים להקטין את הסיכון למחלות כרוניות כמו השמנה, סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם, סרטן והפרעות אכילה.

תהליך זה, של שינוי תזונתי הוא מורכב ודורש זמן ושינויים שלא תמיד קל לבצע. הוא כולל את גננות ומטפלות הגיל הרך, צוות המטבח שמספק את ארוחות הצהריים וכמובן את הילדים וההורים. כמובן שיידרש שיתוף פעולה של כולם כדי להביא להצלחתו.

מורן ואני קיימנו שיחות עם צוותי הגיל הרך ושמענו על סדר היום התזונתי של הילדים בבתים: שעות הארוחות ומה מוגש בהן. בנוסף קיימנו פגישות עם המטבח ואנו עובדים יחד ומנסים להביא לכך שיהיה תפריט קבוע ומאוזן לארוחות הצהריים.

יש לציין שכבר עכשיו הילדים מקבלים מזון מגוון, טרי, עשיר בירקות, אך כמובן שיש מקום להכניס שיפורים ושינויים.

בהמשך מתוכננת פעילות בנושא תזונה נבונה לילדים בגנים הבוגרים והרצאה להורים (ולכל המעוניינים).

שיהיה בהצלחה!!!

גל רכס- דיאטנית

 

מופיע בעלון:
תגובות לדף