דף מספר 2323
11/5/2018
רשימת המאמרים
לחצו כאן להצגת כל הכתבות ברצף
דף 2323

 

דף מספר 2323 כ"ו באייר תשע"ח 11 במאי 2018

עריכה והדפסה : נעה ידין  ועדנה לנדאו

עריכה באינטרנט: טל גולן  אייל אורן

הדף באתר גבע www.kvgeva.org.il. הערות, כתבות, מכתבים, בקורת ומחמאות מהבית ומהפזורה אפשר לשלוח ל  e.mail שלנו: daf@kvgeva.org.il


מפת מידבא רצפת פסיפס מהמאה השישית לספירה.

במרכז תכנית העיר ירושלים (על מפת מידבא בדף )

 

הודעות לדף


 מזל טוב

לרוח'לה ורן לוסטיג

להולדת הנכד

בן לשירה ולואי

 

*****************


תכנית חוג העמקים לשבוע שבין 13-18/5

*

דר' שי זרחי- שירה של משוררי קיבוץ רב-דורית

יום א'  13/5 , 19:30, בית שטורמן

*

קפה תרבות – מושב ברק

יום ג'15/5, 20:30

נפתלי היגלר – איראן ולבנון – משא בכורסא

*

חוג יהדות

יום ד' 16.5, גבע, 20:30

דר' עדן הכהן – חטאי אבות – מסדרי עולם לשבועות

*

תיקון ליל שבועות

יום ה' 17/5, שעה: 19:00

חדר אוכל גבע

בתוכנית :

*חבורת זמר-גלבוע ( 3 שירים)

*חג-שבועות עם המשוררת חמוטל בן-זאב

* הופעה של יורם טהרלב וגבי שושן

כולם מוזמנים 

*****************

להלן מענף המזון – סדרי פתיחת חדר האוכל בחג שבועות

חברי גבע שלום,

לאחר ההחלטה שלנו לא לקיים ארוחת חג שבועות, בשל מכלול שיקולים העיקרי בהם כדי לתת חופש גם לעובדי הענף, קבלנו הרבה פניות חברים בעניין.

לאחר חשיבה נוספת עם הצוות החלטנו לקיים את ארוחת החג.

על מנת לקיימה אנו נאלצים לסגור את חדר האוכל לארוחת צהריים בשישי וארוחת צהריים בשבת.

ארוחת החג החגיגית תתקיים במוצאי שבת בסגנון בופה הכל כלול ותתבסס על מנות חלביות וצמחוניות.

עלות מנה לאדם 30 שח.

תודה לחברים שפנו אלינו בצורה יפה ומכבדת, שאלו והציגו את דעתם.

דלתנו פתוחה ואנו מצפים לראותכם

אריאל וצוות ענף המזון :)

*****************

תערוכת בגדי-ים לנשים

תתקיים ביום רביעי 23.5.18 באופנטיק

(באופנטיק יש בגדי-ים זולים לגברים ובגדי-ים אנטי-סאן לילדים)

להתראות   - שרה מזור

*****************

במלאת שנה לפטירתה של

יונה ברקאי ז"ל

נתכנס בבית העלמין

ביום שישי הקרוב 11/05/18 בשעה 16:30

חברים מוזמנים

המשפחה

משולחן המזכיר - יאיר קארו

משולחן המזכיר

 

אפשר אחרת

טורבינות :

אסיפה בה השתתפו כ – 40 חברים  ראתה כי אפשר אחרת.  

שיח מתורבת ומכבד, על אף מחלוקות מסוימות, בין עורכי הדין המוזמנים הדגים שאפשר אחרת.

האסיפה אשרה את ההצעה הבאה:

קבוצת גבע תעביר ההסכם לעו"ד קנולר לקבלת חוות דעת משפטית נוספת.

חוות הדעת תתייחס גם לשאלות שהציג צוות הטורבינות ואם תהיינה שאלות נוספות מן הציבור ירוכזו בידי אורי ברזק להעברתן לעו"ד קנולר.

חוות הדעת תועבר להנהלת גבע ולידי אורי ברזק כנציג קבוצת הטורבינות (ותוצג בתיאום לציבור ) 

המימון כולו על חשבון קבוצת גבע.

נדמה לי שמותר לצפות עכשיו לפסק זמן בלי שנושא זה יעסיק את דף הגבעה.

צעירים :  דיון צופה פני עתיד .

המזכירות נפגשה עם נציגי קבוצת צעירים אשר הביעה דאגה ביחס ליכולתה של גבע לתת פתרונות דיור מתאימים . נשמעו מספר הערות והצעות באשר למצוקה  - אף הוזכר כי תכנית 2009 טרם הושלמה. ולבסוף סוכם על שני נושאים :

האחד פגישת צעירים עם אילן מאייר  - נניח תחת הכותרת בינוי נוכח העתיד ( אם להיות זהיר ורגיש לשימוש במילה שינוי) .

השני – הקמת צוות של רשות הבינוי  + נציגי קבוצת הצעירים לבחון חלופות אחרות לפתרון/הקלת המצוקה. צוות זה לכשיסיים עבודתו אמור להניח הצעה ( ככל שתתגבש כזו ) על שולחן המזכירות.

הגם שאולי לא נפתרה לפי שעה אף בעיה -  ראינו שוב דיון בתרבות שיח אחרת.

קלפי :

אלי מזרחי נבחר ברוב של מעל 0 % . רענן הגיע ל 56.8%  מכלל המצביעים וחסרו לו 3.2%. אלה העובדות המספריות.

מאחורי הקלעים ולפניהם, לא היה זה אירוע פשוט,  לא משום התוצאה, אלא משום מה שהתלווה לה.

וכאשר רואים את ההתנהלות בשני הנושאים למעלה  -  כדאי לזכור שאפשר לנהל ויכוחים ומחלוקות בדרך אחרת .

שבת של הרהורים על מסלולי החיים ,  שבת של עצירה לרגע ומחשבה על השיח הציבורי  ,לא רק תוכנו  - גם צורתו.      

שבת שלום, יאיר קארו

מעט מנהל הקהילה - דורון חורב

מעט מנהל הקהילה –

 

ימי בין המצרים

שלום מבית תחילה

מחשבה חופשית וערב דעות הם ערובה לחברה בריאה. אוי לה לחברה, שאינה מנהלת שיח באותם דברים החשובים לה. אך חברה בריאה נמדדת גם בדמות השיח, עד כמה ראוי הוא ועד כמה מכבד הוא. בתקופה האחרונה נחצו הקווים והיטשטשו הגבולות, התקיים שיח מעליב, פוגע ומרושע, שאינו יאה לחברה בה אנו חיים ויתרה מכך, אף מסכן אותה. תרבות שיח הפוגעת בשלוחי הציבור, חומסת את הנהגתה, ולא תדע להצמיח עתודה מבית. הנהגה זרה לחבריה, לא תשרת נאמנה את החברים ואת עתידם. הגיעה העת להגן ולשמור על הבית, לחזק את יסודותיו ואת ערכיו, ולעמוד בנחישות על גבולות המותר והאסור. אם אנחנו כציבור וכקהילה נאחר לעשות כל זאת, יתמוטט עלינו ביתנו.

ותשקוט הארץ 40 שנה

נוכח המציאות מעבר לגבולנו בצפון, שומה עלינו להתארגן לבאות מבעוד מועד. אך מהי? לא נדע מה יביא יום ומתי, אז כיצד נתארגנה? המרפאה נתבקשה לבדוק ולחדש לפי הצורך את ערכות העזרה הראשונה במבני הציבור, כמו כן, התבקשה המרפאה להביא לרום המלאי את הציוד השוטף – אמצעי חבישה, חומרי חיטוי ואחרים. אנו ממפים את המקלטים הראויים לשימוש, ונכשיר אותם. אנו מרעננים את רשימות הקשר לחברינו הוותיקים, אשר יידרשו בעזרה ביום פקודה. הכלבו נתבקש להביא לרום המלאי, שישיות מים, סוללות, תחליפי מזון לתינוקות, טיטולים, אמצעי היגיינה, נרות, גפרורים, ועוד. אנו פונים לחברים ומבקשים מהם לערוך רשימה של הציוד הנחוץ להם לעת חירום, ולתגבר מזווים. משקפיים, תרופות כרוניות, משחקי חברה, ספר, עט ותשבץ, כל אלו יכולים להשתבץ לרשימה. כמו כן, אנו פונים ומבקשים מהחברים לברא ולנקש עשבים וחרולים העלולים להתלקח, או לשמש מסתור למיני זוחלים. בירוא החרולים במתחם הדרומי המיועד לבנייה חדשה, הוא בשל כך ולא משום סימנים להתחלת בנייה.

בין קופה לכספומט

אנו מתנצלים בפני החברים על השיבושים התכופים בטעינת הכספומט, ועל מגוון צר של שטרות בקופת הבית. כל אלו הם תולדה של סגירת בנקים לטובת פעילות באשראי ובאמצעים דיגיטאליים. צעדים אלו שאינם נוגעים לגבע, מקשים על הקיבוץ בהשגת כסף במזומן כנחוץ לנו. אנו מודעים לקושי ולעוגמת הנפש הנגרמת לחברים, ומנסים להגדיר מוצא. ועד אשר יימצא מוצא ראוי, אנא נהגו באיפוק ובסבלנות כלפי חברינו, המגישים לנו את השירות הטוב והמסור, וזאת על אף האילוצים הנכפים עליהם מחוץ. לא בהם האשם, ומגיעה להם מאתנו אך מילה טובה.

ולסיום, מעשה באדם ששט לו בסירתנו הקטנה, כשהוא מנאץ את רוחות השמיים באשר אינן מנשבות כלבבו. והרוחות, אלו פקדוהו לפי דרכן והיו הן חרשות וערלות לניאוציו, כדרכן של רוחות.

ולשבת של שלום ומנוחה, שנזכור כי אדם דרכו אינה כדרך הרוחות, אוזניו דרוכות הן וליבו נחמץ.

דורון חורב, מנהל קהילה

*******************************

 

סדנת הקמה מועצת שינוי.

 

 

מרשות הבינוי- חניות

חניות

  מאי, 2018

 

נושא החניות והבטיחות בכבישים מעסיק אותנו זמן רב. תנועת הרכבים בכבישים הפנימיים של גבע מסכנת חיי אדם. הציבור הרחב ובכלל זה הילדים, המבוגרים , רוכבי האופניים ורכובי הקלנועיות חשופים יומיום ל"כמעט" תאונות ולעיתים אף להתנגשויות של ממש.

הרשות דנה בנושא זה מספר פעמים והציגה בפני המזכירות והאסיפה חלופות להסדרת חניות (השנה בתקציב של 60,000 ₪).

בקלפי ב-23.3.2018  עברה החלופה של הסדרת חניות מדרום לבית גוריון והארכיון.

*חלופה זו תומכת בגישה שאין ליצור חניות בתוך אזורי מגורים צפופים ויש לבנות חניות על כביש המעטפת.

אנו רוצים לידע את הציבור בכמה מהלכים שייעשו בקרוב:

*בניית חניות מדרום לבית גוריון כהחלטת ההצבעה בקלפי.

*מניעת חניות ע"י שילוט, אבנים, אדניות, עיגולי בטון-מקובעים שאין אפשרות להזיזם.

*הצבת תמרורים - דרך משולבת/אין חניה/מעבר חציה/ ילדים בדרך/ קלנועיות/ רוכבי אופניים.

*סימון מעברי חציה.

*מהמורות (במפרים ) לאורך הכבישים.

*גדר מדורגת מברזל להאטת היציאה מהמדרכות לכביש.

*שיפוץ והרחבת המדרכה ממערב לגן אורנים.

*הפיכת הכבישים הפנימיים לכבישים חד סיטרים. הכביש היורד ממש"א מערבה והכביש מצפון לשיכון ותיקים.

*גיזום שיחים כך שלא יפריעו לשדה הראיה.

* סגירת החניה ממערב לגן אורנים (חניה קיימת+ שטח הקדריה)  ודיון על השימוש בשטח זה, בהמשך.

אנו מבקשים בכל לשון של בקשה לא להחנות בחניות הפנימיות של גבע ולא בצדי הכבישים והדשאים.

אנו רוצים לאכוף זאת על ידי בקשות אישיות, הידברות היענות וללא אכיפה אגרסיבית.

אנו קוראים לכל החברים, התושבים, הורי הגנים החברה הצעירים לעזור לנו למגר תופעה זו של חניות בתוך שטחי המגורים.    אנא, נהגו בזהירות ושמרו עלינו!

בברכה, בשם רשות הבינוי כרמלה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עוד על הטורבינות

 

קול קורא :

חברי גבע היקרים

בעקבות החלטת האסיפה מיום חמישי ה3/5 הנוגעת לאישור לחוות דעת משפטית נוספת על חוזה הטורבינות אנחנו מזמינים את חברי ותושבי גבע להעביר שאלות שלדעתם צריכות להיות חלק מחוות הדעת , את השאלות יש להעביר למייל של אורי ברזק ,

כתובת המייל: berzak.ori@gmail.com

את השאלות יש להעביר עד תאריך ה20/5

חברי צוות דון קיחוטה

***************

מכתב פתוח לחברי קיבוץ חפצי בה שנכתב ע"י נעמה עמית בנוגע למאבק הטורבינות  :

" אני בת חפצי-בה, דור שלישי לקיבוץ הוותיק. יכולתי לגור בכל מקום בעולם ובעושר, אבל תמיד בחרתי לחיות באושר, בקיבוץ שלי האהוב, טובלת בנוף של הגלבוע, עמק חרוד ורמת יששכר שממלא אותי כל חיי.

אין ספור תודות לסבאים שלי וחבריהם על הירושה הזאת. ללא שום שמץ של נוסטלגיה ורומנטיקה לא עניינית- החיינו את נוף הטבע והקדומים שקיבלנו למשמרת, חידשנו את ימי התנ"ך, קיימנו את מפעלו של חנקין להתיישבות מהים עד הירדן,

אנחנו נלחמים בשיניים בכל יום על המשך קיום החקלאות וענף הדיג.

אנחנו מחויבים לאדמה הזאת, למדינת ישראל ולכל אזרחיה לשמור על הנוף, לשמור על הריאה הירוקה הנפלאה הזו ועל איכות החיים של אנשי היישובים והרבים שלשמחתנו בוחרים לבוא ולגור כאן איתנו בשנים האחרונות.

אני בעד!!! יש לי זכות הצבעה בקיבוצי על הקמת טורבינות על רכס רמת יששכר. אני מוותרת על הזכות,

כי אין לי צורך במעט כסף שאולי יהיה בכיסי בעתיד, ויש לי צורך גדול לשמור.

אני חושבת שזהו פרויקט ניסויי לצורכי ממון, ניסויי בבני אדם ובחיות.

אני בעד!! בעד קו הנוף ששייך לכולנו למרות שהשטח שייך לקיבוצי.

בעד איכות הסביבה ושמירה על האדמה והצמחייה הטבעית, החקלאות ושטחי הבנייה לבתי תושבים חדשים.

בעד הבריאות, השקט הפיזי והנפשי של התושבים ושמירת ערך הקרקעות.

אין לי את הזכות להקים טורבינה של 180 מטרים בחצר של השכנים שלי, השותפים שלי לאחדות גורל.

אני בעד בעלי החיים!! ואני מדברת עבורם. מרמש ועד בעלי הכנף החופשיים, וחיות הבית של התושבים.

החברה להגנת הטבע וכל מצוות הטיולים בארצנו הנהדרת התחילה כאן! אצלנו! לנוף הגלבוע והעמק! על רכס רמת יששכר! בקיבוץ בית השיטה! ע"י עזריה אלון!

אנחנו, צריכים להיות הדוגמא והמופת, יותר מכל נקודה אחרת בארץ מחויבים לשמור על הצומח והחי בארץ ישראל!!!

אני בעד לחשוב גבוה!!

לחשוב מחוץ לכיסים!!

לחשוב בגובה הרוח!!

צריך בשביל זה לעלות בכדור פורח ולראות את הכול מלמעלה במובן הפיזי ובתפיסת העולם.

הכדורים הפורחים הם הזהות של הגלבוע. ענף שאולי ייעלם לחלוטין.

עבורכם הם אטרקציה, עבורי הם חלק מהנוף והגאווה במועצה שלי הגלבוע, ממש כמו איריס הגלבוע שפורח עכשיו.

אני בעד התיירות בגלבוע ובעד הפרנסה של חבריי בתחום המועצה.

אין לי זכות לקבל זכות הצבעה להקמת טורבינות, ולגזול בכך פרנסתם של רבים כל כך.

אלפים של ישראלים ותיירים שבאים למטס בכדור פורח מקבלים חוויה עצומה ונותנים פרנסה לחברות בענף, למעטפת של המסעדות והלינה ולכל נותני השירותים שלהם.

אני בעד!!! שלום בית וחוץ. בעד הביחד, הערבות ההדדית, יחסי שכנות טובים,

ושמירה על הדו קיום הכול כך מיוחד שמתקיים אצלנו במועצה האזורית הגלבוע שאני גאה להשתייך אליה.

מסתבר שעניין הטורבינות לא נמצא כמברך, אלא ההיפך.

הוא מפלג יישובים בתוכם, מחדיר מתחים בין יישובים ואפילו בין יישובים במועצות שונות.

אני בעד רוח האדם, אחרי כל הרבה "בעד", מותר לי "נגד" אחד.

בנושא טורבינות הרוח אני "הולכת נגד הרוח".

וצריך לזכור ש "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר".

אני בעד!! כשהשמש תעלה, ויש לנו כבר יותר מידי ממנה, נהפוך את עוצמתה לאנרגיה המתחדשת שאנו מחויבים לייצר.

אני תקווה שקיבוצי חפצי-בה יהיה הראשון שלא יאשר הקמת טורבינות בשטחו.

באהבה גדולה לארצי, לנוף ילדותי ולקיבוצי מולדתי ולחבריי,

נעמה"

***********************************

אני בעד לחשוב גבוהה לחשוב מחוץ לכיסים לחשוב בגובה הרוח

הביא לדף  רז ברוד

 

הטורבינות - דנדי

 

 

טורבינות

 

שלום לך אורי!

התלבטתי הרבה אם לכתוב לך.

ישראל מדינה קטנה וענייה במשאבים, אין לנו נפט ואין לנו מים.

מצד שני מדינה מאוד מפותחת עם צרכים רבים. מאז קום המדינה קרו כמה דברים, שאין אפשרות לשנות אותם כמו: שדה התעופה בן-גוריון, בסיסי חיל-האוויר, שגורמים לאלפני אנשים סבל רב והם כנראה השלימו עם הסבל.

לעומת זאת רוצים לבצע פרויקטים גדולים שרוצים לבנות, חלקם הגיעו לאוזני:

1.     הקמת מתקן גדול להתפלת מי-ים ולהזרים את המים לכנרת. צריך לעשות זאת דרך ואדי-עמוד והמתקן יהיה בגליל. בגליל מתנגדים, מה בנגב?

      אפשר להבין מזה שאת הזג  נשאיר בים ואת הכנרת ריקה.

2.     הרכבת לבית-שאן מטרטרת כל לילה ואני נהנה מזה. גם מצינור הגז שבונים ליד נעורה, אם יתנו להוציא גז מהים צפונה נוכל למכור גם גז לירדן.

ועוד לפני שאני מדבר על הטורבינות, רציתי להזכיר לך שני פרויקטים שאם היינו שומעים למתנגדים, איפה היינו היום?

3.     כביש 6 , ל א היה צב אחד ונחש אחד שלא הסבירו לנו שהוא יותר חשוב מהכביש. איפה ייסעו? זה לא עניין את חובבי הטבע? להזכירך קונים כל שנה 50.000 מכוניות.

4.     יש בגליל מתקן קטן הידרו אלקטריק להפקת חשמל, מול כפר-הנשיא על הירדן, מה לא אמרו ולא אחזור על זה. בסוף בא רפול אז, שר-החקלאות ונתן את אישורו.

היום אף אחד לא יודע על קיימו.

הטורבינות

המרחק בין המקום שמציעים לבנות את הטורבינות נראה לי סביר למרות ה"סבל" שנעבור.

לדעתי עלינו להראות דוגמה ולתמוך בפרויקט.

עוד מילה, אתה בחור עם הרבה כריזמה, ואני אוהב אותך אבל לפעמים צריך לחשוב פעמיים

דנדי

משולי הדברים לעיקר

ההצבעה האחרונה

הימים האחרונים עוברים על רבים מחברי גבע בתחושות קשות. יש לשער שהם לא יזכרו כימים טובים  ב "ספר תולדות גבע ". התלבטתי אם לכתוב והחלטתי שלפעמים אדם חייב להביע עמדה ולא לעמוד מהצד ולשתוק.

עלינו להעלות לשיח הציבורי את האירועים הקשורים להצבעה על תפקיד מרכז המשק ולנסות לעשות תיקון. אינני מתכוונת לנוהל עצמו של הכרעה בקלפי. ברור ומובן שמותר להביע התנגדות. אין לצפות לתמיכה של מאה אחוזים  - על כך אין עוררין.

אבל – וכאן בא אבל גדול – אירועי השבועיים החולפים שקדמו להצבעה מצביעים על איבוד דרך ורגש החברות וזה הסיפור.

איומים והפחדה אינם חופש ביטוי.

פגיעות אישיות ודיבור אלים אינם עשיית "צדק" 

האווירה בה התנהלה ההצבעה פגעה באווירת ההוגנות,  היושר והכבוד לא רק במועמד  אלא בכולנו. לכן יש לראות בה הצבעה לא תקינה ולא פחות חשוב – לא לאפשר דרך התנהלות כזו,  לא לתת לגיטימציה ל " ויכוחים" בסגנון פוגעני ולדחותם מכל וכל

דליה זבולון


****************************************************

מ"שולי הדברים" לעיקר...

כאשר ההחלטה או האדם שאני תומך בו , לא מקבל רוב בקלפי - קל להציג את התוצאות ואת הבוחרים בה כמביעים התנגדות לא עניינית וכאנרכיסטים. לראות את הבעיה בבוחרים במקום בהצעה המוצעת או האדם המוצע לבחירה הם שגויים. מן הראוי וכדי להשתפר, מציע ההצעה או המועמד צריכים לקחת אחריות אישית על התוצאות ולבדוק מה לא עבד פה, מה היה לא נכון בתוכנית, במעשיהם. זו הזדמנות לראות בתוצאות, מראה משקפת שיכולה לעזור בעשיית בדק בית. 

כמו כן ציור קו בין המחנה שבוחר לטובת גבע לבין מחנה שלא רוצה בטובתה, הוא אבסורדי ומסוכן. למי יש מונופול לקבוע מה זו טובת גבע ? מי שלא מסכים עם דעותיי משתייך למחנה שלא רוצה בטובת גבע? כל אחד מהחברים שבא לקלפי, גם זה שמצביע בעד וגם זה שמצביע נגד מעביר טרם בחירה שלל גורמים המביאים לבחירתו. ביניהם, האם ההצעה או המועמד יתרמו לטובתו האישית, לאג'נדה של התנהלות גבע הרצויה לו.  בנוסף, ההתנסות האישית שהייתה לבוחר עם המועמד, כיצד נהג בענייניו גם הוא גורם משפיע. מלבד זה יש לכל אחד את זווית הראיה שלו על איך צריך ואיך נכון לפעול, דהיינו לא רק התוצאה אלא גם הדרך משמעותית לאנשים...ועוד..

לכן, יש להיזהר מאוד, במיוחד מי שטובתה של גבע כחברה חשובה לו מלעשות

  דלגיטימציה לחלק מחברי הקבוצה ולשסות חלק מהחברה בחלק אחר בחברה. כמו כן יש לכבד את החלטות הקלפי, הם המסד של קיומנו. קיום ושמירה על החלטות הקלפי מאפשרים לנו לחיות לא באנרכיה. שמירה על כל אלה תהיה להם משמעות רבה יותר על חיינו בגבעה, מבחירה של איש זה או אחר, או קבלת הצעה זו או אחרת.

רחלי וייס

פינת תרבות - לילך רז

 

 

רועי לרון סיכם את ל"ג בעומר במילים הבאות – "היה נחמד, היו הרבה חבר'ה, נגמר בשלום." תודות לרועי ולכל מי שסייע לו לנקוט בכל אמצעי הבטיחות כדי שכולם ייהנו

ויבלו בנעימים.

והנה כבר חג השבועות בפתח והצוות נערך למשימה עם הענפים, הרקדניות, הזמרים, הילדים ושאר המשתתפים. חייבים לזכור שהפקת כל חג ומועד כרוכה בתאום עם אנשים רבים, והיא תלויה בגורמים שונים. אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי להשביע את רצון הציבור הרחב, אך לא הכול בידינו. בשל אילוצים מסוימים לא יכולנו לקיים את הטקס בערב החג, למרות הצלחת התזמון בשנה שעברה, כיוון שכך, נקיים את הטקס ביום ראשון, ה- 20.5, מוצאי השבתון וחדר האוכל יהיה סגור. כפי שפורסם, הטקס יערך בשעה 9:00, על הדשא הגדול שליד חדר האוכל, ולאחריו יוגש כיבוד קל ושתייה קרה. על התוכנית אביא מידע מפורט יותר בשבוע הבא.

כל מי שמוכן לעזור בתפעול דוכני הכיבוד, מוזמן לפנות אליי.

לילך רז

 

מה זו מפת מידבא?


מפת מידבא היא מפה עשויית פסיפס, שנעשתה בסביבות המאה ה-6 או ה-7 ונמצאת בכנסיה בעיר מידבא שבירדן. המפה מתארת את ארץ ישראל וסביבתה, עם דגש מיוחד על אתרים דתיים בה. הקטע המפורסם במפה הוא הקטע המתאר את ירושלים

במפה מופיעים בבירור שערה הצפוני של העיר והעמוד שניצב ברחבה שלפניו (כיום שער שכם), הקרדו – רחובה הראשי של העיר שנמשך מצפון לדרום; כנסיית הקבר, וכנסיות נוספות – ביניהן בולטות כנסיית הניאה, המופיעה בצד ימין מעל לקרדו, וכנסיית ציון, בצד ימין מתחתיו

ראויה לציון העובדה שכפי שירושלים מוצבת במרכז מפת ארץ ישראל, כך גם כנסיית הקבר הועתקה למרכז מפת ירושלים.

מפת מידבא היא דוגמה למפה עתיקה שאינה מיועדת לניווט בשטח. זאת מכיוון שהיא לא צויירה על פי קנה מידה גאוגרפי, אלא על פי החשיבות הדתית-רוחנית של המקומות שמופיעים בה (מקומות חשובים יותר הם מובלטים וגדולים במפה). זו גם הסיבה שהיא נמצאה במקום תפילה נוצרי עתיק, כמו כנסיית גאורגיוס הקדוש. בנוסף, המפה היא עדות היסטורית המוקדמת ביותר, לבנייתה של כנסיית הקבר בירושלים

מפת מידבא' היא המפה הקדומה ביותר של ארץ-ישראל והראשונה שמתארת בהרחבה את נופי הארץ וישובה. החלקים ששרדו משתרעים מאזור שמדרום לבית שאן ועד לנילוס, ומכרך במזרח ועד לים התיכון במערב. רוב האתרים במפה נזכרים בכתבי הקודש והם מלווים בהסברים ומובאות ביוונית. 

מרבית יישובי הארץ נמצאים על הרכס ההררי המרכזי, ובהם העיר הגדולה שכם על חומותיה ומגדליה. ממערב לשכם שרידי הכתוב המציין את שבט אפרים. מדרום לשכם מופיעות העיירות בית אל וגופנה. מצפונה -יריחו. במרכז הרי יהודה מובאת בהבלטה "העיר הקדושה ירושלים". 

מפת מידבא היא ממצא מיוחד שאין לו אח ורע עד היום. זוהי מפה מצוירת ברצפת פסיפס, המתארת את ארץ-ישראל וישובה באופן גיאוגרפי, ומשתדלת למקם את הישובים ואת צורות הנוף העיקריות תוך התייחסות לטופוגרפיה הכללית של ארץ-ישראל

צורת המלבן של שטיח הפסיפס גרמה אמנם לעיוותים מסוימות שהבולט שבהם הוא הסטת אזור חוף סיני, הנילוס והדלתה מכיוונו הגיאוגרפי. פסיפסים אחרים מן התקופות הביזאנטית והמוסלמית הקדומה מתארים ישובים נבחרים באופן סכמתי, ואילו במפת מידבא קיימת התייחסות ברורה לעצמים בנוף

תרבות בעמק

 

שלום רב,

ארועים מיוחדים השבוע במשכן לאמנות:

יום שישי 11.5, בשעה 10:00: יום עיון: פליטות, הגירה, בית

בהשתתפות: יניב שפירא, סמדר שפי, גליה בר אור, מתיאס וינצן ואולף

00 - 10:30 התכנסות

 

10:30 - 12:00 מושב ראשון

  ברכות ודברי פתיחה

סמדר שפי: מוינה לירושלים לשולי הזיכרון התרבותי

יניב שפירא: מחשבות על ציור ובית אצל ורד נחמני

12:00 - 12:30 הפסקה קצרה

12:30 - 13:30 מושב שני

שיחה בין אולף מטצל ומתיאס וינצן (באנגלית)

גליה בר אור: דברי סיום                                       


**************

להלן לוח התערוכות:

ורד נחמני: ציור הוא בית, עד סוף יולי 2018

גרטה וולף קרקואר: מוינה לירושלים, עד סוף יולי 2018

אולף מטצל בעין חרוד, עד 15 ביולי 2018

משכן לאמנות, עין חרוד

משכן לאמנות 04-6486038

שעות פתיחה:

לידידינו שלום,

במופע הקרוב, בשבת 26.5 שעה 11:30, נארח שוב את אליהו הכהן, האחד והיחיד (!), יחד עם מקהלת הגליל העליון והזמרת יעלה אביטל, במופע חדש. בתכנית: שיריו האהובים של מרדכי זעירא, מגדולי מלחיני ארצנו, והסיפורים המרתקים שמאחוריהם. בין השירים: היו לילות, שני שושנים, מה אומרות עינייך ועוד.

הארוע יתקיים הפעם באולם בית ציזלינג, עין חרוד מאוחד.

עקב הביקוש מומלץ להזמין כרטיסים מראש!

75 ₪ - לתושבי המועצה האזורית הגלבוע, 85 ₪ - מחיר מלא,  95 ₪ - ביום הארוע.

חדש! הכרטיסים לקונצרטים בסדרה "פניני מוסיקה" יוזמנו מעתה דרך האתר:    ehm.smarticket.co.il

לעזרה בהרשמה: טל.  04-6486038/6531670  א'-ה'  9:00-16:00                                

למידע נוסף : 052-3423085

נשמח לראותכם!  ציפי לסקי וצוות המשכן.

 

 

 

--ef.-1.86886ac64eea2781f347cd191f3e1844.ef--

א'- ה' 09:00 – 16:30 ו' וערבי חג 09:00 – 13:30 שבת וחג 10:00 – 16:30

 

 

 

ההרצאה היא בחינם , בהרשמה מראש .     מספר המקומות מוגבל.

בתודה

 אדוארד ברובן  |  מלווה מרכז עוצמה

050-5682136  |  edward.br@noshmim.org.il

 

דברים טובים


סופריטו הוא רוטב מבושל סמיך וארומטי. מהותו שונה בתרבויות שונות: במטבח האיטלקי הוא בסיס למאכלים רבים. מכיל מרכיבים ארומטיים המוקפצים בשמן בישול. את הסופריטו הבסיסי מכינים עם שמן זית, בצל או בצל ירוק קצוץ ולעיתים גם שום קצוץ

לקראת יום ירושלים החל ביום ראשון ה13/5 ניסינו לחפש אוכל ירושלמי אופייני. מצאנו את הסופריטו הירושלמי שהכנתו לא מסובכת מדי והוא נראה מתאים לשולחננו הצנוע.

סופריטו עוף ותפוחי אדמה


סופריטו“, או בעברית “מטוגן“, הוא שם כללי בערך כמו “מוקפץ“, ובכל זאת כמעט כל מי ששומע את השם מתחיל מיד למצמץ בשפתיו מהמחשבה על נתחים שחומים של בשר והרוטב שהם יודעים לייצר. הסופריטו הזה, כמו האוכל הירושלמי וכמו רוב הסופריטו, הוא פשוט, בסיסי. יש בו בצלצלים, כרעיים ותפוחי אדמה מטוגנים. השניים הראשונים הם גם היסודות לרוטב

הבישול הוא משולב – בהתחלה מטגנים הכול בנפרד ואחר כך מאדים בסיר סגור עם מים. מצאתי שעם מליחות העופות כמעט לא נדרשת תוספת מלח לחגיגה הזאת. 

החומרים

10  בצלים הכי קטנים שמוצאים, או 5 בינוניים חצויים 

4 כרעיים חצויים 

2 תפוחי אדמה גדולים עם קליפה אדומה, פרוסים לרוחב 

שמן תירס או חמניות או קנולה בכמות גדולה 

מלח לפי הצורך

ההכנה

1. מחממים שמן (בגובה של כמה מילימטרים) במחבת עם שוליים גבוהים. מוסיפים את הבצלים הקלופים ומטגנים אותם מכל הצדדים עד שהם מעט שרופים. וציאים את הבצלים לצלחת. מוסיפים את העוף בשכבה אחת ומטגנים היטב משני הצדדים. תנו לעוף זמן. הוא צריך להיות ממש שזוף ופריך. רגעים לפני שהוא שרוף. מעבירים את העוף המטוגן לצלחת. 

2. בזמן שמטגנים את העוף, מטגנים גם את תפוחי האדמה בסיר עם שמן עמוק יותר (מספיק לכסות את פרוסות התפודים) עד שהם זהובים ויפים משני הצדדים. אפשר להשאיר את הקליפה אבל לא חובה. מעבירים לצלחת.

3.. מסדרים במחבת רחבה את העוף הצלוי,מוסיפים את הבצלצלים ומסדרים מלמעלה את תפוחי האדמה המטוגנים. מוסיפים מים בערך עד חצי מגובה העוף ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה ומכסים את הסיר. מבשלים כחצי שעה עד שהנוזלים הצטמצמו והפכו לרוטב חום ועשיר ומגישים ישירות לשולחן


שער שכם המאה ה-19


העתקת קישור