דף מספר 2113
16/5/2014
דף מספר 2113 ט"ז באייר תשע"ד 16 במאי 2014

עריכה והדפסה: נעה ידין ועדנה לנדאו

עריכה באינטרנט: טל גולן, אייל אורן

רשימת המאמרים
לחצו כאן להצגת כל הכתבות ברצף
דף 2113 שער



ל"ג בעומר

"ללמד בני יהודה קשת" - שמואל ב פרק א' פסוק י"ח

רותה זיו ז"ל - המשפחה

קבוצת גבע

אבלה על פטירתה של

חברתנו רותה זיו ז"ל

ומשתתפת בצער המשפחה

אמא - רותה

  5.5.2014  , ה' באייר

כשכתב המשורר, עוד בתנ"ך כי "האדם עץ השדה" - נראה כאילו הוא קודם הכיר את אמא - ואז כתב.

אמא נולדה בי"ז באב תרפ"ג (ביולי 1923 )   בגבע.

ומתה ביום שני ה' באייר  במיטתה....  בחדר בגבע.

היא מתה כמו שחייתה - אצילית, שקטה, בשליטה, וזקופת קומה. "אני הולכת למות" היא אמרה למטפלת . "אין טעם לחיות כך" היא אמרה לנו בשקט, אחר כך עצמה את עיניה, הפסיקה לאכול ולשתות, כמעט ולא דיברה יותר, ושלשום בארבע אחר הצהריים נפרדה מאיתנו לעולמים.

אמא השתייכה למה שאנו נוהגים לכנות "דור הנפילים שהקים את המדינה". לא בטוח שהיא תאהב את הביטוי הזה כי היא לא אהבה קלישאות ומילים "גדולות", כשהיא ממש הגזימה - ביומולדת 90 שלה - היא אמרה: "איך זכיתי מכל ההיסטוריה הארוכה להיוולד ולחיות בדיוק ב-100 השנים החשובות והמעניינות ביותר".

הוריה ציפורה ומשה היו על העגלה ההיא שעלתה על הגבעה, כשנולדה היו פה רק כמה אוהלים וצריף אחד, היתה גבעה, קומץ אנשים , טבע פרוע והמון אידאלים!!! וראו היום... 

וכשאתה שואל מה מעצב דמותו של אדם - האם זה נוף ילדותו, הערכים עליהם גדל? מעשיו בבגרותו? יחסיו? - צריך לומר שאצלה זה הכל .

אמא היתה אישה שהשתדלה בצורה יוצאת דופן לחיות ולפעול בדיוק על פי ערכים שהאמינה בהם - נחושה יציבה וברורה - זו תמיד היתה ההתרשמות של כל מי שהכיר אותה במהלך חייה.

היא למדה בבית הספר פה בגבע , (אותו בית ספר שאחר כך גם לימדה בו חקלאות ואף ניהלה אותו).

כשסיימה את התיכון התנדבה לצבא הבריטי והיתה אלחוטנית במצריים, וכמו אצל כולנו בגיל הזה, זו היתה תקופה בלתי נשכחת מבחינתה - החברויות והקשרים תוך כדי המלחמה העולמית ולקראת הקמת המדינה נשארו עד היום.

כשסיימה חזרה ל"הגנה" וב1947 עדיין במדים נישאה לאבא - אמנון (גם הוא במדים).

באמצע המלחמה - הגיע תורינו- הילדים, ואמא חזרה לגבע.

ופה זה הבית!

אנחנו זוכרים את אמא תמיד עובדת . בתעודות הרישמיות שלה כתוב שהיא "חקלאית "אבל היא עבדה בעיקר בחינוך! "חינוך מיוחד" היא החליטה ללמוד (באורנים) מאוחר יותר , דווקא בגלל העבודה ב"נוי" - היא סיפרה לנו ,שהתלמידים שהפריעו בשיעור ונזרקו מהכיתה, הגיעו אליה ותוך כדי שהיא העסיקה אותם בעבודות עישוב  היא הקשיבה להם והחליטה שצריך לדעת יותר.

כל השנים היו בחדר ילדי חוץ, ילדים שהפכו לבוגרים, התפזרו אבל הקשר נשאר עד היום, הם חלק מהמשפחה. אפשר היה לחשוב שזה  בגלל הנטייה שלה לעבוד עם קבוצות הנוער שהגיעו מבחוץ, או יותר מאוחר  העולים מרוסיה, אבל סביר יותר שהיא רצתה שידעו  באמת מה זה "קיבוץ" ועשתה את זה גם בשעות שאחרי העבודה - כי קיבוץ זה גם בית חם.

כשהיתה בת 60 + יצאה עם אמנון לשנת שרות בקיבוץ אלמוג - סוג אחר של הוראה והכשרה.

ביום נישואים  שלה ושל אמנון רותה כתבה : החיים בקבוצה תמיד "דרשו" תפקידים, התגייסות ופעילות חברתית...וצריך לשמור על ה"יש" של שני אנשים ...לשמור ולבנות את היחד - לא לוותר. ... וכך היא נהגה כל יום בחייה: למרות עיסוקיה הרבים תמיד היה לה זמן לכ-ולם - היא לא היתה אמא מפנקת במובן ה"מקובל" של המילה אבל כל מי שהיה צריך פינוק או חיבוק או אוזן קשבת  היא היתה שם לפני שידענו לבקש את זה, היא ידעה לכוון אותנו במינונים מדוייקים אף פעם לא הגזימה,  החדר הוא הבית ! חם, מוקפד ומאורגן עד לפרטים הקטנים, לכבוד שבת וחגים תמיד היה "סידור" של פרחי העונה,עוגות וכיבוד,נרות ו...טלפונים למשפחה הרחוקה - לשמור על הקשר.

היא כל כך נהנתה כשהמשפחה התרחבה וגדלה, הסבתאות התאימה לה והיא השקיעה וטיפחה עם כל אחד מהנכדים בנפרד קשר נפלא ועדין - בדרכה, בשקט ועם הרבה תשומת לב.

כל מי שמכיר את רותה ראה אותה גם עם כובע טמבל, עודרת, מנקה, שותלת או משקה - המנוחה שלה היתה בגינה, בחצר מסביב לחדר - פרחים, שיחים, עצים היא היתה שם איתם וביניהם, נטועה עם שתי רגליים עמוק באדמה הזו - כמו עץ השדה.

אומרים שהעצים מתים זקופים. רותה חיה כך כמעט 91 שנים וכך נפרדה מאיתנו.

היי שלום, אמא.

מודעה לל"ג בעומר

ל"ג בעומר

הציבור מוזמן ל-

"מדורת השבט"

 

יום ראשון   18.5ל"ג בעומר בפינת החי הישנה,

נחדד את החצים ונדליק את המדורות...

בתוכנית:

18:30- תחרויות הדלקת מדורות.

19:00-  ירי בחצים ובקשתות (על כל אחד להביא איתו).

19:30- מדורה גדולה משותפת וארוחת ערב קלה.


מחכים לכולם...

צוות החג:נויה, יובל ורועי לרון

משולחן המזכירות - צלילה

משולחן המזכירות


תוצאות המשאלים שנערכו ביום שישי 9.5.14

א.                מורן רז-שבילי נבחרה לריכוז מערכת הגיל-הרך (תקופת כהונה שנייה).

ב.                 אושר תקנון מעודכן של ו. פרט.

ג.                  כנציג ציבור למזכירות נבחר איתי לב.

ד.                 כנציגי ציבור לאסיפת התאגידים נבחרו: עומרי לב ועדי רצין.

********************

חובות חברים

המערכת עוסקת רבות בנושא ההיקף הגדול של חובות חברים לקב' גבע 2,300,000 ₪ כיום.

קיים טיפול אישי מול כל בעל חוב, ע"י הצוות לטיפול בחובות חברים, ונעשה טיפול מערכתי הבא לשפר ולחזק את האמצעים למניעת יצירת חוב.

לאחרונה נתקלנו בתופעה של משיכת מזומנים יומית בהיקף של 4,000 ₪ ליום, ברצף של ימים, מה שיצר בטווח זמן קצר, חוב גדול ביותר. הנושא בטיפול אינטנסיבי וחצי מהחוב הוחזר.

תופעות דומות, אם כי לא בהיקף זה, היו גם היו.

להלן החלטות מזכירות הנוגעות לכרטיסי האשראי הניתנים ע"י גבע לחברים ומועמדים.

1.      משיכה יומית של מזומנים, בכרטיס אשראי – 1000 ₪. (במקום 4,000 ₪ עד כה.)

2.      מסגרת אשראי בכרטיס, לחברים ומועמדים (מעל גיל 30) -  10,000 ₪ (במקום 20,000 ₪)

3.      מסגרת אשראי בכרטיס לצעירים עד גיל 30 – 3,000 ₪ (במקום 20,000 ₪)

יש לזכור שלמשפחה יש שני כרטיסי אשראי בד"כ, כך שהסכום הן לגבי המשיכה היומית והן לגבי האשראי, כפול.

בקרוב יוגש לדיון עדכון בתקנון חריגות מתקציב אישי.

שבת שלום - צלילה

 

מנהל קהילה - איציק מור | מכתב - דנדי

משולחן מנהל הקהילה

שירות למכשירי סלולר ניתן לחברים עלידי טל גולן רק לאלו הנמצאים במסגרת הסכם הקבוץ עם חברת אורנג בלבד.

חברים שבחרו לעבוד עם חברה אחרת או ישירות מול אורנג, השירות הינו באחריות החבר, על החבר לפנות באופן עצמאי לחברה איתה עשה הסכם.

בברכה,

איציק מור מנהל קהילה

****************************

שלום רב דנדי

בשבוע שעבר ביקרתי יחד עם עוד 7 חברים בגבע-מקום שהיה מחנה העבודה הראשון שלנו-המקום שבו למדנו לעבוד.היה זה סיור מאלף סיפור אדיר.

לא אגזים עם אומר שחברי ואני המסיירים הרבה בארץ ובעולם ביחד-לא ראינו מעולם מוזיאון עם נשמה כמו המוזיאון בגבע.

במהלך הסיור במשק חווינו בזכותך את ההסטוריה וההווה משולבים יחד ושאלתי את עצמי איך אתה עושה את זה?אולי בזכות רעייתך המקסימה?

המהופנט, אורי חקלאי

(ירושלים)

 

הודעות לדף - טיול גיל שלישי


טיול "מוזיקלי"  לעין-הוד

ביום חמישי – 22.5.2014 נצא לסיור במוזיאון לתיבות נגינה ומוזיקה מכאנית בעין-הוד.

בכניסה לעין-הוד, מול נוף עוצר נשימה, שוכן מוזיאון לתיבות נגינה ומוזיקה מכאנית שהקים האספן ניסן כהן.

ניסן כהן, יליד ניו-יורק, היה צלם של סרטים דוקומנטריים עד שעלה ארצה בשנת 1993 והביא איתו את אוסף תיבות הנגינה והגרמופונים העצום שלו.

המבקרים במוזיאון (שניזק קשות בשריפת הכרמל) מוזמנים להכיר את עולם תיבות הנגינה, שבמהלך השנים 1850-1900 היה האמצעי המכאני היחיד להאזין למוזיקה בבית, אחר-כך אדיסון המציא את הפונוגרף, שהוביל להתפתחות הגרמופון והתקליטים, שגם הם הפכו להיסטוריה.

במוזיאון יש גם חנות מזכרות שבה אפשר לרכוש תיבות נגינה וצעצועי פח מקסימים

משך הסיור כשעתיים.

יציאה בשעה: 07:30, נסיעה באוטובוס

מחכים לכם,

דובי, שוש, יונה רבי

 

**************************

תודות לכל שנטלו חלק בהכנת יום-הזיכרון, יום-העצמאות על שלל טקסיהם ואירועיהם.

בואו על התודה מכולנו.

**********

ביטוח חו"ל –

חברים שלום,

בתאריכים 22.5-27.5, אהיה בחופש.

אני ממליץ למי  שיודע כבר , שיצטרך ביטוח חו"ל בתקופה זו, (או סמוך לה), להזדרז ולהעביר אלי את פרטי נסיעתו, בהקדם (על גבי הטופס המיועד לכך)

בברכה – מנחם מזור

תודות לחברים - דני פלג

תודות לחברים

בשעה טובה חזרתי בתחילת השבוע הביתה לאחר כחודש אשפוז בבית חולים רמב"ם בחיפה.

אני מרגיש צורך להודות לחברי גבע ,שדרשו בשלומי , תמכו בי טלפונית והגיעו לביקור בבי"ח.

תודה מיוחדת לעמיתי לעבודה, למרפאה ולועדת בריאות . וכן לכל ה"נהגים", שהתנדבו מכל הלב להסעות  בקו גבע-רמב"ם,הייתם לי לעזר רב בהחלמתי. 

וכעת לא נותר לי להשלים את ההחלמה ולסגור את "הבורות", שנפערו בתמחיר.

 

דני פלג

בר כוכבא

בר כוכבא

שמעון בר כוכבא הוא המצביא שעמד בראש מרד היהודים באימפריה הרומית בימי הקיסר אדריאנוס (132 - 135 לספירה), מרד הקרוי על שמו - מרד בר כוכבא. סופו של המרד, כמו גם סופו של בר כוכבא, היה מר. המרד דוכא באכזריות, ומאות אלפים נהרגו, ביניהם בר כוכבא. שלטונו של בר כוכבא כ"נשיא ישראל" (כמופיע במטבעות בר כוכבא) היה התקופה המשמעותית האחרונה של שלטון יהודי בארץ ישראל, עד תקומת מדינת ישראל בשנת 1948. זכרו של בר כוכבא בהיסטוריה היהודית שנוי במחלוקת. יש המהללים אותו כמצביא ומנהיג עממי שקם אל מול גזירות הדת של שלטון עריץ והצליח לעמוד בגבורה כנגד האמפריה הרומית במשך שלוש וחצי שנים, ויש הסבורים כי המדובר בהרפתקן, אשר מרד באימפריה החזקה ביותר בעולם העתיק, וסופו שהביא חורבן על ארצו וגלות על עמו. עד שנתגלו מסמכי מדבר יהודה חשבו ההיסטוריונים שגישות שונות אלו התבטאו בדרך בה בוטא שמו, מ-"בר כוכבא" המבוסס על הפסוק "דרך כוכב מיעקב", ועד לדרשנות היפותטית של השם "בן כוזיבא", במובן של כזב. מאחר שלפי מסמכי מדבר יהודה שמו האמיתי של בר כוכבא או בר כוסבא המבוטא כבר כוסיבא ברור שבר כוזיבא אינו אלא וריאנט לשוני של בר כוסיבא ואינו מבטא כל עמדה כלפי בעל השם.

לעמידה על אישיותו של בר כוכבא ישנם שני מקורות עיקריים - אגדות חז"ל העוסקות בו, ואיגרותיו שנשתמרו. איגרותיו, הכתובות חלקן עברית וחלקן ארמית (האיגרות ביוונית שנמצאו יחד עם איגרות בר כוכבא לא נשלחו על ידי בר כוכבא עצמו) מראות על אדמיניסטרטור מוכשר ותקיף, אשר לא חשש לאיים על מפקדיו בכבילתם באזיקים על מנת לקבל את מבוקשו. חלק מן האגרות עוסקות בשמירת השבת ובאספקת ארבעת המינים ללוחמים. במסמכים הכלכליים (חוזים וכיוצא בזה) הוא מוזכר בשמו ותארו המלא "שמעון בר כוסבא נשיא ישראל".

הלוחמים היו מפוצלים לכתות וכתי כתות, הלוחמים זה בזה באותה המידה שהם לוחמים ברומאים. העובדה שבר כוכבא הצליח לאחד את העם תחת הנהגתו הינה רבת משמעות, ואומרת הרבה על אופיו של האיש.

בעיני חז"ל תדמיתו של בר כוכבא הינה מעורבת. אחד מגדולי המנהיגים הרוחניים שקמו לעם ישראל, רבי עקיבא בן יוסף, התרשם כנראה מגבורתו הפיזית (ראה להלן) של האיש, ודרש עליו את הפסוק "דרך כוכב מיעקב" (במדבר, כ"ד י"ז)[4]. בתלמוד הירושלמי לא צוינה כל התנגדות לדעת ר' עקיבא פרט לר' יוחנן בר תורתא. רבי יוחנן אמר לרבי עקיבא: "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך ועדין בן דוד לא בא". בכל זאת אי אפשר לתאר זאת כמחלוקת בין חכמים ברמה שווה. משקלו של ר' עקיבא ודאי גדול יותר. לעומת זאת בתלמוד הבבלי נאמר  שחכמים בדקו את בר כוכבא. המקור משקף התנגדות חריפה לבר כוכבא.


מערת מסתור מימי מרד בר-כוכבא

בשנת 115, בתקופת שלטונו של הקיסר טריאנוס פרץ מרד התפוצות בגולה, בין יהודי קירנאיקה (היא לוב של ימינו), מצרים וקפריסין. הגיוני הדבר שבר כוכבא הושפע ממרידה זו.

עם עלותו של אדריאנוס לשלטון, בשנת 117 התוכניות להקים עיר אלילית על חורבות ירושלים בשם איליה קפיטולינה, היא בסבירות גבוהה בין הגורמים שהביאו לפרוץ המרד. המרידה, כמסתבר, הוכנה במשך זמן רב.  חפירות ארכאולוגיות בשפלת יהודה מצאו מערכת של מערכות מסתור - מנהרות, אולמות ומסתורים תת-קרקעיים, המשויכות לתקופת בר כוכבא. מוערך כי הכנת מסתורים אלו (אשר החליפו את המבצרים שחרבו בימי המרד הגדול כהרודיון, מצדה ומכוור) ארכה שנים מספר. בהכנת המסתורים השתתפה אף האוכלוסייה האזרחית, בקנה מידה גדול. המדובר במפעל שדרש כפי הנראה הקצאת משאבים מרובים, והראה על תכנון חכם, ועל היכולת לאחד את העם למאמץ מתואם למשך תקופה ארוכה וכל זאת מתחת לאפם של הרומאים. את היכולת להקים מפעל זה ניתן לשייך לאישיותו הכריזמטית ולמנהיגותו של בר כוכבא.

 

מטבע מרד בר כוכבא. בחזית: בית המקדש

בשלב הראשון למרד, היכו המורדים, ממקומות מסתורם המצויים במחילות ובמערות המסתור, ברומאים, אשר לא היו מוכנים למרידה, והנציב הרומי בארץ, טיניוס רופוס, נאלץ לסגת תוך שהוא נוחל אבדות.

הניצחון הביא שוב לתקופת עצמאות של עם ישראל בארצו. בר כוכבא הוכרז כ"נשיא ישראל", והטביע מטבעות שעל צדם האחד הכתובת "לגאולת ישראל" או "לחרות ירושלים" והשנה "שנת א'", "שנת ב'" (בדומה למטבעות המרד הגדול), ועל צדם השני "שמעון נשיא ישראל", "אלעזר הכהן" או "ירושלים". נראה כי בשיא התפשטותו הטריטוריאלית של המרד החזיק בר כוכבא בטריטוריה שהשתרעה על פני כל אזור יהודה, מעקרבה בצפון ועד באר שבע בדרום (ייתכן שהדרים עד ערוער שמדרום לבאר שבע), במדבר יהודה ובאזור ים המלח, כולל חופו המזרחי. לא נמצאו ממצאים חד משמעיים המראים שהחזיק בשפלת החוף או ביבנה.

אדריאנוס קיסר

 

אדריאנוס, אשר בתחילה לא ייחס חשיבות למרד, עמד עתה מול התמוטטות צבאותיו. הוא שלח לדיכוי המרד חיל גדול ממצרים ומפרובינציות אחרות בראשותו של המצביא הבכיר ביותר שיכול היה לגייס, נציב בריטניה יוליוס סברוס. אל מול לוחמת הגרילה של בר כוכבא נקט סברוס ב"שיטת הסלאמי". בידוד מעוזי הלוחמים, ניתוק דרכי האספקה, והכנעת הנצורים במחבואם. בזה אחר זה נפלו כך מעוזי בר כוכבא. המעוז האחרון שהוחזק בידי בר כוכבא בשנתו השלישית של המרד היה העיר ביתר, אך גם לאחר נפילת ביתר נמשכו פעולות גרילה פזורות במדבר יהודה ובאזורים נוספים.

**************************

עם תחילת הציונות והנצתם מחדש של הרגשות הלאומיים היהודיים שב והתחדש הדיון באישיותו של בר כוכבא תוך העלאתו על נס כלוחם חירות. הציונים ראו בבר כוכבא משום חוליה בשלשלת ההיסטורית של מאבק העם היהודי לעצמאות במולדתו. המיתוס שנוצר סביבו העלים לחלוטין את כישלון המרד. החג הדתי ל"ג בעומר לציון סופה של מגפה שקטלה עשרים וארבעה אלף מתלמידיו של רבי עקיבא, כמו גם את יום פטירתו של שמעון בר יוחאי, הפך לחג בעל סממנים לאומיים בו חוגגים את "ניצחון בר כוכבא על הרומאים", המסופר לפרטי הפרטים, מהדלקת המשואות והמדורות, ועד הירי בחץ וקשת. בבתי הספר ובגני הילדים שנו במיתוס והעשירוהו בשירים ובסיפורים שרובם עוסקים במאבקו של בר כוכבא באריה.

 

שיר הילדים "בר כוכבא" / לוין קיפניס:

איש היה בישראל בר כוכבא שמו,

איש אמיץ גבה קומה עיני זוהר לו,          

הוא היה גיבור הוא שאף לדרור,

כל העם אהב אותו בר כוכבא גיבור

יום אחד קרה מקרה, המקרה עצוב –

בר-כוכבא נפל בשבי, והושם בכלוב

מה נורא כלוב זה, בכלוב שאג אריה ,

אך ראה את בר כוכבא התנפל אריה

אך דעו נא בר כוכבא מה גיבור ועז,

אך קפץ על האריה,.וקל כנשר טס

על גיא והר הוא שט ודגל דרור ביד

כל העם מחא לו כף בר כוכבא הידד


תפילת האמהות | העוצמה מאחורי המילים - יונה רבי

תפילת האמהות

מילים: סרנדוס אליביזאטוס   לחן: אנטוניס וארדיס  תרגום: צרויה להב

תמונה פשוטה - - ילד וְאמא וְלילה טוב.

אני חושבת "כמה זמן - - עוד נשאר לנו ככה?"

שוב מסדרת את השמיכה,  כל כך חמה לי היד שלךָ

"שְבִי על ידי עוד קצת, כי הגשם על הגג מרעיש לי בַּחֲלוֹם".

הלב מָכוּר לְהבטחות, כי אין דבר אַחֵר.

אתה תגדל ילד, ולא תהיינה מלחמות יותר!

מזמן הבנתי: האדמה כאן אֲדוּמָה

ומי שוֹמֵר עָלַי? - ילד. ילדים יוצאים לַמלחמה.

רוצָה לַדעת הכּל, וּמשתדלת לא לַדעת.

איפה אתה עכשיו?

החֲרָדָה שלא נִרְגַעַת...

חוּמָה של אהבה אני הייתי, לִשְמוֹר אוֹתְךָ בָּטוּחַ.

עכשיו הלב ממתין לַבּוקר הפָּקוּחַ

אתה תִחְיֵה ילד, המלחמה תַּחְלוֹף. סיוּט יָעוּף בָּרוּחַ.

אתמול חלמתי שאתה בא, חֲזַרְתָ אלינו.

איך מִתְרַגְלִים לִחְיוֹת עם ילד שאיננוֹ...?

מי שזקוק לְמלחמה - שומר אותה בוערת

אומר – שמוכרחים, ואין ברירה אחרת.

חַיֵי אדם מול החלטות מִלְמַעְלָה.

עכשיו יושבים פה ואומרים לי "תמשיכי הלאה"

ו"נזכור לָנֶצַח. אַת נָתַת לנו את כל מה שהיה לָךְ"

ואז תיגע הקשת בַּאדמה,

בְּגֶשֶם הַדְמָעוֹת.

חַמָה וּמתעקשת לְהִישָמַע

תפילת האמהות

**********************

העוצמה מאחורי המילים

זה התחיל בקול נקישות תוף חרישי. ואז נשמע קולה  של רות (ק) "תפילת האמהות".

לפתע, ברקע, צלילי הבוזוקי מבין אצבעותיו המיומנות של נרי רבי.

והגיטרה שחברה לה יחדיו, בין ידיו של איתי וילסון וקורט שהמשיך להקיש על התוף שלא החריש. והכל ביחד בעוצמה אל הלב, שדפיקותיו משתלבות עם נקישות התוף והמילים. לכם העושים את זה, ביום עצוב שכזה, שהצלחתם לרגש, להעצים את התחושה ולזכור, ולזכור ולזכור.

יונה רבי

הציפורים המקננות בעמק במעיינות

הציפורים המקננות בעמק המעיינות

שפע המים, הנופים החקלאיים  והמזון הרב מושכים לעמק המעיינות מגוון של ציפורים מקננות, להנאתם של אלפי המטיילים באזור. עשרות מיני ציפורים, נודדות ויציבות מוצאות מזון עשיר לגוזלים בין בריכות הדגים, השדות הירוקים והסבך העשיר של גאון הירדן.

הגיבור הראשי של שדות העמק בקיץ הוא הסיקסק, שמסדר גומה קטנה בקרקע, כדי להרשים את בת זוגו, אשר מטילה ארבע ביצים מוסוות להפליא. אם לא נראה לכם את הקן או את האפרוחים שקפאו על מקומם תחשבו שהוא סתם צווח בהתרגשות מהמבקרים הרבים. אבל הסיקסק פשוט מנסה להרחיק אותנו מהקן ולהגן על גוזליו.

במצוקים היורדים לירדן מקננים עשרות שרקרקים, צבעוניים ורעשנים. במחילות העמוקות שהם חופרים יש מיזוג אוויר טבעי ובשטחי החקלאות והסבך מסביב הם מוצאים שפע של חרקים, אותם הם צדים בתעופה, במפגן וירטואוזי שלא היה מבייש אף מזל"ט. באותה השכונה מקננים גם הכחל, הכוס, לבן החזה והפרפור העקוד. ציידים מומחים, כל אחד בתחומו.

לקראת ערב מתכנסות להקות הציפורים ללינה, כל מין באתר המתאים לו-הקאקים, הלבניות והסנוניות. באותו הזמן יוצאות לצייד אנפות הלילה, עם הנמיות , התנים וחזירי הבר. זו השעה היפה ביותר לסיורי הטבע והצפרות שלנו, שמשולבים באירוח בכפר רופין בכל סוף שבוע. בסיום הסיור, עם רדת החשיכה נאמר לילה טוב לתנשמת ולשעיר, שקולותיהם עוד ילוו אותנו עמוק אל תוך הלילה.

לפרטים על האירוח, הסיורים הקבועים למשפחות ותאום מיוחד לקבוצות. דוד  050-5395856

בדואל  dglasner@krp.org.il.


שרקרקים בעמדת ציד על הגדר – צילום: נינו

מבזקי התנועה הקיבוצית 9.5.14

 

מטה התנועה הקיבוצית הגיע בשבוע שעבר ליום שלם של סיור ולמידה במוסדות ופעילויות הסוכנות היהודית. מר רני טריינין, סגן יו"ר הסוכנות היהודית וחבר קיבוץ בית ניר, הוביל את הסיור מתוך אמירה כי "החיבור בין התנועה הקיבוצית לסוכנות היהודית הוא ברור ויכול ליצור התפתחות אמתית בשני הגופים. עובדה היא שהתנועה הקיבוצית הפכה עם השנים לאחד מהכלים החזקים והנכונים ביותר בסיוע לקליטת עלייה ולחיבור אוכלוסיות העולים לחברה הישראלית". לתנועה הקיבוצית ולסוכנות מספר פרויקטים משותפים כגון אולפני לימוד העברית, תכניות "מסע" שונות ועוד. במהלך הסיור הוחלט כי יוקמו שני צוותים חדשים, האחד – יעסוק בהעמקת ופיתוח הקשר בין התנועה לסוכנות ובבניית פרויקטים נוספים שיבטאו אותו והשני -יעסוק בקשר בין התנועה הקיבוצית לבין העם היהודי החי בתפוצות. במהלך הסיור הגיע מטה התנועה לפגישה עם יו"ר הסוכנות היהודית, מר נתן שרנסקי שהביע הערכה גדולה לפועלה של התנועה הקיבוצית במהלך עשרות השנים האחרונות ואת התקווה כי שיתופי הפעולה בינה לבין הסוכנות היהודית ימשיכו בעוצמה.

כחלק מבניית תכנית משותפת לתנועה הקיבוצית ולמשרד הרווחה של הקמת בתים לאוכלוסיית מבוגרים בעלי צרכים מיוחדים בקיבוצים וליווי הבתים הקיימים, נערך סיור בגבעת ברנר בו השתתפו צוות בכיר ממשרד הרווחה, אורית גלאור ודנה גורן ממחלקת בריאות ורווחה וד"ר רינת גלילי ראש אגף חברה קהילה בתנועה הקיבוצית, אילנה היוז ראש ארגון אהדה, צבי מנבר יו"ר המרכז לשיקום של התנועה הקיבוצית, ונציגי קיבוצים המעוניינים בבחינת הקמת מסגרת כזו בקיבוצם. המשתתפים  פגשו את צוות הבית הממוקם בקיבוץ ושמעו על היתרונות והאתגרים הניצבים בפני פעילות מסוג זה. לאחר ביקור נוסף של צוות המשרד בקיבוץ מחניים, בו נמצא בית נוסף לבעלי צרכים מיוחדים יתואם המתווה לזירוז הקמת הבתים בקיבוצים שרוצים בכך.

במועצת התנועה שהתקיימה השבוע באפעל השתתפו נציגי קיבוצים רבים. על אף מזג האוויר החורפי שנשב בחוץ, בפנים נידונו חלק מהנושאים בלהט רב. בתום דיונים ממושכים העבירה המועצה את המלצות מזכירות התנועה המביאות להשלמת ההחלטות בנושא הפנסיה מהמועצה שהתקיימה בנושא בתום 2013 בנושאי הפנסיה ובנושא התיקונים ב"חוברת הכחולה" שהיא מסמך הנהלים והתקנות לפיו פועלים גופי התנועה הקיבוצית. הצירים שנכחו בעולם קיבלו עדכונים ממנהל המחלקה המשפטית עו"ד מיכי דרורי ומראש אגף כלכלה רו"ח דגן לוין בנושא המאבק על הבנייה בקיבוצים ובנושא עסקת המכירה של "תנובה". בנוסף, אושרו המינויים לוועדת הביקורת התנועתית, זו הזדמנות נוספת להגיד תודה גדולה לחברי הוועדה המסיימים ולברך בהצלחה את הנכנסים.

ביום רביעי הקרוב(14.5) יתקיים טקס ההתייחדות של התנועה הקיבוצית עם 3050 בניה ובנותיה שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. בטקס ישתתף שר הביטחון, רא"ל במיל' מר בוגי יעלון ואורחים נוספים שיבואו לציין יחד עם התנועה הקיבוצית את זכר נופליה. הציבור הרחב מוזמן לאירוע שיחל ב17:00 באנדרטת הקיבוצים שביער משמר העמק. הזמנה לאירוע מצויה בלינק הבא: http://www.kibbutz.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=3&act=show&dbid=pages&dataid=131870

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה שהתקיים ביום שני השבוע השתתף איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית באזכרה  לזכר 38 הנופלים בקיבוץ בית השיטה ונכח עם החברים בעת הצפירה . "המספרים הנוראים הם הצד הכואב של הציונות, ההתיישבות ואהבת הארץ עליהן אנו  נלחמים יום יום.  התנועה הקיבוצית הייתה תמיד בחזית המאבקים והקרבות, ושילמה על כך מחירים כבדים. ביום זכרון זה, לבנו יוצא אל המשפחות השכולות של כל 23,169 הנופלים והנופלות. אל ההורים, האחים, האלמנות והיתומים. אנו קוראים למנהיגות הישראלית לפעול בעצמה על מנת להפסיק את מעגל הדמים ועל מנת שלא יתווספו עוד שמות לרשימה הנוראה. התנועה הקיבוצית תמשיך לפעול למען בטחונה והבטחת קיומה של מדינת ישראל" אמר ברושי במהלך היום הקשה.

קיבוץ "קליה" חוגג 40! ברכות שלוחות לקיבוץ המסמל אפילו בשמו "קם לתחיה ים המוות" את הבחירה החלוצית להקימו באזור ים המלח. קליה הינו סמל להתיישבות וחלוציות ומעורר השראה רבה בבניית הקהילה, החקלאות והכלכלה שהלכו וצמחו לאורך 40 שנות קיומו.

ביום רביעי האחרון התקיים יום עיון בנושא מכוני המחקר הקיבוציים, היום הינו חלק מתהליך מתגבש שמטרתו להדק את הקשר עם מכוני המחקר על מנת לסייע למזכירות התנועה בגיבוש המדיניות ובעיצוב דרכה של התנועה הקיבוצית.

שיהיה לכולנו שבוע נפלא

עופר נוימן, דובר התנועה הקיבוצית


דברים טובים


לא הספקנו להפטר מריח עשן המנגל של יום העצמאות וכבר מדליקין אש מדורה לכבוד ל"ג בעומר.ומתלבטין במה נשליך לאש שיהיה טעים מסורתי ולא תפוח אדמה...

בינינו, יש עשרות אפשרויות של מה אפשר לזרוק לגחלים חוץ מתפוחי אדמה ומרשמלו? הרי לכם רשימה: חצילים, פלפלים,פיתות מחיטה מלאה וסתם פיתות ועוד לא דיברנו על הפויקה... הנ"ל. בחרנו מתכון טעים לבטטות במדורה (ירק שרק בשנים האחרונות נחשפנו למלוא האפשרויות הטמונות בו)

     

בטטות במדורה

המצרכים

כף בצל קצוץ

חצי כפית טימין

מלח ים

פלפל לבן טחון

בטטה (רצוי בגודל בינוני)

אופן ההכנה:

מקלפים את הבטטה וחוצים לשניים. שמים את תערובת הבצל הקצוץ והתבלינים באמצע, עוטפים בנייר כסף ומניחים במדורה (רצוי על גחלים ולא ישירות על האש). ממתינים בין חצי שעה לשעה ומקבלים בטטה בטעם מדהים.

וכאמור, אפשר גם שאר ירקות על גחלים במדורה:  חציל, בצל ושום למשל:

לעטוף חציל שלם בנייר אלומיניום ולאפות אותו במדורה - מומלץ על הגחלים הפחות חמים. לאחר כחצי שעה לבדוק אם החציל התרכך ולהוציאו. מומלץ לחצות את החציל לאורכו, לקצוץ את פנים החציל ולהשאיר בתוך הקליפה. למרוח מעל טחינה. גם שום ובצל אפויים ניתן להכין בדרך דומה.

 

העתקת קישור