דף 2109 פסח 2014
13/4/2014
דף מספר 2109 י"ד בניסן תשע"ד 14 באפריל 2014



עריכה והדפסה: נעה ידין ועדנה לנדאו

עריכה באינטרנט: טל גולן, אייל אורן
רשימת המאמרים
לחצו כאן להצגת כל הכתבות ברצף
שער פסח



מגזרת נייר – יאיר נשר

האתר בו מתפרסמות עבודות של יאיר nesher.homepro.co.i 
מודעה ערב פסח

י"ד בניסן  14 לאפריל 2014

תכנית החג



בשעה 17:00 קציר העומר בשדה שממזרח לכביש העולה לגבע דרומה מהיקב

19:15 התכנסות לסדר פסח בחדר האוכל

22:30 מוזמנים לחגוג בפאב האורווה

חג שמח

כולנו בני חורין - צלילה לקס

כולנו בני חורין

אדם בן חוריון הוא אדם בעל זכות בחירה.

הוא בוחר היכן הוא חי וכיצד.

במילים "היכן הוא חי וכיצד" מתממשת החלטתו באיזה חברה יבחר לחיות ומה יהיה חלקו  במארג הקיום של חברה זו.

הבחירה מביאה עמה מחד זכויות והטבות ופתיחת אפשרויות ומאידך, מחויבויות והגבלות.

בכל  קבוצת אנשים המגדירה עצמה כחברה (בניגוד לאוסף מקרי של פרטים) יש מערך חוקים המאפשר את קיומה.

החוקים מגדירים זכויות, חובות, איסורים ונהלים.

בחברה הנקראת מדינה (דמוקרטית) קיימת הפרדה בין רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שופטת, והיא מונהגת ע"י נציגים נבחרים.

על הקיבוץ חלות שתי מערכות חוקים.

המערכת הראשונה היא חוקי המדינה והשנייה, חוקי הקיבוץ (תקנונים) כפי שחוקקו חברי הקיבוץ והחילו על עצמם.

אין הפרדת רשויות בקיבוץ, אין מערכת אכיפת חוק, משטרה ובתי-משפט.

בניגוד לממשל במדינה, הקיבוץ הוא דמוקרטיה ישירה בה לכל חבר, אם יבחר בכך, יש אפשרות לקחת חלק בחיים הציבוריים או להשפיע ע"י אופן בחירתו בקלפי.

יישום מערך הכללים הפנים קיבוציים, מותנה במחויבות של כל חבר, בהסכמות הקיימות בתוך החברה ובקיום מערך ארגוני יציב, המסדיר באופן יעיל את קיום הקהילה והתנהלותה בהיבטים כלכליים והיבטים חברתיים.

יצירת בקיעים במוסכמות החברתיות ואובדן חלק מהן כמו גם ויתור על מקצתן, מביאים למצב של אובדן המחויבות האישית, שבירת כללים ופריצת תקנונים.

התהליך מתחיל ביחידים, סוחף אחריו חברים נוספים ויוצר אוירה של "איש לנפשו".

מתעצמות הדרישות לקבלת הטבות ופוחת הרצון לעשות למען הכלל. זהו תהליך של התפוררות חברתית.

בפני חברה המצויה במצב שתיארתי עומדת אפשרות בחירה.

המשך התנהלות קיימת תוך ניסיון להכניס תיקונים ותקנונים לשיפור המצב, או פתיחת הליך של יצירת הסכמות חדשות והכנסת שינויים באורחות חיים, שינויים שיהוו תשתית מבנית להסכמות החדשות.

קבוצת גבע נמצאת היום במצב המשברי המתואר לעיל. האם ישכילו חבריה לבחור בדרך של יצירה והתחדשות, או יבחרו לדשדש במה שהיה?

זוהי שאלת הבחירה בהווה המשותף שלנו.                      

צלילה לקס

אתגר הגבעה - רענן פרנס

אתגר הגבעה

"אתגר הגבעה" הינה תחרות אופנים ארצית הנערכת בגבע לזכר עוזי לב ז״ל, חלוץ רוכבי האופנים בגבע הנערכת באביב אחת לכמה שנים.

שמה של תחרות זו, שהפכה מסורת לרוכבי האופניים, מתאים ומבטא את מכלול האתגרים הניצבים בפנינו בפסח זה. 

על ארבעה אתגרים עומדת גבע:

האתגר הראשון - אתגר הפרנסה. ערך העבודה בגבע מיום הקמתה היה ערך מרכזי שעליו קונצנזוס רחב. התנאי להמשכיות חיינו המשותפים על גבעה זו, תלוי במחויבות של כל אחד ואחד מאתנו לתרומה מקסימלית לפרנסת משפחתו. 

האתגר השני - התמודדות עם "מכות״ שאינן בשליטתנו , יובש ובצורת, ממשלה המשנה את החוקים והתקנות בנושאים כגון קרקעות, מחירי תשומות חקלאיות, שינויי מטבע ועוד. 

האתגר השלישי - שאלת הזהות בה בקרה עוסקת בימים אלו, הנתיבים בהם תבחר ההנהלה החדשה  קריטיים לחוסן הכלכלי ולעתידה של גבע.

האתגר הרביעי - שאלת הזהות העתידית של גבע. לאן פנינו? אין ספק כי עלינו לבחון מחדש את חיינו המשותפים ומידת השיתוף הרצויה לנו. בחירת דרכנו החדשה תשפיע בוודאי על היחסים שבין אדם לחברו, רמת שביעות רצוננו, צביון חיינו המשותפים ויכולתנו להוות גורם משיכה להמשך חיים על הגבעה של ילדינו נכדינו.

בעבודת צוות, גמישות מחשבה, תבונה ושיתוף פעולה, מקווה אני שנוכל לאתגרים הרבים העומדים לפנינו. 

חג שמח, רענן פרנס

לחברי גבע - יהודה בכר

חברי גבע שלום,

חג האביב עומד בפתח,ואיתו הפריחות והריחות המוכרים והנעימים של הטבע סביבנו שבאביב הוא תמיד נדיב יותר. לחג הפסח משמעויות רבות שהמתאימה מהן לתקופתנו היא לא  זו בעלת המשמעות המילונית של יציאה מעבדות לחירות,אלא של בחירה וקבלת אחריות באופן רצוני וחופשי על חיינו ודרך התנהלותנו.

גבע נמצאת בתהליך של שינויים שונים שכולם הם פרי של רצון והחלטות לחשוב מחדש ולרענן פרדיגמות ושיטות,מתוך תקווה להגיע לאיזונים ושיווי משקל מתאימים יותר לרצון החברים.

גם בתחום העסקי,מתרחש בגבע תהליך די דרמטי של החלפת סוסים לכל רוחב השדרה הניהולית,הן בבקרה והן בקיבוץ. מהלך כזה שנעשה באופן כה כולל בזמן קצר  יחסית, איננו פשוט אך להערכתי,הוא נכון, הכרחי וגם בעל סיכוי רב להצליח ולאפשר לקיבוץ להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין עם אופק בהיר ותקוות שיהיה ניתן להגשימן.

אני רוצה לברך את הקיבוץ שידע להנות מכל  הטוב שיש (והוא לא מעט) ושידע לפרגן ולתמוך במתחילים שנרתמו בקדמת העגלה ,בחולמים שמנסים לכוון את העגלה,וגם קצת בהוזים שמנסים לאתגר. לכל אחד תפקיד חיוני ביצירת הרמונייה שלמה יותר וסביבת חיים נעימה וכייפית יותר.

חג שמח לכולכם

יהודה

  

 

 

 

 

 

משולחן מנהל הקהילה - איציק מור

משולחנו של מנהל הקהילה

 

חברי קבוצת גבע- לקראת חג הפסח

חג הפסח הקרוב מסכם שנת פעילות בתפקיד מנהל קהילה בגבע, הייתה זו שנה של עשייה ענפה. להלן סיכום קצר על הנעשה עד כה:

1.      הפעלת מודל הפרטת מזון.

2.      הכנת תכניות לאיחוד הכלבו והמרכולית ואישורן בקלפי. בשבועות הקרובים לאחר קבלת התוכניות נבצע מכרז לבניית מבנה חדש. חשוב לציין, כי נדאג להמשך מכירה לחברים גם בשלבי הבניה.

3.      בימים הקרובים נגמר פרויקט שכונת הדרים, אנו בתהליך בניית תכניות לשכונה חדשה שתבנה. כאשר, מיטב המאמצים מושקעים לשיפור מצב הדיור של החברים בהקדם האפשרי. במקביל, עד לבניה חדשה, נמשיך בתוכנית שיפוצי הבתים.

4.      בניית תקציב הקהילה, הפרדה מהעסק והכנת דוחות נפרדים של מקורות ושימושים לקהילת גבע, כולל תכנית השקעות.

5.      אנו עוסקים כיום בבדיקה ובניית ענף הרכב על מנת לשפר את זמינות ואמינות הרכבים לחברים. כמו גם, החלפת תוכנת רכב, שינוי בתקנון הרכב, חיוב בגין זמן.

6.      שינויים בהתנהלות ענף הבנוי והחשמליה.

7.      הוחלט, כי השימוש במתקני גבע ע"י גורמים חיצוניים ילווה בתשלום בגין השימוש.

סיכום שנת 2013 בקהילה הסתיים בדומה לשנת 2012 עם ירידה קטנה בגרעון. בשנת 2014 התוכנית אשר הוצגה ואושרה, משקפת ירידה בהוצאות הקהילה, תהווה בסיס למסגרת העבודה השנתית.

שמירת התקציב תהיה בעדיפות עליונה. היעד הוא ליעל את ענפי הקהילה וליצור חסכון בתקציב וליעד את החיסכון להשקעות נוספות בקהילה.

אני מזהה ומודה על כך, שקיימת הענות לשינוי התפיסה והפנמה להתנהלות ביעילות רבה יותר בתקציב הקהילה.

לצערנו, שירותים הניתנים בחינם – נוהגים בהם בבזבזנות. לדוגמה - תהליך הפרטת המזון יצור עודף בתקציב החבר, במקום למלא את פחי האשפה ולחלק לאחרים.

נכונה לנו עוד פעילות בקהילה על מנת ליעל את הענפים ולהעבירם להתנהלות כלכלית טובה יותר. פעולות אלה יביאו לרווחת חברי הקבוצה.

לקבוצת גבע יכולת כלכלית טובה וכולי תקווה כי בשנים הקרובות יכולת זו תבוא לידי ביטוי של צמיחה ובניה.

אני מודה לחברים ובעלי תפקיד שעזרו בשנה האחרונה בעבודת צוות משותפת ולכל העוסקים במלאכה. כמו כן, לעופר ברזק על עבודת הצוות הטובה במהלך השנה האחרונה, מאחל המשך הצלחה בכל אשר יפנה.

בברכה,

איציק מור, מנהל קהילה

ממש"א לכבוד החג - אלון קרל

 

ממש"א ולכבוד החג

בשבועיים הקרובים יחול חג הפסח, הבא עלינו לטובה. חג זה טומן בחובו מספר ימי חופשה מיום העבודה הרגיל, נצלו אותם כראוי למנוחה, פעילות מהנה, עשייה ברוכה.

לחגי ישראל יש משמעויות רבות וניתן לחבר כל חג לכמעט כל אירוע ומצב עכשווי, חג הפסח : יציאה מעבדות לחירות, תעייה אחר הארץ המובטחת, איבוד האמונה, מהי מנהיגות, סולידריות וחברה, גאולה. שאלות כבדות משקל, רלוונטיות תמיד ושניתן לחברן ליום-יום ובכל שנה ותקופה. היכן אלו פוגשות אותנו בקיבוץ גבע ובאופן אישי, לאלו תשובות רבות וכולן נכונות.

ממקום עבודתי בקיבוץ, פגישות אישיות, הנהלות הקיבוץ והלכי רוח וברוח חג שמח:

יציאה מעבדות לחירות – כל מי שעבודתו היא קצת או יותר ממקום עבודה אליו קמים בבוקר ומסיימים   אחה"צ, היודע למצוא עניין במעשיו ובתרומתו במקום עבודתו, מי שעושה את  הצעד קדימה ולוקח אחריות גם כאשר לא היה חייב לכך – סתם כי רצה  להתקדם ולתרום, המתחיל בקריירה חדשה ומוציא עצמו מתקיעות.

תעייה אחר הארץ המובטחת – הבוחן את דרכו המקצועית, הבוחר לעשות ולא לחכות, המתכנן לעתיד, המעיז לנסות, הבוחר במעשים, האופטימי, מי שמוכן לקראת דרך שלא תהיה קלה ומתוך אמונה כי יגיע לחוף מבטחים, הרוצה ביותר.

איבוד האמונה – המתייאש, בחירה בקיים וזניחת העתיד, המסרב לבחון דרכים נוספות ושונות, המבקש לחסות בצל ולא להביט קדימה, המכסה עצמו מפני המציאות, מהי מנהיגות –  הרוצה להשפיע על חייו, הקם לפעולה, מי שאינו ממתין שאחרים ייעשו, הפועל להשגת  המטרות, היודע לעזור לאחר, מי שרוצה\יכול\מוכן להוביל, המגדיר מטרות ודרך ובאופן מובן לכלל, שרואה את טובת הכלל ושם אותה לפני טובתו האישית.

סולידריות וחברה –  אחד מרבים, לרתום עצמך למען כולם – בלי לאבד את עצמך, להיות חלק מכולם, להשלים, סובלנות, סבלנות, ליהנות מהשלם, לעזור לנזקק, ליהנות מהצלחות של  אחר, לפרגן, 

גאולה -  תקווה, ליהנות ממעשה ידייך, להאמין ביכולותיך לשנות, להביט לאחור

בסיפוק, השגת המטרות – בלי לוותר להמשך, יצירה, מנוחה.

פינת הדרושים :

1.      מציל לבריכת השחייה, לעונת הרחצה. מחודש מאי או יוני

2.      נהג בית ועובדי חוץ, החלפת ריצ'ארד. מחודש יולי.

3.      איש צוות מרכולית. מחודש מאי או יוני.

4.      רכז ועדת אבלות. אפשר מיידי.

5.      אחראי ביטוח לאומי וביטוח אלמנטרי. אפשר מיידי.

בקרוב :

1.      מכרז לניהול מערכת הגיל הרך, מורן שבילי תובא לבחירה לקדנציה שנייה.

2.      נציגי ציבור להנהלה כלכלית מורחבת, יובא לאסיפה.

3.      נציגי ציבור למזכירות, יובא לאסיפה.

4.      רכז בניין, בהליכי ראיונות, יובא לאסיפה.

הודעות:

1. בימים אלו מתקבלים דוחות מצב קרנות – פנסיה, גמל, השתלמות – נא להעביר אם התקבלם למש"א או להדס במשרד חשבות שכר. כזכור אנו עוסקים בעזרת חברה חיצונית, סט-פוינט, ליצור מערכת מידע אמינה שתאפשר אבטחה כלכלית לעת הצורך

2. בימים אלו מתקבלים גם דוחות 106 מהמעסיק. נא להעביר את אלו למש"א או להדס. למי שעבד אצל מספר מעסיקים בשנת 2013, יש להביא מכל מעסיק את הטופס 106 – המעסיק מחוייב בחוק לנפק את טפסי 106. בקיבוץ אלו נדרשים להשלמת המאזן לשנת 2013, עבור כל מי שהוא חבר קיבוץ.

חג-פסח שמח ומהנה

אלון קרל

 עבדים היינו



לפרעה במצרים...


זווית ראייה - נחמן רז

סגולת ההתחדשות וסגולת ההתקדשות

הפסח נחשב לגדול שבמוֹעדי ישראל. מדוע? כיון שלפי מסורת ישראל, אי-אז במאוֹרע הגדוֹל ההוא "נהייתם לעם". לא סתם קבוצת אנשים, ציבור מִקרי, אלא עם. מקבץ של אנשים שיש להם תחושת שייכות ורגש של שותפות עם אחרים שאף הם רואים עצמם ונראים בעיניים של זולתם – כעם, כציבור שיש לוֹ משהו המייחד אותם מצבורים אחרים. זיכרון משותף ביחס לעבר, לראשית, וגם תקוות לעתיד, לימים יבואו, לחזוֹן לגבי מה שיהיה ומה שצריך שיהיה.

והאירוע המכונן הראשוני – הוא, כמובן, מאורע יציאת-מצרים, שעיקרו – השחרור; החירות. והמעבר להשתנות מבית-עבדים לעם חופשי, של בני-חורין.

כל מה שמתלווה לחג הזה, הפסוקים החוזרים בהגדה על הפסח, המשפטים הנאמרים בארמית, המאכלים המיוחדים המסמלים תכנים ומשמעויות; מעשי ניסים נפלאים ואירוע חשוב ביותר: התייצבותו של מנהיג כמשה רבנוּ. ראש וראשון הנביאים בעל סגולות מנהיגות נדירוֹת, שיש לו קשר ישיר לאלוהים בורא  האדם והעולם, ואמונת העם הסרבני, בוֹ שאין לו גוף ואין לו דמות-הגוף אלא אמונה שלמה. שליָמים קראוּ לה:"מונותאיסטית"; יחידוּת של כֹח על-אנושי, האמונה באל האחד הזה היא המשמעות הגדולה של המעבר הנפלא מבית-עבדים ל"גוי קדוש" ואחר-כך במפקד במעמד מתן-תורה, בהר-סיני, על כל המתחייב מקבלה זו, על קשייה ומעמקיה. זו המהפכה הראשונית המורכבת והקשה כל-כך.

וכרגיל בחגי-ישראל החיבור של המשמעות הרוחנית עם עוֹלם הטבע, החקלאות, המטעים ושאר היבטי הטבע. וכן שעשועי החג המיוחד הזה הקושיות והתשובות עליהן ושאר דברים שיש בהם שיתוף של הקטנים עם הגדולים.מעין חידון.

ואם נשאר עוד כוח ורצון – שירת השירים המתאימים בצוותא- אבות ובנים, קשישים וצעירים, אורחים ומקומיים.

ולבסוף – החיפוש אחר האפיקומן שעל-פי-רוב, כמעט תמיד! נמצא לאחר חיפושים מאומצים ומזכה את המוצאים העליזים במתנה לפי בחירתם.

כך הרציני והקל, הלאומי, הכללי והמקומי הקרוב, הכל מתחבר לחוויה חגיגית אחת שבה עולמנו מתלכד לחג, חג-החירות הכוללת

חג שמח

 
עלינו להיות השינוי - רחלי וייס

"עלינו להיות השינוי שאנו רוצים לראות בעולם" – מהאטמה גנדי

בהתייחס לכתבה עוז לתמורה אל מול הפורענות.

1.     יש  להניח שיצחק בן אהרון לא היה מרוצה מחיי הרוח והערך השוררים בקבוצים המתחדשים. יש סבירות גבוהה שלא לילד הזה פילל ולא על זה התריע.

2.     מצבים של חוסר ניהול או ניהול שגוי היו מנת חלקם של כל נושאי התפקידים בעבר.  לכל אחד מהמזכירים, מרכזי הקהילה והמשק בעשרים השנים האחרונות יש חלק בירושה הקשה, איש לא יוצא נקי מזה ואיש לא יכול להניח את זה לפתחם של מזכירים, או מרכזי משק כאלה ואחרים......

3.     ועדיין עם כל התיאור הקשה, מרבית הציבור בגבע מקיים את חובותיו ומתנהל על פי  תקנוני המקום. נראה שיותר נכון לתאר את המצב  כ "רשע וטוב לו, צדיק וטוב לו ".  גם הצדיקים גרים בבתים נאים, זוכים לחינוך מעולה לילדם וזוכים לאיכות חיים טובה.

4.     יש לעשות בדק בית, יש לתקן את הזקוק לתיקון, נכון לכל עת וגם להיום.

5.     אין ספק שאנו צריכים לפעול להגדלת הקופה הציבורית. קבוץ בעל אמצעים, כדאי להיות בכל צורה שנבחר לחיות בה. וכבר הוכח שאין קשר בין צורת החיים לעושרו של קבוץ. יש לנו מומחים מבחוץ ואנשים נבחרים חדשים מאתנו בעמדות כלכליות, שכולנו תקווה שיעשו את ההחלטות והמהלכים הכלכליים הנכונים. בשורת ההכנסות הגדלה במאזן, תימדד הצלחתם.

6.     יש לפעול לשיפור האווירה בקבוצה. נכון לכל צורת חיים. חבל שמשימה זו לא תופסת את עיקר סדר היום הציבורי שלנו.

7.     לאחרונה זומן למזכירות נציג מטירת צבי שיספר על תהליך השנוי שהקבוץ שלו עבר. (מבחינת רתימת העגלה לפני הסוסים). כל עוד לא החלטנו על שנוי בכיוון כדאי שנזמין נציגים מקבוצים שתופיים שיספרו כיצד מתמודדים בקבוצים שלהם עם בעיות דומות לשלנו.

8.     באם נחליט שקצנו מצורת החיים בה בחרנו לחיות, מלבד  דרך " הקבוץ המתחדש" , (דרך שלא באמת הצליחה להתמודד עם הקשיים שיצרה דרך החיים השיתופית, ויצרה עיוותים וקשיים מסוג אחר) יש דרכים נוספות.....

רחלי וייס

במטעים - אבשי

במטעים

בשקדים נהנינו ממנות קור סבירות ומזג אויר נח בפריחה מה שאיפשר לדבורים לבצע את עבודת ההפריה ביעילות. את הערכת היבול נעשה בעוד כשלושה שבועות אבל כבר עכשיו ניתן להעריך כי היבול יהיה סביר פלוס.נראה כי הגלעין יהיה גדול והמחירים יהיו טובים בהרבה משנה שעברה (בעיקר בגלל בעיות בארה''ב) ולכן אנחנו מעריכים כי תהיה שנה טובה בשקדים. בגלל הבצורת התחלנו להשקות הרבה מהרגיל מה שיעלה בהרבה את ההוצאות הצפויות.

בזיתים הפריחה כרגע בעיצומה ונראה שתהיה גם שם שנת יבולים יפה.

אני מזכיר כי אנחנו מטפלים גם במטעי השכנים מעבר לואדי וגם שם היבולים נראים יפים.

בהמשך  הקיץ ניטע לידידנו בן גבע יוסי שמחוני חלקה נוספת של זיתים בערך כ-37 דונם ונגיע שם לשטח של כ-80 דונם.

בפרדס במטע המינאולה היתה פריחה בינונית וביצענו חיגור על הבדים כדי להגדיל את הפרי ונקווה לקבל פרי גדול שיביא מחירים טובים. במקביל אנחנו מבצעים שם ריסוסים נגד מחלות ומזיקים הבאים בד''כ באביב. במטע האור ליד בית הקברות הפריחה כרגע בעיצומה וזאת תהיה בפרדס זה שנת הפרי הראשונה ונקווה לשפע יבול ומחירים טובים.

בכל המטעים אנחנו נלחמים בעשביה בכיסוחים וריסוסים וכמובן משקים במרץ.

נאחל לכל בית גבע מגדול ועד קטן פסח שמח וכשר

בשם צוות הנוטעים, אבשי



גד"ש - קציר העומר

גד"ש   קציר העומר תשע"ד

חג האביב הקדים ובא .. חורף מוזר ממש קצר אולי הכי יבש.. 2 אירועי גשם יורה ומלקוש ומהסערה של דצמבר נשארו רק כמה חריצים וראש מועצה צדיק .  גידולי החורף התייבשו להם בקצב וקצרנו כבר שליש משטחי החיטה ( 1000 דונם) לתחמיץ . חלקות חיטה שלא ניתן היה להשקות ב"חורף" נקצרו לשחת (700 ד')   כ - 1300 דונם חיטה שקיבלה תוספת מים תיקצר לגרעינים וזרעים במועד. נקוה שהמחיר הגבוה מאוד של המזונות הגסים יפצו על יבולי בינוני.

 600 דונם שחת קטניות נקצרו באיכות טובה ויכבשו בקרוב..  

אופטימיות של תחילת החורף

 איצ'ו פתח לנו מים


הצוות (אלי , מיקי , אבישי , ארז , יוחנן ומאיר)  עסוק בימים אלו בעיקר בהשקיות ,דישונים וקלטורים בגידולי האביב :עגבניות ,תירס מתוק ותחמיץ, שעועית, חמניות וגרעיני אבטיח.

 2 חלקות הגזר לקראת קטיף בקרוב ע"י גזר שלוחות , אחת לייצוא ואחת לשקיות של שטראוס.

הצוות מתחזק בימים מסוימים כשבית הספר לא מפריע בנכדים: אור ר, עומרי ג. ורועי ר.

בחקלאות ישנן הפתעות ואי אפשר בכל לשלוט... נעשה מאמצים לצאת מרוצים .

כמו בכל שנה נצרף הזמנה לקציר העומר בשדה החיטה שמתחת ליקב הגבעה.. ואם גשום או יש בצורתאסור לוותר על המסורת ... ואת המספרים נשאיר לחג הביכורים ...

ברכות לעופר על 5 שנים מושקעות ובהצלחה לרענן בתפקיד המאתגר ..

צוות הגד"ש של חקלאות קבוצת גבע 2012 בע"מ

מאחל לכולם חג חירות שמח.

 

ברפת - צור פלג

ברפת

צוות הרפת 2014 על רקע סככת העגלות המשודרגת

עומדים מימין: עמר רז, שחר נתן, נתן בן יוסף, דויד ברעם, צור פלג, יהודה חזין (מנהל אתר "שיאון" גבע).

כורעים (תחת העומס, לכן אינם בתמונה): יוחנן אורן הוותיק מבית השיטה, סאפסינג מתאילנד, מתנדב/ת מזדמן.

עוז לתמורה – בזכות הרפתנות

שנת 2013 סוכמה.

היא הייתה רווחית מקודמתה, נראה כי הייתה זו שנה טובה לכלל הענף, וספק אם ישובו שנים נוחות דוגמת זו, במיוחד לאור הגזרות המתרגשות (מתווה לוקר, הקלות התמ"ת בייבוא וכו') ושנת הבצורת הנוכחית.

סה"כ הרפת הרוויחה כ – 13 אגורות לליטר יותר מאשתקד (כ – 2.3 מלש"ח), וגם מבחינה מקצועית – פוריות, בריאות, גידול – מגמת שיפור מתמיד, העדר מנותב כל העת לייצור מוגבר יותר בקיץ, או אז התשלום מלא גם עבור החלב החריג מעל המכסה. למכסה עצמה ניתנה השנה עוד תוספת של 80,000 ליטרים, והיא עומדת על כ – 4.3 מיליון ליטרים, כשהייצור בפועל, כולל המטבח והחריגה יעמוד ב – 2014 על– כ – 4.9 מיליון ליטרים.

אין ספק כי הגידול המתמיד יצריך השקעות נוספות בשנים הקרובות, אך הפוטנציאל שלנו לייצור מוגבר בהחלט טוב.

לאחרונה חנכנו את סככת העגלות המחודשת (מצ"ב תצלום להמחשה) על חורבות י"א ו- י"ב, ללא תוספת מטרז', אך בתוספת גובה שעושה את כל ההבדל ומאפשרת גידול יותר ראשים, בתנאים מיטביים, על אותו השטח. אין ספק כי השקעה כבדה זו נתנה פתרון לשלוחת הגידול, ועומדת בתקני איכות הסביבה, אך נראה כי בעתיד הלא רחוק נדרש לסככה נוספת גם לשיכון חולבות.

מתווה לוקר, על כל הניסיונות החוזרים לקצץ את כנפיו לרעתנו, עדיין מאפשר משק מתוכנן לפחות עד סוף 2017. נקווה כי היציבות החשובה הזו תשמר, וכי גם בעבור עליית התשומות התלולה שצפויה בימים אלו, בעיקר בעקבות הבצורת, נקבל פיצוי הולם דרך מחיר המטרה. יש לזכור כי גם מחירי הבשר נמוכים, עקב יבוא מאסיבי של עגלים ב – 2013, כשהאבסורד חוגג – הצרכן לא נהנה מהוזלה כלל.

הצוות עצמו יציב, קשה יום, מזהה ייחומים, קולט המלטות, ואוזר תעצומות נפש לקראת עונת צינוני הקיץ המקדימה הפעם. נתפלל לקיץ נח ונסבל לפחות כמו קודמו.

לאחרונה עוברים הפיאטים הזקנים רמונט כללי ע"י יורם רובינשטיין וישי העוזר שלו, הטרקטורים בעבודתם מוכיחים  כי בחיים צריך לדעת למות צעיר אבל למשוך את התקופה כמה שיותר.

 נייחל לכולנו חג שמח, שפע חלב איכותי, והרבה הרבה בריאות.

בשם צוות הרפת המקומי, צור פלג

 

בדיר - יעל

בדיר

 

בתחילת השנה האזרחית החלפתי את עמר רז לאחר 40 שנה של ניהול הדיר. לעמר תודות רבות על הניהול המסור, מקווה שנמשיך את הדרך שהתוות בהצלחה.

בצד המקצועי:

המלטות פברואר רק הסתיימו וכבר אנו בעיצומו של גל המלטות נוסף, שמסתמן כמוצלח לא פחות מקודמו.

בשבועיים הקרובים ימליטו 350 כבשים 550 טלאים, מקווים שאחוז התמותה יהיה נמוך, וכן שהכבשים ייתנו הרבה חלב.

בשלוחת הטלאים לפיטום -  כרגע המחירים טובים והביקוש רב, מקווים שלא ירדו בהמשך השנה, ושיבוּא הטלאים מאוסטרליה לא יפגע במחירים ובביקוש.

אנחנו מייצרים הרבה חלב (הממוצע הגבוה בארץ לכבשה 670 ליטר לראש), כאשר התחזית השנתית היא 800,000 ליטרים סה"כ.

חשוב לציין את הנושאים בנטל אשר ידועים במסירותם הרבה: זקן הנוקדים - ניצן (Xי) טריידל, אופיר אורן, אורן רזניק, טראד סאקר, בווטו וסרט התאילנדיים,

  ותורני השבת: זהר ברג, אורי ברזק, יונה רבי ויפתח רונן, לכולם תודה רבה על המסירות והנכונות לעבוד שעות רבות, קשות ומסריחות.

יעל

בקרה - יפתח רונן

מבקרה

לקראת בואנו לספר ביציאת מצרים, אספר מעט בנושא בקרה.

בקרה גבע מסיימת רבעון ראשון של פעילות בשנת 2014 עם גידול קל של כ 2% במכירות לחו"ל וגידול של 3% במכירות בארץ,שניהם לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אנו עומדים ערב חג הפסח, המהווה במסורת היהודית מועד זיכרון ליציאת מצרים , חג אביב וראשית ספירת העומר , כולם מבשרי שנוי .

בקרה גבע עברה בחודשים האחרונים תהליך שנוי פרסונלי משמעותי , משך מספר חודשים התחלפו בבקרה: שני סמנכ"לים , מנכ"ל ויו"ר. במקביל חלו גם שינויי תפקיד ברמת המטה והנהלת מחלקות שונות.

בחודש בו אני מכהן כמנכ"ל, נחשפתי לחלקים משמעותיים מהמכלול המורכב הנקרא בקרה גבע. מדי יום אני לומד חומר חדש , נחשף למידע, פגישות ודעות  ומנסה להכיר במהירות האפשרית, את כל ההיבטים של פעילות בקרה.

 מהיכרותי הקצרה עם בקרה עד כה, ברור לי כי מדובר בארגון  מורכב לניהול, אך עם כוחות רבים, ניסיון וידע מצטבר של  עשרות שנים.ארגון בעל יכולת יצור ותפעול הנשענת על עובדים מסורים, בצד מחלקת הנדסה ופיתוח חזקה.

ממול מורכבות זו אנו מפעילים מערכי רכש ויבוא ממזרח וממערב, מערכת תכנון ופיקוח הייצור ושרשרת אספקה ללקוחות המנהלת עשרות אלפי מק"טים. בנוסף על  כך מתקיים מערך ניהולי השולט מרחוק על ייצוא  לחמש יבשות,יחד עם פעילות חברות בנות.

"בקרה" נכנסת לשנתה ה - 50 והנה עומדת בצמתי קבלת החלטות. בפנינו אתגרים מורכבים המושפעים מתנאי השוק ההולכים ומחריפים: תחרות ודרישות איכות ברמה גבוהה מבעבר בשוק המקומי, לצד דרישות קפדניות של איכות, מחיר וזמינות, בשווקי היצוא. מול כל אלו אנו נערכים להתמודד עם האתגר כך ששנת ה 50 תסמן את השנוי וההתחדשות בהם פתחתי את דברי : פתיחת שווקים חדשים בחו"ל, פיתוח מוצרים חדשים במחלקת הפיתוח ,  שנויים ארגוניים נדרשים להערכות משופרת מול דרישות השוק, שינוי, רענון וחיזוק תרבות האיכות של בקרה, ככלי בסיסי להשגת היעדים המקווים כאמור.

באביב זה של שנת 2014 , ברצוני לאחל לכולנו, שיהי  זה עבורנו אביב של פריחות, תקופת לבלוב והתחדשות בבקרה ובגבע

יפתח רונן.

חמש שנים על מיכאל עברו בריקודים - עפר ברזק

Ofer berzak

Mail – ofergalidi.co.il

Website- www.galidi.co.il 


"חמש שנים על מיכאל עברו בריקודים " .

חזרה הביתה –

ב- 21-08 פגשתי את הפוזמק ידידי בחתונה של אביב ורם רון בגלבוע והצעתי לו להיות

יו"ר של גבע כמחליף של חברת "קמה" שהלכה. הוא הבטיח לבדוק היתכנות לצעד זה.

חצי שנה אח"כ אישרה הקהילה לבן המשק שעזב לנהל את המשק.

אבל בלי עבר – אי אפשר-

שורשים – נולדתי כשמלאו לגבע 29 שנים. עברתי את כל המוסדות – בית התינוקות . בית ב' ,גן קטן בתור רך בשנים , וכילד ביה"ס – בית א' בית כולל , בית פישקו , בתי קומותיים . רגלי היחפות חרשו כל פינה בגבע, וכמעט כל נקודה בגבעות הסמוכות.

בקרתי את "גבעת הכסא" מוקדם בבוקר בגיל 6 , ובגיל 10 הלכנו יחד עם ראובן לוין להרעיל קיני דבורים. ראובן למד אותנו לעשות חכות מענפי רימונים ויחד ירדנו לבריכת אגירה לדוג. בקיץ יחד עם אמא ודליה גפן הלכנו ל"דומים" ולתאנים , ובחורף לקטוף פרי הדר .

בגיל נעורים קטפנו רימונים בלילה מהגינות, ולקחנו את הסוס "ג'ימי" תחת עיניו של אלמליח.

בגיל הצעיר גם סחבנו את ה"בד פורד" והג'יפ לסיבוב לילה בעמק בלי רשיון כמובן.

עבדתי בכל הענפים – קצרתי תלתן בידיים עם איתן ואיצ'ו בחורף ב"אבו כאראם"

 במדגה

מרכז משק

 בשנים 1985-1988

"קומי",ריפדתי בקש את הרפתות יחד עם אורי שלו, יחד עם דוד זוהר השקינו עגלים, תיקנו צנרת השקיה בפרדס וקטפנו אשכוליות עם אלי גורן. חלבתי ברפת ובדיר , חרשתי בפלחה , ובלול אספתי ביצים , באסם ניקיתי חיטה עם יצחק קיצקי.

 המדגה הוא הענף עליו גדלתי , ובחופשת שחרור מהצבא נכנסתי לריכוז הענף לאחר חפיפה של 3 ימים עם יורם נצר. בזכות מקצוע זה הייתי 3 שנים  מדריך מדגה במשרד החקלאות , ואח"כ הקמתי פרויקט לדגים בוונצואלה . בחזרתי נכנסתי ל"עובי הקורה" בהקמת ועדות בגבע , ניהול הגבעטרון בו שרתי 10 שנים,  וכניסה לריכוז משק בגיל 34 , בחפיפה של 3 ימים עם יורם נצר. היה מצב קשה , אבל בשילוב ידיים הצלחנו לצאת מהבוץ ללא כל עזרה חיצונית, אלא בעזרה למשקים אחרים ותשלום חלק מחוב התנועה.

בסוף שנות השמונים יצאתי לדרך פרטית עם מטען עשיר ושורשי לחקלאות וניהול.

ואחרי 19 שנה אני שוב פה . הגבעה והנוי בה יפה כתמיד, והאויר נקי מזיהום , הגלבוע

והעמק משרים הרגשה טובה. שוב אני נהנה להלך במדרכות, לסוע בשדות, ולבקר במפעלים ובענפים. מצאתי ישוב מתלבט על צורת החיים בה הוא להמשיך. התחייבתי לא להתערב , ולנהל את גבע כמו שהיא. גם אם איני חבר יותר , האיכפתיות שלי לגבע לא פחתה, והקשר לשורשיי חזק מאד, כשאני מגיע בוגר יותר ובעל נסיון עשיר מקודם לניהול כל המערכת.

וכך – "5 שנים על עפר עברו במעשים" –

באתי לתת , השקעתי הרבה מעבר ל- 100% מתפקידי , וביחד עם כולכם הצלחנו לבצע את התוכנית הגדולה של הגדלת העסקים , הפקדה לביטחון סוציאלי מחד, והוספת דירות חדשות ומשומשות, לישוב גדל , וקולט משפחות חדשות  מאידך.

 עם איצ'ו רצין.  רכוז משק 2014- 2009

כשאני "פוגש" את חיים רוזן בכל בוקר בכניסה לגבע , והוא שואל:" נו?" אני אומר: "משתדלים  לשמור לך על הגבעה החשופה ,עליה עלית  יחד עם שותפיך המעטים וכמה בהמות."

היום אחרי 5 שנים כשארד מגבע לחיים חדשים , אשאל את חיים"  "נו ? משהו עשינו. לא?"

המדגה הביא אותי לחצי עולם ואני מקווה שעכשו אצליח להגיע גם לחצי השני , ולבצע

חלק קטן מתוכניתי הגדולה לאכלס את העולם בדגים ,כדי ליצור מזון לאוכלוסיית העולם הגדלה והולכת. זה יהיה עיקר עיסוקי .

 ואם מדברים על דגים -  משהו מהתנהגות הדגים – כשהם בריאים וחזקים , הם שוחים יחד ואוספים את מזונם,  וכשהם מרגישים לא טוב , כל אחד שוחה בכוון שלו והחזקים טורפים את החלשים.הייתי שמח לראות את החברים על הגבעה "שוחים בלהקה" שיודעת לאן היא רוצה להגיע.

שוב תודה לכולכם ביחד ולכל אחד על העבודה יחד .אאחל לכם לעשות הכל ויותר טוב.

בברכה –עפר ברזק.

סיכום פעילות בגבע

סיכום פעילות בגבע- עסקי וקהילה 2009 2014 .

עסקי –

1-                 מכון חדש לקילוף ופיצוח שקדים – מקור הכנסה גדול נוסף.

2-                 "בקרה" – ציוד חדש לייצור חלקים , 43 מכוניות חדשות , קומת משרדים

לניהול , ורכישת חברה לציוד נוסף.

3-                 לול – הפיכת 2 סככות ללולים מבוקרים.

4-                 דיר – בניית "בית תינוקות" לטלאים ומערכות אזעקה.

5-                 רפת – בניית סככות חדשות י"א וי"ב , ומערכת חליבה חדשה וממוחשבת.

6-                 שקדים – מערך נוסף לניעור שקדים , ומערכות השקייה ודישון.

7-                 גד"ש – שיפור מערכות השקייה וסינון בשטחי זרעין, אבו כארם, "קומי",כרם ד' ,אגסים והצערת צי הטרקטורים והטנדרים .

8 מערכת ביוב לרפת ולמכון השקדים , ושיפוץ בריכות החימצון כולל גדר.

9 תאילנדים – בניית מבנים חדשים למגורי העובדים בגבע.

10 – מוסך – שידרוג המבנה המרכזי .

11 -  השגת היתרים למבנים חדשים ,לגיטימציה למבנים קיימים, הוון שטחים, הסכמים חדשים עם שוכרים ומסירת שטח לנתיבי ישראל.  

12 - הקמת חברת חשמל של גבע – "מחלק היסטורי".

13- תיאגוד המשק והקהילה.

14– שיפוץ מבני המזכירות ובית א ' למשרדים וארכיון.

קהילה-

1-     בניית 18 יחידות חדשות בהדרים .

2-     18 דירות משומשות התפנו לקליטה ולמשפחות צעירות.

3-     שיפוץ 10 דירות משומשות ב"יפה נוף" "תמר" וב"מאירי"

4-     התאמת 2 דירות לנכים.

5-     התאמה 2 דירות – דיור מוגן -  ב"מאירי" .

6-     בית סביון – שיפוץ הצד המזרחי הישן .

7-     תשתית מים חדשה והכנסת שעוני מדידה לדירות החברים והקהילה.

8-     תשתית תקשורת עם סיב אופטי לבתי החברים, ולמועדון לחבר.

9-     לוח חשמל מרכזי חדש ושיפוץ המבנה.

10- החלפת גג דרומי בחדר אוכל.

11 – שיפוץ בריכת שחיה והחלפת צנרת מים למלוי.

12-  בניית חלקה חדשה לבית קברות.

13 - הצערת צי הרכב לשימוש החברים.

14 – שיפוץ הספריה.

15 – שיפוץ מחלבה , ומקררים בחדר האוכל.

16- החלפת מרכזיית טלפונים חדשה.  


עופר ידיד - יהודה בכר

עופר ידיד

כשהגעתי לגבע, במפגש הראשון בינינו, הרגשתי כאילו אתה נסגר בפני, ורואה בי מעין גורם חיצוני קצת לא רצוי שהונחת עליך. חוויתי עם כניסתי רעשים וקיטובי דעות, ולצערי גם מעשים שהכריחו אותי להשקיע מאמץ רב בניסיון להבין מה קורה, ולאחר מכן להגיע להסכמות לגבי השינויים הנדרשים.

מהר מאוד הקרח בינינו נמס, ועברנו לדפוסי עבודה שקיימו אמון הולך וגדל ששנינו באים מטוב, ומרצון לפתור ולשפר את מה שקורה בגבע, דבר שאפשר ליצור עבודת צוות טובה מאוד בינינו לטובת הקיבוץ.

הרגשתי את השינוי בך ושמחתי כי גם אתה ראית נכונה את היכולת להשיג יחד דברים רבים ללא מאבק ועם תחושה של שליטה והובלה, כאשר הענייניות והצמידות למה שחשוב, מכוונים אותך.

עברנו יחד שנה ושליש, ולי נראה כאילו עברתי איתך קדנציה שלמה. למדתי להכיר את הצדדים הרכים שלך תחת הקליפה המחוספסת משהו, וגם להכיר את התייחסותך לסוגיות מורכבות שדורשות אמפטיה ומידה לא מבוטלת של סבלנות ונכונות להכיל ולספוג, תוך גילוי אסרטיביות ויכולת עמידה על עקרונות. אתה בהחלט לא פרייר.

5 שנים כמרכז-משק בקדנציה שנייה, הם פרק חיים מכובד ביותר. אני מקווה שתנצור את שנותיך בתפקיד בגבע במקום של סיפוק והרגשה טובה, זה מגיע לך בהחלט.

אני יודע כי הג'ינג'יות שלך לא תאפשר לך לנוח הרבה זמן, ותחפש לך מיידית תחומי עיסוק אחרים שיוכלו להכיל את האנרגיות שלך.

אני בטוח שתמצא את מה שאתה מבקש ולא תשתעמם לרגע, ואם תהיה שעה פנויה בידיך, תמיד תוכל לחזור ולמלא אותה גם בעיסוקים לרוח שלמיטב שיפוטי הלא מקצועי, אתה נגוע יותר מקורט בחיבובם.

אני רוצה להודות לך בשם ההנהלה הכלכלית ובשמי, על שרותך למען הקיבוץ, וגם על כך שחנכת אותי ואפשרת לי ללמוד את גבע בקורס מזורז מאוד.

שתהיה לך המון הצלחה בהמשך, ואני בטוח שעוד יצטלבו דרכינו.

בידידות יהודה בכר

עופר ידידי - חייק פורת

עופר ידידי ,

את כל מעגלי החיים עד כה עשינו יחדיו וכמעט במקביל . האבות שלנו ז"ל הגיעו כנערים יתומים מכפר הנוער שפיה , הכירו בגבע את האימהות שלנו בנות אותו המחזור (ה' למי שהעז לשכוח... ) נולדנו בהפרש של חודשיים , יחד עברנו את הילדות והנערות בגבע, גנבנו את אותם הרכבים, פרצנו לאותם המקררים , השחתנו את אותם המתבנים , בחורף קטפנו את אותן האשכוליות עם אלי גורן , ובלהט הקיץ עמדנו באותה שורה של העברת דליי מים בגיוסים להורקת הבור .

אין ספק – זר לא יבין זאת! 

נישאנו בזה אחר זה לטלי ולרותי בנות להורים יקים ממקימי גינוסר , ואפילו גידלנו יחד את בנותינו הבכורות גלי ואפרת שנולדו בהפרשים קטנים למדי

  בהמשך הצטלבנו בריצות ליליות אין סופיות אחרי דגיגי הבורי בנחלי הזרקא והנעמן , בפירוקי בריכות מתישים מצאת החמה ועד צאת הנשמה עד שהבורי האחרון מסודר למשעי בארגז הקרח והפלסטיק.

שאול ז"ל ואתה כשותף ויורש טבעי , יצרתם בלי כוונה תחילה ביה"ס לחריצות , נחישות ועקשנות מהזן החיובי לטעמי . טעמו של ברזל קפוא באשמורת בוקר של ינואר חורפי – לא שוכחים לעולם!!!

נקפו השנים , ונפגשנו שוב במעגל שונה ואחר של עשיה , והפעם ציבורית בפן החברתי והכלכלי . הייתה לי הזכות לשרת אתך את הציבור , גם אם לא היה בזה עונג גדול .

לדאבוני הרב, חברי ילדות שלי ושלך איתם גדלנו מהסיר הפנו לך עורף באופן הבוטה והאכזרי ביותר ירדו לנשמתך ,ועד היום אני תוהה על מה ולמה . . . הכתם הזה בתולדות גבע לא ימחה בקלות אם בכלל, הצלקות אולי יגלידו עם השנים , אבל לא סיימנו את התפקיד כפי שנכנסנו וכפי שציפינו , האנרגיות הפכו לשונות ואחרות , וצפות השאלות  לשם מה אני צריך את כל זה, ואת מי אני משרת בעצם .    באופן טבעי ולשמחתי , רק מעטים יודעים אל נכון את העובדות לאשורן מעבר לסיפורי פולקלור שלעיתים מצוצים מן האצבע ומסופרים עד היום ביהירות ובבוטות שאינה דרכנו . זה לא המקום והרגע לבוא חשבון למרות שזה מגרד באצבעות .   הוגדרת כשכיר , אבל למעשה ובפועל ליבך ועשייתך בלי חשבון של זמן ונוחות אישית , ותוך הבלגות אין ספור הייתה לקידומה של גבע והפיכתה למקום שטוב וראוי לחיות בו .

בעל תפקיד נמדד לעת סיום ולא בהצהרות של תחילת קדנציה , וימים יבואו ויוכיחו ששמור לך פרק חשוב בימיה של גבע על כל הדבש והעוקץ שקיימים בעשיה הציבורית .

ולך רענן , ברכות על החלטתך האמיצה להיכנס למעגל שיש בו אתגרים גדולים תוך עמידה בפני לחצים , כמו גם התנהגויות ומצבים שאולי לא הכרת קודם . . . מקווה ומאמין שיהיה בך הכוח והסבלנות הנדרשים . צידה נדרשת וחיונית לדרך זה הומור ופרופורציות .

בהצלחה וחג שמח  

חייק פורת

דרמה במספר מערכות - יציאת מצריים

מלודרמה במספר מערכות (עם השמטות קלות פה ושם)

"יציאת מצרים" נוסח מסורתי אך משופר של ילדי הגנים

צילום:אילנית יונה (מטפלת בגן)

טקסט: משה רבנו


...שִׁבְעַת יָמִים, מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ--אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם:  טז וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן, מִקְרָא-קֹדֶשׁ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם:  כָּל-מְלָאכָה, לֹא-יֵעָשֶׂה בָהֶם--אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל-נֶפֶשׁ, הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה לָכֶם.  יז וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-הַמַּצּוֹת, כִּי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, הוֹצֵאתִי אֶת-צִבְאוֹתֵיכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה, לְדֹרֹתֵיכֶם--חֻקַּת עוֹלָם.  יח בָּרִאשֹׁן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב, תֹּאכְלוּ, מַצֹּת:  עַד יוֹם הָאֶחָד וְעֶשְׂרִים, לַחֹדֶשׁ--בָּעָרֶב.  יט שִׁבְעַת יָמִים--שְׂאֹר, לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם:  כ כָּל-מַחְמֶצֶת, לֹא תֹאכֵלוּ; בְּכֹל, מוֹשְׁבֹתֵיכֶם, תֹּאכְלוּ, מַצּוֹת.  {פ}

 וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַיָּם, וַיּוֹלֶךְ יְהוָה אֶת-הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל-הַלַּיְלָה, וַיָּשֶׂם אֶת-הַיָּם לֶחָרָבָה; וַיִּבָּקְעוּ, הַמָּיִם.  כב וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם, בַּיַּבָּשָׁה; וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה, מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם. 

 אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לַיהוָה, וַיֹּאמְרוּ,  {ר}

לֵאמֹר:  {ס}  אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה,  {ס}  סוּס  {ר}

וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם.  {ס}  ב עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ, וַיְהִי-לִי  {ר}

לִישׁוּעָה;  {ס}  זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ,  {ס}  אֱלֹהֵי  {ר}

אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ.

  

וַיַּסַּע מֹשֶׁה אֶת-יִשְׂרָאֵל מִיַּם-סוּף, וַיֵּצְאוּ אֶל-מִדְבַּר-שׁוּר; וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת-יָמִים בַּמִּדְבָּר, וְלֹא-מָצְאוּ מָיִם.  כג וַיָּבֹאוּ מָרָתָה--וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה, כִּי מָרִים הֵם; עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמָהּ, מָרָה.  כד וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר, מַה-נִּשְׁתֶּה.

 וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה; וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ,....  ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ, הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה; וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ, גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ, מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר.  ה זָכַרְנוּ, אֶת-הַדָּגָה, אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם, חִנָּם; אֵת הַקִּשֻּׁאִים, וְאֵת הָאֲבַטִּחִים, וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים, וְאֶת-הַשּׁוּמִים.  ו וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה, אֵין כֹּל--בִּלְתִּי, אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ.  יא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ, וְלָמָּה לֹא-מָצָתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ:  לָשׂוּם, אֶת-מַשָּׂא כָּל-הָעָם הַזֶּה--עָלָי.  יב הֶאָנֹכִי הָרִיתִי, אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה--אִם-אָנֹכִי, יְלִדְתִּיהוּ:  יג מֵאַיִן לִי בָּשָׂר, לָתֵת לְכָל-הָעָם הַזֶּה:  כִּי-יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר, תְּנָה-לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה.  יד לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי, לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה:  כִּי כָבֵד, יח וְאֶל-הָעָם תֹּאמַר הִתְקַדְּשׁוּ לְמָחָר, וַאֲכַלְתֶּם בָּשָׂר--כִּי בְּכִיתֶם בְּאָזְנֵי יְהוָה לֵאמֹר מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר, כִּי-טוֹב לָנוּ בְּמִצְרָיִם; וְנָתַן יְהוָה לָכֶם בָּשָׂר, וַאֲכַלְתֶּם.  יט לֹא יוֹם אֶחָד תֹּאכְלוּן, וְלֹא יוֹמָיִם; וְלֹא חֲמִשָּׁה יָמִים, וְלֹא עֲשָׂרָה יָמִים, וְלֹא, עֶשְׂרִים יוֹם.  כ עַד חֹדֶשׁ יָמִים, עַד אֲשֶׁר-יֵצֵא מֵאַפְּכֶם, וְהָיָה לָכֶם, לְזָרָא:  יַעַן, כִּי-מְאַסְתֶּם אֶת-יְהוָה אֲשֶׁר בְּקִרְבְּכֶם, וַתִּבְכּוּ לְפָנָיו לֵאמֹר, לָמָּה זֶּה יָצָאנוּ מִמִּצְרָיִם.

 בָּרִאשֹׁן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב, תֹּאכְלוּ, מַצֹּת:  עַד יוֹם הָאֶחָד וְעֶשְׂרִים, לַחֹדֶשׁ--בָּעָרֶב.  יט שִׁבְעַת יָמִים--שְׂאֹר, לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם:  כִּי כָּל-אֹכֵל מַחְמֶצֶת, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל--בַּגֵּר, וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ.  כ כָּל-מַחְמֶצֶת, לֹא תֹאכֵלוּ; בְּכֹל, מוֹשְׁבֹתֵיכֶם, תֹּאכְלוּ, מַצּוֹת.  {פ}

 אפילוג:

  


על מזבח המשיחיות - שימי בראון

על מזבח המשיחיות תנועה הקיבוצית צריכה להוביל את הפתרון לבעיות הלאומיות

מתוך גלובס מה 2/4   מאת שימי בראון   הכותב, עו"ד, חבר קיבוץ, מראשי תנועת "להיות ישראלי

אחד הקמפיינים הפופולריים בשנות ה-90 היה "יש"ע זה כאן". השלטים שנתלו גרמו לישראלים רבים, הגם שלא הזדהו עם אתוס ההתיישבות מעבר לקו הירוק, לעבור לגור ביו"ש. הם חשבו שניתן לקנות בית, לממש החלום - ואפילו להישאר עם עודף. רבים מאלו שבנו את ביתם ביו"ש לא עשו זאת מתוך אידיאולוגיה ימנית או דתית-לאומית, אלא מצורך קיומי של מקום מגורים. הרי יש"ע נמצאת, אמרו השלטים "רק 5 דקות מכפר-סבא".

אנשי הציונות הדתית או בשמה החדש "הבית היהודי", הבינו שני עשורים מימי השלטים, שהדרך לזכות בלבה של החברה הישראלית, עוברת בהתנחלות בלבבות, בהיכרות אישית ובפעילות פוליטית ענפה המובילה לתפיסת עמדות השפעה מכריעות.

המכונה המשומנת של "הבית היהודי" החלה לעבוד בכל הכוח: עוד בנייה, אישורים, מאחזים, עוד ערכי "התיישבות" והגשמה, רצוי מתוך הממשלה. כניסת הבית היהודי לממשלה, ואיוש צומתי הכרעה, הובילה לשגשוג ולפריחה ביהודה-ושומרון, תוך הזרמת מיליוני שקלים מהקופה הציבורית. שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, חותך באבחת-חותמת את הסבכים הביורוקרטיים, ובשעה שראשי ערים מתלוננים על סחבת בתכנון והבנייה - ביו"ש הכול רץ.

וכך, בתוך הקו הירוק, חלום הבית הולך ונראה רחוק מתמיד, והציבור נאנק תחת העול של הביורוקרטיה העצומה: התנגדויות, הליכים משפטיים, תקנות וחוקים; ובשעה שרשות מקרקעי ישראל עוצרת את היתרי הבנייה בקיבוצים, הבנייה ביישובים מעבר לקו הירוק משגשגת ופורחת. השר נפתלי בנט וחבורתו משווים לבנייה נופך הירואי, וקושרים לה כתרים של ציונות חלוצית, בבחינת מלכות בנט-אריאל החדשה.

אמנם תנועות ההתיישבות הקיבוצית והמושבית, יכולות היו לטעון לבעלות על השיח החלוצי, הציוני והמגשים של יישוב הארץ, אלא שהן נדחקו מהשיח. התנועה הקיבוצית עברה משבר שהוביל את חבריה לחשיבה מחודשת, והיא יצאה מהמשבר מחוזקת יותר. בעשר השנים האחרונות ישנה חזרה אל החברה הקיבוצית, אלא שיש המבקשים לעצור זאת.

בקיץ 2011 רבים ביקשו לחזור לערכי הקיבוץ: לחברה המספקת דיור, חינוך, בריאות, תרבות, סיעוד ופנסיה, ובעיקר חיי קהילה. רבים ביקשו ערבות-הדדית ביחד עם אחריות וגם ציונות. חלק מהפתרונות שמבקש הציבור בסוגיית משבר הדיור נמצאים כבר היום במרחב הכפרי - במושבים ובקיבוצים.

אחד מתפקידיה של התנועה הקיבוצית הוא להוביל את הפתרון לבעיות הלאומיות. כיצד? עליה לשנס מותניים ולפעול כתנועה חברתית מלוכדת ולחולל כמה שינויים. אנו חברי הקיבוצים מבינים שעלינו מוטלת האחריות לפתור חלק ממצוקת הדיור ופועלים כדי שתוכניות-המתאר-הארציות ישונו ויאפשרו לקיבוצים לקלוט רבים מצעירי הערים הגדולות המבקשים מפלט מהררי האספלט.

לקלוט עוד ועוד צעירים

אם רשויות התכנון רק יאפשרו, הרי שלמועצות האזוריות יש גופים מקצועיים המצו

המצוידים בכלים היעילים להגדלת תחומי היישוב על-ידי הפשרת קרקע, שינוי שטחי המחנה ותמ"א 35, באופן שייתנו להתיישבות את היכולת לגדול ולקלוט עוד ועוד צעירים מרחבי הארץ.

על התנועה הקיבוצית לחזור היום לעמדות השפעה פוליטיות, חברתיות, כלכליות, חינוכיות ורוחניות. אל כאשר החברה הקיבוצית תפתור בעיות חברתיות ותקדם את ערכיה תוך שהיא מניפה בגאון את הדגל המדיני, היא תקבל לגיטימציה והערכה. על החברה הקיבוצית להוביל את הציונות המתחדשת, הערכית והקהילתית, המתנדבת להיות בראש חוד החנית של המשימות הלאומיות.

הבעיה היא, שהעומדים בראש מערך תכנון וביצוע הדיור - רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון - עושים הכול כדי שהמשאבים יופנו אל יהודה-ושומרון; וכדי להסיט את האש הציבורית מהמהלכים הללו, הם מקריבים על מזבח המשיחיות את התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי.

הפתרון נמצא בהתיישבות ובחזרה למרחב הכפרי. לא בהתנחלויות ולא במרחב המשיחי. הגיעה העת לחזור למפעל ההתיישבות האמיתי, שייתן מענה לכלל החברה הישראלית.

מן הארכיון

מן הארכיון

חיבור של מוקי ידין כתה י"ב 1966

ההודעה על סיום התמיכה ב- windows XP - שירה קפלן

מה משמעות ההודעה סוף התמיכה בWindows XP?

חודש לפני מועד הפסקת התמיכה במערכת ההפעלה ,Windows XP מיקרוסופט דואגת להודיע למשתמשים לעבור למערכות ההפעלה האחרונות שלה Windows 7  ו-Windows 8

החל מה-8 במרץ השבוע, משתמשים בעלי מערכת ההפעלה הוותיקה Windows XP עם תכונת עדכונים אוטומטיים פעילה יקבלו הודעה בשולחן העבודה כי תקופת התמיכה של מערכת ההפעלה מגיעה לקיצה וכי עליהם לשדרג את מערכת ההפעלה שלהם כדי לשמור על המחשב שלהם בטוח. תוכן ההודעה הוא בסגנון: "סוף התמיכה ב-Windows XP הוא ב-8 באפריל 2014, לחץ כאן כדי ללמוד עוד". הקישור בהודעה מפנה לעמוד סיום התמיכה של מיקרוסופט לפרטים מלאים ולהצעות. ההודעה תופיע למשתמשים במערכת בכל יום השמיני בחודש, כל עוד לא ביטלו את הופעתה על ידי סימון התיבה שבתחתית ההודעה עם כיתוב "אל תציג הודעה זו שוב".

 חלון ההודעה ב-Windows XP בשפה האנגלית

אחרי מעט יותר מ-12 שנים איתנו, מערכת ההפעלה מסיימת את חייה באופן רישמי. מיקרוסופט כבר קבעה כי החל מה-8 באפריל 2014, היא לא תספק תמיכה למערכת ההפעלה Windows XP וששירות העדכונים למערכת ההפעלה יופסק גם הוא סופית. מחשבים שישארו עם מערכת זו מותקנת עליהם לאחר מועד זה עשויים להיות פגיעים לאיומי אבטחה חדשים.

חשוב לי לציין שלא צריכים להיבהל מההודעה הזאת! המחשב יהמשיך לעבוד! עם זאת מאוד חשוב לדאוג שהאנטי-וירוס מעודכן ולהתקין תוכנת אנטי-ריגול ווירוסים-לדוגמה :

         MALWAREBYTEShttps://www.malwarebytes.org/

המלצה שלי :אם יש לכם ווינדוס XP  במחשב סימן שהמחשב כבר די ישן ואין טעם להחליף לגרסה חדשה יותר –זה יבוא עם קניית המחשב הבא!

אני אמשיך לעקוב אחריי שינוים ואעדכן אותכם לפי המצב.

תודה, שירה קפלן

דברים טובים

 אנחנו לא נרפה מהעלאת מתכוני עוגות ומאכלי פסח עד יעבור לו החג כשר וטעים. ככה אנחנו: צדיקים לעת מצוא. ובעיקר כשזה כדאי. שפע כזה של מתכונים איך אפשר לוותר ובאותה נשימה גם לקיים מצוות פסח נטול חמץ?

חזרנו אל חיים כהן שכבר התוָודֵנו על חיבתנו היתרה אליו ומתכוניו ומצאנו עוגת גזר ואגוזים.

עוגת גזר ואגוזים

 העוגה מכילה שכבת קרם במרכזה, אולם אפשר בהחלט לוותר על השלב הזה ולמרוח את הקרם

רק על השכבה החיצונית של העוגה

המצרכים

1/2 קילו גזר קלוף

2 כוסות(200 גרם)  אגוזי מלך  טחונים   

1 כוס סוכר( 200גרם)

100 גרם חמאה רכה

4 כפות קמח מצה

3 חלמונים

5 חלבונים

כפית הל טחון  1/2

1/2 כפית ציפורן טחון

1/2 כפית קינמון טחון

קורט אגוז מוסקט

קורט מלח

לקרם

1 מכל שמנת מתוקה

1 שקית אבקת סוכר

1/4 כוס אגוזים קצוצים

אופן ההכנה

מקציפים במקסר את החלבונים עם 1/2 כוס סוכר

בקערה נפרדת מקציפים את החמאה עם חצי כוס סוכר עד שמתקבל קרם בהיר

מוסיפים את החלמונים, מקציפים דקה נוספת

מכניסים לתערובת את הצפורן, ההל, הקנמון ואגוז המוסקט

מוספים את הגזר המגורר ומערבבים ידנית

מקפלים פנימה את קצף החלבונים עד קבלת תערובת אחידה

מוסיפים לקרם את האגוזים  עם קמח המצה

מעבירים לתבנית משומנת ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, במשך 45 דקות או עד שהעוגה משחימה  מוציאים מהתנור ומצננים את העוגה למשך כ-20 דקות

בעזרת סכין רחבה חוצים את העוגה בזהירות

מקציפים את השמנת ואבקת הסוכר עד שמתקבלת קצפת יציבה

מורחים 1/3 מכמות הקצפת על השכבה התחתונה של העוגה מעליה מניחים את השכבה בעליונה בקצפת שנותרה ומעליה נ מוסיפים אגוזית קצוצים.

  


העתקת קישור