דף מספר 2209
25/3/2016
רשימת המאמרים
לחצו כאן להצגת כל הכתבות ברצף
דף 2209

 

דף מספר 2209 ט"ו באדר ב' תשע"ו 25 במרץ 2016

עריכה והדפסה : נעה ידין  ועדנה לנדאו

עריכה באינטרנט: טל גולן  אייל אורן

הדף באתר גבע www.kvgeva.org.il. הערות, כתבות, מכתבים, בקורת ומחמאות מהבית ומהפזורה אפשר לשלוח ל  e.mail שלנו: daf@kvgeva.org.il

 

 

משולחן המזכירות - ענת רענן ; הודעות לדף

 

משולחן המזכירות

אסיפת קבוצת גבע תיערך

ביום ב' 28/3/16 , בשעה: 18:00 , במועדון לחבר

על סדר היום:

הודעות

שאילתות

1.     אישור השקעה מערכת ליצור חשמל סולארי בהסדר של "מונה נטו" (לצריכה עצמית).

מוזמן – רו"ח אלון ראובני – ברית-פיקוח – "מבט יועצים"

 חומר בנושא אפשר לקבל אצל אביב במזכירות

שבת שלום – ענת / רענן

**************


מזל טוב

לדינה גוריון

לשרהל'ה

לאופיר   ולכל המשפחה

להולדת הנין-הנכד-הבן

 

************

 

תוכנית חוג העמקים לשבוע 27/3-1/4

חוג בטחון

יום ב' 28/3 ,שעה,20:30עין-חרוד-איחוד

פרופ' ארנון סופר –

המפה החדשה של המזרח התיכון

 

חוג יהדות

יום ד' 30/3 , 20:30, גבע

הרב יהודה גלעד

פסח, מצה ומרור על שום מה?

*

************

הודעה

חברים שמקבלים הודעות מחברת חשמל או מרשות המים (מצורפת דוגמא) על הטבות להם הם זכאים, מתבקשים להעביר אותם למוניקה על מנת שנוכל לממש את ההטבות האלו.

 

אלדד

הודעות מענף המזון לקראת החגים

לקראת החגים

-         בתאריכים 12.4.16- 4.5.16 יואב יעדר מהעבודה. אנו מבקשים מהחברים את כל הקניות לעשות בכלבו או בסופרים באזור על מנת לא להפריע לצוות ענף המזון.

(בשרים מיוחדים לחג העצמאות יהיה ניתן להשיג שבוע לפני החג כשיואב יחזור)

-         ההרשמה לפסח תתלה ב1.4.16, לעדכונים ותיקונים ניתן יהיה לפנות לצקי גפן. לאחר ליל הסדר ניתן יהיה לפנות עד סוף החודש לתיקונים לעדי אלקיים. (בנוגע למספר סועדים/מנות)

-         ההרשמה ליום העצמאות תתלה בהמשך, כשבועיים לפני החג, כאשר מתכונת הארוחה תהיה "קייטריג" (לא דרך הקופות).

-         עקב הפרשים גדולים בין קניה למכירה של מוצרי הקפה למיניהם במכונות: על מנת להקטין את ההפרש אנו נאלצים מתחילת חודש אפריל להתחיל לגבות גם על הקפיטריה שהיתה עד כה בחינם, מחיר סמלי של 20 אג'. כלומר: כל השתיה החמה תעבור דרך הקופות. מקוים להבנה ושיתוף פעולה

-         תזכורת לחברים: אנו מבקשים את הסלטים והרטבים לשים בלפתניות שנועדו לכך ולא על הצלחת.

 

בברכת שבת שלום

צוות ענף המזון

ממש"א - אלון קרל

 


עדכון, לתשומת לב!

ביום 25.03.16 ייכנס שעון קיץ לתוקפו.

יש להזיז את המחוגים, שעה אחת קדימה. בשעה שתיים בלילה ב – 25.03 יש להזיז את המחוגים לשעה שלוש בלילה.

 

תורנויות, חברים

מתחילת כניסתי לתפקיד, אנו עוסקים בצוות מש"א, בבחינה וצמצום תורנויות, בענפי השירותים בקיבוץ.

קידום נושא זה, נעשה שלא על מנת לצמצם את השירותים לחברים, אלא על מנת לתת את המקום והכבוד לחברים, אשר עבודתם תופסת מקום נכבד בתוך כדי ימי העבודה, וכן כיבוד שעות פנאי.

במסגרת זאת מצאנו לנכון, במשאבי-אנוש, להעלות אפשרות נוספת לצמצום תורנים, הפעם אצל הגברים.

לחברים והחברות המשתתפים בתורנויות הגשה בימי שישי בחדר אוכל:

לאחר בדיקת הנושא, והערות חברים אשר משתתפים בתורנות הגשה בימי שישי, מצאנו כי ניתן לצמצם תורן אחד מתורנות ערב שישי, וזאת בפגיעה קטנה בשאר חברי צוות התורנים, ועדיין לתת שרות נאות ולבצע את העבודה כיאות.

כדי שהשירות והתורנות יעברו בשלום, כל שנדרש הוא שכל חבר\חברה מהתורנים, יהיה זמין ופעיל, מתחילתה ועד סופה של ארוחת ערב שישי.

הגמול יהיה הקטנת מספר הפעמים של תורנות זו, כלומר הגדלת המרווח בין תורנות לתורנות. לשמחת כולנו!

נזכיר כי מהלך דומה ,בוצע לא מזמן ולגבי התורניות, חברות.

השינוי במספר התורנים ייחל מחודש מאי – 2016.

אנו מקווים כי המהלך יזכה לשיתוף פעולה, ויעבור בהצלחה!

***********

חינוך הגיל הרך – חילופי תפקידים.

בהמשך ליציאתה של מורן מתפקיד מנהלת הגיל הרך, נתמנה צוות שתפקידו לאתר מנהל\ת לתפקיד. הצוות הראשוני כלל את : אורה רכס, מורן שבילי, ענת לביא ואלון קרל.

הפעילות כללה: פרסום בקיבוץ, בהמשך פרסום מחוץ לקיבוץ, מיום ראשוני של קורות-חיים, דיון והתמקדות בחמש מועמדות – מתאימות, פנייה למועמדות וראיון – ראשון, ראיונות ממליצים וסיכום של חוזקות-חולשות, יתרונות-חסרונות, התמקדות בשתי מועמדות וראיון בפורום רחב מזה הראשון, נוספו למראיינים: רועי לרון ומיכל רצין. נערכו עוד בחינות מקצועיות והערכות ו ... נתבלה החלטה על  המלצה על מועמדת לתפקיד.

ההמלצה עברה לוועדת חינוך ובהמשך תובא לאישור המזכירות ואישור באסיפה, כנדרש.

תודה לכל חברי צוות האיתור! על המאמץ והתרומה, בתהליך המורכב והמעניין, שעברנו.

שבוע נעים ושבוע חדש וטוב לאחריו

אלון קרל, מש"א גבע

מה גדל, מה קטן, ולמי? - רחלי וייס

מה גדל ומה קטן ובעיקר למי?

הבאים לשכנע אותנו שכדאי ש"נתחדש" טוענים שעם שנוי השיטה נזכה ל:

תוספת מקורות כספיים

מדברי  יפתח רונן בדף: "ניסיונם של עשרות רבות של קיבוצים מראה,כי מימוש של תהליך השנוי מביא לקהילה בקיבוץ בינוני (כמו גבע) תוספת מקורות כספיים בהיקף שלשלושה עד ארבעה מיליוני שקלים בשנה, מתוספת הכנסות עבודת חברים ובהקטנת הוצאות בצריכה המשותפת."

התמונה המצטיירת בקבוצים מתחדשים אינה חד משמעית – יש מאלה ויש גם רבים אחרים שמדשדשים מבחינה כלכלית. מה שמביא באופן ודאי לתוספת של מקורות לקבוץ שיתופי או מתחדש הוא הגדלת הרווחים של המפעל המרכזי בקבוץ. מה שמשותף לכל המתחדשים שכרבע מהחברים מקבלים משכורות גבוהות ובאפשרותם להנות  מהסבסוד הקהילתי שיוצא מהכיס של כולם, עניים ועשירים גם יחד. אותם חברים המרוויחים מהתהליך באופן כלכלי הם גם המובילים בדרך כלל את התהליך לשנוי.

הקטנת הוצאות בצריכה משותפת

ניקח את הפרטת המזון אצלנו כמשל:

·        כל השנים בהם ענף המזון היה משותף הוא התנהל תחת מסגרת התקציב הקהילתי שהוקצה למזון.

·        הפרטת המזון אצלנו יצרה הוצאה נוספת משמעותית ( ואין מה לדבר על חיסכון) על ההוצאות בענף המזון.

·        תמחירנית משקי עמק יזרעאל גב ארנון מוציאה כבר שנים תחשיבים המראים שיום כלכלה מופרט יקר בשלושה שקלים  מיום כלכלה שיתופי.

אין ניסים כלכליים.הפסקת ההוצאות הקהילתיות בצריכה סביב המזון קרתה כי חיסלו את האכילה המשותפת, המסובסדת בחדרי האוכל המופרטים. ההוצאות  על מזון לא נעלמות או מצטמצמות הן רק מחליפות כתפיים שנושאות את נטל ההוצאה- מהקהילה זה עובר  לחבר. כמובן שהגדלת ההוצאות המשפחתיות סביב המזון מטרידה הרבה פחות את זה שמרוויח 30,000 שח לחודש מזה שמרוויח 5,000 שח בחודש....

עבודת החברים

תומחר שווי עבודתנו לאחרונה. ומה גילו הנתח הגדול של החברים ? מאחר ואין בנינו יחסי עובד ומעביד כי אנחנו גם העובד וגם המעביד- נדפקנו

פעם אחת בתור עובדים- הוותק שלנו לא נלקח בחשבון, אין לנו הזכות לקבל פצויי פיטורין, אין לנו את הזכות להתאגד , השכר שתומחרנו בו נמוך משכר העובדים השכירים שעובדים בעבודה דומה לשלנו. שעות נוספות ,משמרות  כלולות בתוך הברוטו ועוד שלל הרעות...

פעם שנייה בתור מעסיקים- אנחנו לא קובעים את גובה השכר , אנו לא יודעים מה השכר שאנחנו נותנים, זה חסוי. לא קבענו את גודל הפער בין משכורת התחתית למשכורת הגבוהה ביותר, טיב התפקוד של החברים בתפקידים הבכירים שגורמים בעת תפקוד לקוי להפסדים לקהילה אינו נלקח בחשבון בקביעת גובה השכר ועוד שלל רועות חולות...

הקטנת התלות בממסד והגדלת החופש של החבר

·        כל עוד אנו חולקים רכוש משותף נמשיך להיות יחד ונצטרך ניהול משותף.

·        את הבקשות שלנו נמשיך לשטוח אך הפעם לפני וועדה ל"ערבות הדדית" . זו שהפכה את המזכירים בקבוץ לעובדי רווחה.

·        לבעלי המשכורות הגבוהות אכן יגדל חופש הבחירה אך לבעלי המשכורות הנמוכות שזה מרבית הציבור לא יהיה חופש בחירה הכסף יצטרך ללכת לצרכי קיום...

ולחשוב שכל זה כדי ש25% מהחברים ייהנו ממשכורות גבוהות !!!

רחלי וייס


תהליך התמחור - רבקה ארצי

בשבוע שעבר נשמטו מספר משפטים מהרשימה ב"דף" ,ועל כן אנו מפרסמים אותה בשנית, והפעם במלואה.

תהליך התמחור – מי החליט עליו?

המידע העולה ברשימתה של רננה , המפרט את תהליך תמחור המשרות בגבע

מלמד על נתק מוחלט בין הצוות המצומצם שעוסק בו לבין התקנון הבסיסי של גבע , הדורש הסכמה רחבה של כלל הציבור  בכל נושא הכרוך באורח החיים בגבע. עוד בטרם  נתנה התשובה לשאלה פני גבע לאן? בטרם בחר הציבור בדרך וכבר מתבשרים אנו שהתהליך למימוש הדרך שכלל לא נבחרה עומד לפני סיומו. "תמחור"  הוא שם התהליך.מי החליט על התהליך הזה? מי הסכים לו? מי התמנה לבצעו?איזו "הנהלה"  החליטה על כלליו.? היכן פורסמו כלליו ? איזה ציבור בחר בהנהלה הזו? וכבר אנו נשלחים לערער בפני ועדת ערעורים ראשונה וועדת ערעורים בדרג שני כשכללי התמחור הנדרשים לערעור כלל אינם ידועים. ובעיקר אינם מוסכמים.

כמו כן   מתבשרים אנו ברשימתה של רננה    על מונח זר ומוזר שחדר לשפת החיים שלנו: "סטטוס". סטטוס לגמלאים. למונח הזר המוזר  והמקומם הזה  אין כל מקום בחיינו.. אף  אחד לא הוסמך "להבהיר לנו בצורה ממוקדת", כלשון הרשימה , מהו הסטטוס של חבר בגבע.  "אבני דרך" לא התבקשו על ידי רוב של 75 אחוז לקבוע סטטוסים לחברי גבע, ובשום אופן גם לא  מי שחבר  בועדה שהתמנתה אך ורק לבדוק  את רצון הציבור בשאלה פני גבע לאן , ולקחה לעצמה סמכויות שלא נתנו לה ,  ויוזמה להחליט החלטות פסולות  ללא כל שיתוף הציבור..

.יש להפסיק מיד  את התהליך השגוי והמביש הזה, להחליט האם רוצים אנו להמשיך  עם ההנחיה של "אבני דרך" שעד עתה הסבה לכולנו בושה ועוגמת נפש ועלתה בכסף רב  , רב מאד , לשווא.

רבקה ארצי

 

טיול הגיל השלישי

טיול הגיל השלישי


לבית אלכסנדר זייד ולמרכז מבקרים בתחנת רכבת העמק בכפר יהושע

ביום חמישי 31.3.2016

יציאה - בשעה 08:00

חזרה משוערת בשעה    13:30

 

כאשר נפגשו אלכסנדר וציפורה בירושלים ב-1907 והתאהבו, כתב זייד ביומנו: "מאז החל לפעום בחזי לב שני.."


אלכסנדר זייד, איש העלייה השנייה, ממקימי ארגון "בר גיורא""השומר"  ו"אגודת השומרים". שומר אמיץ, איש משפחה למופת ורומנטיקן חסר תקנה.

ציפורה זייד בקר, אשת העלייה השניה, ממקימות ארגון השומר, אשתו של אלכסנדר זייד ואם 4 ילדיו, אשר לאחר הרצחו תרמה רבות לטיפוח זיכרו של זייד והפיכתו לדמות מיתולוגית.

טלי זייד רווה, נכדתם של אלכסנדר וציפורה זייד עורכת סיור ב-"גבעות שייך אבריק", כיום בית זייד, מושבה של משפחת זייד, המשקיף ממערב על עמק יזרעאל .

בטיול מסופר על : "אנשי בראשית", מהעליה לארץ ב- 1904 ועד ההתישבות בשייך אבריק.הקמת בר גיורא והשומר, סיפורי הארגון ואנשיו. הקמת קיבוץ כפר גלעדי,עזיבת הקיבוץ לאחר 12 שנה, התחלה מבראשית בשייך אבריק,הסכנות, הבדידות ושמחת הגילוי של העיר העתיקה בית שערים.

רצח זייד ב 1938 ונקמת הדם שבוצעה ע"י אנשי הפלמ"ח.

קשרים עם השכנים הערבים ,הפכנו אויב לאוהב  הדרוזים והבדואים,הסולחה שנעשתה עם בני שבטו של הרוצח .

הנצחת זייד ע"י ציפורה "ממשיכת המורשת".:הטיול מלווה בתמונות והקלטות נדירות, סיפורים משפחתיים,  והפתעות נוספות

מרכז מבקרים בתחנת רכבת העמק בכפר יהושע

סמוך לכניסה למושב כפר יהושע, בחלקו המערבי של עמק יזרעאל, עובר כביש צר לצד שורת בתי אבן עתיקים ומרשימים השוכנים בלב חורשת אקליפטוסים גבוהי צמרת. כאן פעלה במשך קרוב ל-50 שנה תחנת אל–שמאם – אחת התחנות הראשיות והמרשימות של רכבת העמק המיתולוגית.

הרכבת שנסללה בראשית המאה ה-20 על ידי הטורקים בפיקוח גרמני, חיברה בין חיפה לדרעה שבעבר הירדן, ומשם התחברה לנתיב המסילה החיג'אזית – מדמשק דרך עמאן לחצי האי ערב. שלוחתה של הרכבת בארץ ישראל כונתה רכבת העמק.

מה באתר: שבעה מבני אבן מרשימים בסגנון טמפלרי, ביניהם מגדל המים, מבנה שירותים וכן באר מים. בשטח האתר שלושה קרונות משא, שניים מתקופת המנדט הבריטי ואחד אותנטי מתקופת הקמת קו רכבת העמק; מרכז מבקרים - במבנה החד קומתי המשוקם קיימת תצוגה מרהיבה המשחזרת את סיפורה של רכבת העמק ותחנותיה העיקריות, באמצעות רכבת מיניאטורית נוסעת המהווה העתק מדויק לרכבת העמק; סרטון בן שמונה דקות "רכבת העמק חוזרת".

מחכים לכם

שוש,דובי,נטע,יונה ר.

 

תחנת רכבת העמק בכפר יהושע

מאתר שיטים

מתוך ארכיון אתר שיטים

...חג פורים הוא חג חילוני בעצם, שאינו טיפוסי לאופי החגים היהודיים. מ"מגילת אסתר" נעדר החותם הדתי המובהק, שם ה' אינו מופיע בה אף פעם אחת ושמות הגיבורים הם פרסיים שמוצאם בשמות האלים האכדיים.

הסיפור עצמו הוא סיפור הווי חצרני טיפוסי, שבו הנכלים והאינטריגות תופשים מקום מרכזי. דמותה של אסתר כצדקת היא מפוקפקת למדי וגבורתו של מרדכי אף היא רחוקה מאוד מגבורתם של גיבורים לאומיים קלאסיים כמו המכבים למשל. אף המנהג לאכול אוזניו של המן נשמע ברברי למדי...

בעוד שאר חגי ישראל מאופקים וחמורים הרי בחג זה ההוללות והשמחה מותרים ורצויים והתחפושות העליזות חובה הן (למרות האיסור של "לא ילבש גבר כלי אשה" ולהפך)...


************

משנכנס אדר כבר מאוחר להתחיל להרבות בשמחה. מה טעם? גוי כשהוא רוצה לשמוח – הולך לו לבית המרזח, שותה כמה בקבוקי יי"ש, שובר את הבקבוקים ואת ראשי- שכניו – ושמחת עולם על ראשו. יהודי, כשהוא רוצה לשמוח – עליו לעיין תחילה אם לא חל איזה יאהרצייט בסביבה ואם מבחינה לאומית-סוציאליסטית-אידיאית- חברתית מותר לו לשמוח בזמן זה ובצורה זו, על אחת כמה וכמה קיבוצניק, שהאישור על שמחתו צריך לבוא באסיפה הכללית, אותה אסיפה שעדיין לא גמרה באדר לבחור את המוסדות שבחירתם החלה בתשרי.

 כשהציצה החברה הקיבוצית אל פרצופו של חג הפורים - מצאה אותו שלילי ואנטיפאטי מכל הכיוונים.

 איזה מום לא מצאו בו? חג קלריקלי מבטא את כל השלילה שבחיי השתדלנות בגולה, חסר תוכן לאומי וסוציאלי, בקיצור, כתם שחור בלוח השנה, פגע בלתי-רציני בחיינו הרציניים. אחר-כך התברר כי בן-אדם, כדברי הבדיחה העממית,הוא רק בן-אדם ולפעמים גם זה לא... יום אחד בשנה הוא צריך  להשתגע, אבל ב כ ל הרצינות - שאם לא כן עלול מישהולהשתגע ביום אחר. קיימנו וקיבלנו איפוא על עצמנו להשתגע בציבור,  אבל ה כ ל הבהדרכת המוסדות המוסמכים ובמיטב יכולתנו.

תרבות בעמק

 


בשורה לידידינו: הפסנתרן הכוכב ליאוניד פטשקה יופיע אצלנו עם זמרת נפלאה מטרינידד ונגנים, בקונצרט שכולו קטעי אילתור וירטואוזים על באך, מוצרט, בטהובן ומוסיקה אתנית מרחבי העולם.

הוא מופיע בעקר בחו"ל מול קהל אלפים בפסטיבלים שונים וכובש את לב שומעיו בכישרונו יוצא הדופן ואישיותו הססגונית המרתקת. חוויה נדירה ובלתי נשכחת!

 

שבת  2.4.16 שעה 11:30.  כרטיסים : 80 ₪ במכירה מוקדמת, 100 ₪ ביום הקונצרט.

טל. 04-6486038  04-6531670. ימים א'-ה' 9:00-16:00. נשמח לראותכם!  ציפי לסקי וצוות המשכן

דברים טובים

 

 אצלינו חג פורים חל כל השבוע: הגיל הרך , ילדי  הגיל הפחות רך ובני השכבה , תהלוכות, תחפושות, משלוחי מנות  ושמֵיח!    בקיצור, שבוע חגיגות שלא לדבר על מסיבת פורים המסורתית בערב שבת (יום שישי בערב).  חוגגים  וכרגיל פורים החג שאין לפסוח על אוזני ההמן שלו ושאר המגדנות. וגם כמה מאכלים ממנהגי העדות תרנגול הודו: יש הנוהגים לאכול בסעודת פורים בשר תרנגול הודו המזכיר את אחשוורוש המולך מהודו ועד כוש.

אוזני המן עוגיות משולשות, יש הרואים בהן זכר כובעו של המן שהייתה לו צורה של משולש ויש הרואים בהן רמז לשלושת האבות אברהם, יצחק ויעקב, שבזכותם באה הישועה בפורים

קרעפלעך יהודי אשכנז נוהגים לאכול בפורים כיסוני בצק ממולאי בבשר.

קטניות או פולים  במספר קהילות נוהגים לאכול קטניות או פולים ובכך מציינים את חסידותה של אסתר שהקפידה לא לאכול מאכלי בשר בבית אחשוורוש והסתפקה בקטניות

מאפין תפוזים ופרג

מרכיבים

185 גרם חמאה

180 גרם סוכר

גרידת תפוז

 3 חלמונים

300 גרם שמנת חמוצה

350 גרם קמח תופח מנופה

אופן ההכנה

1.להבריש תבניות מאפינס בחמאה מומסת ולקמח קלות על מנת למנוע הידבקות, ולחמם תנור ל 170 מעלות

2 להקציף חמאה רכה וסוכר לתערובת חלקה ולהוסיף את גרידת התפוז

להוסיף את החלמונים אחד אחרי השני תוך כדי עירבוב ולאחר מכן את השמנת חמוצה ולאחד את המרכיבים

3. להוסיף לתערובת את זרעי הפרג והקמח ולבחוש בתנועות קיפול.

4. להקציף את החלבונים בקערה נפרדת עד לקבלת מרקם יציב

5  להוסיף את החלבונים המוקצפים לתערובת ולבחוש בתנועות קיפול, למלא תבניות בתערובת עד לגובה 3\2 ולאפות ב 170 מעלות ניתן להשתמש בקיסם לאינדיקצית הכנה

סירופ:.בסיר קטן, לחמם מיץ משני התפוזים, מיץ מלימון אחד, כוס מים, כוס סוכר, שליש כוס ליקר תפוזים (ניתן להשתמש בברנדי כתחליף), ומקל קינמון ליצוק מהסירופ על המאפינס לאחר האפיה

 


העתקת קישור